Anflyvning til bane 12/30 i Københavns Lufthavn.

CPH: Kun widebody-fly vil ikke kunne bruge kort tværbane

Tre ud af fire fly vil fortsat kunne anvende lufthavnens tværbane, hvis den bliver forkortet til 1.600 meter. Det fastslår Københavns Lufthavn.

Det bliver ikke kun turbopropfly og mindre regionaljet-fly, der vil kunne bruge Københavns Lufthavns såkaldte tværbane, hvis den bliver forkortet fra 2.400 meter til 1.600 meter, sådan som lufthavnen har foreslået i et kompromis, der skal imødekomme kritikerne af den fuldstændige lukning af banen, som CPH oprindeligt havde lagt op til.

”Samlet set vurderer vi, at cirka 75 procent af de nuværende operationer på tværbanen vil kunne gennemføres på den forskudte bane,” forklarer Kasper Hyllested, pressechef i Københavns Lufthavn, til CHECK-IN.dk.

Den reducerede banelængde vil forhindre de helt store widebody-fly som Boeing 777, Boeing 787 og Airbus A330 i at bruge tværbanen. Men hovedårsagen til at 25 procent af de nuværende tværbaneoperationer ikke vil kunne gennemføres, skyldes ikke så meget den reducerede banelængde, men derimod at banen vil blive lukket for starter og landinger i den ene ende.

Københavns Lufthavn foreslår nemlig, at det fremover kun skal være muligt at lande og lette ud over Øresund. I den anden ende af banen kommer de nye terminaler, som forkortningen skal skabe plads til, nemlig til at lægge. Og dem kan man ikke lette eller lande henover.

Tværbanen bliver primært brugt, når meget kraftig vind fra sydøst eller nordvest gør det umuligt at lande på lufthavnens to hovedbaner 04L/22R og 04R/22L. Flere flyselskaber har derfor protesteret højlydt mod udsigten til ikke længere at have tværbanen til rådighed ved kraftige vinde. Men medmindre de opererer de helt store widebody-fly, så kan de tage det helt roligt, forsikrer Københavns Lufthavn. Når vinden kommer fra nordvest vil bane 30 i den forkortede udgave stadig kunne bruges.

”Type C-fly som Airbus A320 og Boeing 737 vil kunne lande på en forskudt og forkortet bane 30,” forsikrer Kasper Hyllested.

Altid fuldt hus
Den opfattelse deler man ikke hos Thomas Cook Airlines Scandinavia, der flyver charterturister til Sydeuropa og Nordafrika for hovedsageligt Spies med Airbus A321-fly.

”Vi vil ikke kunne anvende 1.600 meter. Vi har altid fuldt hus på vores fly med både passagerer og kufferter, så vi lander altid med noget nær den maksimale landingsvægt,” forklarer Thomas Cook Airlines Scandinavia’s flyvechef Per Schrøder til CHECK-IN.dk.

Han skal ikke kunne sige om ruteflyselskaberne, der ikke altid har helt fyldte fly, vil kunne anvende den korte bane.

”Men jeg kender ingen andre større lufthavn i verden, der har en 1.600 meter lang bane. Og det passer dårligt sammen med Københavns Lufthavns ambition om at tiltrække langrutefly. For de vil i hvert fald slet ikke kunne anvende en så kort bane,” fastslår Per Schrøder.

Desuden øges kravene til banelængder markant, hvis banerne er våde. Så kan selv halvfyldte fly få brug for langt mere asfalt at lande på end under mere normale vejrforhold.

Hvis Københavns Lufthavn får myndighedernes tilladelse til at forkorte tværbanen til 1.600 meter, så vil den blive kortere end banerne i mindre provinslufthavne som Sønderborg, Odense og Roskilde Lufthavn.

 

Relaterede artikler:

Flyselskab: Forkortet tværbane ubrugelig

CPH vil beholde en forkortet tværbane

Flyselskaber i fælles front mod banelukning

 

x

Læs Også

Drone forstyrrede flytrafik i CPH

Fly måtte omdirigeres fra en startbane til en anden, da flyvelederne i Københavns Lufthavn søndag observerede en drone i udflyvningsområdet.

Udsigt til boom i svenske charterrejsende i CPH

Efter et hårdt 2016 med ID-kontrol mellem Danmark og Sverige, forventes tæt på en fordobling i andelen af svenske chartergæster i Københavns Lufthavn.

1.400 flyklagesager ved Københavns Byret

Københavns Byret har en særlig Flysagsafdeling, der i øjeblikket har omkring 1.400 sager til en værdi af omkring 12. mio. kroner liggende til behandling.

Jet Time: “Stavnsbåndet er ophævet”

Jet Time kan ikke tvinge piloter og kabinepersonale til at følge med, når ATR-flyvningerne for SAS rykker over til estisk flyselskab.

Genåbner Egypten-rute

Et egyptisk flyselskab genåbner i næste måned rute fra Sharm el Sheikh til København og Billund-rute er også på trapperne.

Lunken holdning til danske halehelte på norske fly

Hverken Kulturministeriet eller VisitDenmark falder på halen over, at Norwegian indtil videre har udsmykket fly med Karen Blixen og 16 andre afdøde danske kulturpersonligheder.