E-gates i Københavns Lufthavn. (Foto: Ernst Tobisch)

CPH igen mest effektive lufthavn

Københavns Lufthavn er igen blevet hædret som Europas mest effektive lufthavn. Det er 10. gang på 12 år.

Københavns Lufthavn må hvert år se sig slået af München, Amsterdam og Zürich i konkurrencen om at være Europas bedste lufthavn. Til gengæld sidder københavnerne tungt på titlen som Europas mest effektive lufthavn.

For 10. gang i de seneste 12 år er Københavns Lufthavn netop blevet kåret som ”Europas mest effektive lufthavn” af verdens førende akademiske selskab inden for luftfart, det uafhængige Air Transport Research Society (ATRS).

Ikke tager for givet
ATRS vurderer årligt produktivitet, omkostninger og effektivitet i ca. 200 lufthavne over hele verden, og Københavns Lufthavn er gang på gang blevet kåret som Europas bedste på det felt. Løbende optimeringer og effektiv udnyttelse af kapaciteten har banet vejen for, at den internationale anerkendelse igen lander i Amager-lufthavnen.

”Vi ser denne pris som en anerkendelse af vores arbejde med at styrke vores position som et af de vigtigste knudepunkter i Nordeuropa. Selvom det er 10. gang på 12 år, at Københavns Lufthavn modtager prisen for at være Europas mest effektive lufthavn, er det ikke noget, vi tager for givet.

Vi arbejder konstant på at øge vores kundetilfredshed og effektivitet gennem automatiseringer og selvbetjeningsløsninger, som også betyder, at vi reducerer omkostningerne for vores partnere; flyselskaberne, handling-selskaberne, forpagterne og alle andre, der driver forretning i Københavns Lufthavn,” siger Thomas Woldbye, adm. direktør, Københavns Lufthavne A/S.

Søsætte nye initiativer
For nogle år siden etablerede Københavns Lufthavn en ’Airport optimazation’ afdeling, og den arbejder kontinuerligt på både at vurdere vores nuværende effektivitet og at søsætte nye initiativer, der kan gøre os endnu mere effektive i fremtiden.

”De mange automatiserings- og selvbetjeningsløsninger, vi har indført i de senere år, såsom check-in automater, selvbetjenings bagagedrop og selvbetjent boarding, er med til at sikre den høje effektivitet, ligesom vores ca. 100.000 årlige passagerinterviews viser, at det er med til at højne passagertilfredsheden,” forklarer Thomas Woldbye.

Terminal 2 som skoleeksempel
Konkrete beviser på den kontinuerlige fokus på effektivitetsforbedringer finder man i den nyligt renoverede Terminal 2. Et af de seneste tiltag i terminalen er sensorer i loftet, der registrerer, om passagererne bevæger sig eller står stille. På den måde er lufthavnen bedre i stand til at forudse og dermed forebygge køer.

“Selvom vi har skabt over 2.000 flere kvadratmeter til passagererne, havde vi med det stadigt stigende passagertal alligevel behov for at effektivisere terminalen. Derfor har vi blandt andet gennem dynamisk kø-styring, selvbetjente bagagedrop og optimeret udnyttelse af check-in faciliteterne øget terminalens kapacitet betragteligt,” siger Thomas Woldbye.

De selvbetjente bagagedrop sætter den tid, passagerene bruger ved skranken helt ned til 15 sekunder, og den optimerede udnyttelse af check-in faciliteterne har øget effektiviteten med 30 procent. Begge dele var medvirkende til, at Københavns Lufthavn sidste år reducerede sine omkostninger pr. passager med 1,7 procent.