CPH kåret som verdensmester i ruteudvikling

Københavns Lufthavn vandt i aftes i Las Vegas prisen som bedste lufthavn i verden til at markedsføre sig og tiltrække nye ruter.

(LAS VEGAS) Mange års ihærdigt og dygtigt arbejde med at markedsføre Københavns Lufthavn overfor alverdens flyselskaber har nu fået sin synlige anerkendelse. Den danske hovedstadslufthavn blev i aftes lokal tid på Caesars Palace i Las Vegas kåret som den bedste lufthavn i verden til rutemarkedsføring blandt lufthavne i kategorien mellem 20 og 50 mio. passagerer.

Prisen blev vundet i skarp konkurrence med Seoul-Incheon International Airport, Kunming Wujiaba International Airport, Munich Airport, Moskva-Sheremetyevo International Airport og Vienna International Airport.

“Vi er nu blevet valgt til verdens bedste lufthavn indenfor business-to-business markedsføring. Det er vi rigtig glade for og stolte af. I begrundelsen for tildeling af prisen nævnte man specifikt lufthavnens evne til at tiltrække både netværksselskaber og lavprisflyselskaber,“ sagde administrerende direktør Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavn umiddelbart efter prisoverrækkelsen.

The World Routes Marketing Awards betragtes som en af de mest prestigefyldte priser, da stemmerne og bedømmelsen er afgivet af flyselskaberne, som er lufthavnens primærkunder. Med prisen får flyselskaberne mulighed for at udtrykke hvilken lufthavn de mener giver den bedste samlede markedsføringspakke inklusive rutedata og innovative teknikker til at etablere nye eller opretholde og udvikle de eksisterende ruter.

Lødig markedsføring
Københavns Lufthavn blev ved Routes Europe i 2011 kåret som bedste lufthavn til markedsføring i Norden og Baltikum. Dengang vandt man prisen i tæt opløb med lufthavnene i Stockholm, Helsinki og Riga.

Men denne gang er det den globale pris, som lufthavnen har vundet, hvilket sætter anerkendelsen i perspektiv.

“Det viser, at vi har en lødig og fornuftig markedsføring. Der er en række flyselskaber, der har bekræftet, at det vi gør, er det rigtige. Vi skal i fremtiden leve af at tiltrække mange forskellige flyselskaber, og derfor er det ekstra vigtigt, at det er flyselskabernes valg af Københavns Lufthavn,“ understreger den stolte lufthavnsdirektør.

Komitéen bag prisuddelingen nævnte specifikt i begrundelsen for prisen, at Københavns Lufthavn har været i stand til at tiltrække en betydelig trafik fra Norwegian som lavprisflyselskab samtidig med, at man har udviklet CPH som hub med netværksselskaberne.