CPH havde den mindste vækst i 2013

Københavns Lufthavn var også i 2013 Skandinaviens største, men lufthavnen havde den procentvis mindste vækst blandt de skandinaviske hovedstadslufthavne.

Danmarks hovedstad havde også i 2013 Skandinaviens største lufthavn. På trods af at Oslo Gardermoen i to måneder i løbet af året var større end Københavns Lufthavn målt på antallet af passagerer, så trak CPH stikket hjem set over hele året og kan fortsat kalde sig størst i Skandinavien. I løbet af 2013 gik 24.067.030 passagerer gennem terminalerne på Amager. Det er det højeste antal siden der i 1925 blev anlagt en flyveplads på stedet.

Det var de internationale og interkontinentale ruter, der trak væksten i 2013 i København, idet antallet af udenrigspassagerer steg med 3,6 procent, mens antallet af indenrigspassagerer stort set holdt status quo i forhold til 2012 med blot ca. 32.000 færre passagerer, svarende til et fald på 1,7 procent. Mængden af transferpassagerer steg med 0,3 procent.

Arlanda blev højdespringer
I Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda kan man dog varme sig lidt ved at København nok var størst i 2013, men at de to andre lufthavne havde større vækst. Således voksede trafikken i Københavns Lufthavn i 2013 med 3,1 procent i forhold til året før. I Oslo Gardermoen kunne man notere sig en vækst på 4,0 procent, mens Arlanda blev højdespringer med en vækst på 5,3 procent.

Lufthavnen i Skandinaviens største land må dog tage til takke med tredjepladsen i hovedstadskampen målt på antallet af passagerer. For mens København passerede 24,0 millioner-mærket og Oslo Gardermoen næsten ramte 23 millioner, så gik kun knap 20,7 millioner passagerer gennem terminalerne i Arlanda.

Verdensmester i ruteudvikling
I Københavns Lufthavn har man dog i langt højere grad blikket rettet mod knudepunktslufthavne i Centraleuropa og ikke mod de to skandinaviske hovedstadslufthavne.

”2013 sluttede stærkt, og for året havde vi en højere vækst end de fleste af vores konkurrenter blandt de andre europæiske knudepunktlufthavne. Det viser, at vores strategi om at styrke knudepunktet synes at virke. Jeg ser derfor prisen som ’verdensmester i ruteudvikling’, som vi vandt i 2013, som en konkret kvittering for væksten i både ruter og passagerer,” siger Københavns Lufthavns administrerende direktør, Thomas Woldbye.

Det er ikke megaknudepunkter som Frankfurt, Paris Charles de Gaulle og London Heathrow, som lufthavnen måler sig op i mod. Det er derimod lufthavne som Bruxelles, Zürich, Wien, Berlin Tegel, Amsterdam og Helsinki. Lufthavne hvor mindst en stor netværksoperatør bruger lufthavnen som sit centrale trafikknudepunkt på samme måde, som SAS gør i Københavns Lufthavn.