Anflyvning til bane 12/30 i Københavns Lufthavn.

CPH: Kun widebody-fly vil ikke kunne bruge kort tværbane

Tre ud af fire fly vil fortsat kunne anvende lufthavnens tværbane, hvis den bliver forkortet til 1.600 meter. Det fastslår Københavns Lufthavn.

Det bliver ikke kun turbopropfly og mindre regionaljet-fly, der vil kunne bruge Københavns Lufthavns såkaldte tværbane, hvis den bliver forkortet fra 2.400 meter til 1.600 meter, sådan som lufthavnen har foreslået i et kompromis, der skal imødekomme kritikerne af den fuldstændige lukning af banen, som CPH oprindeligt havde lagt op til.

”Samlet set vurderer vi, at cirka 75 procent af de nuværende operationer på tværbanen vil kunne gennemføres på den forskudte bane,” forklarer Kasper Hyllested, pressechef i Københavns Lufthavn, til CHECK-IN.dk.

Den reducerede banelængde vil forhindre de helt store widebody-fly som Boeing 777, Boeing 787 og Airbus A330 i at bruge tværbanen. Men hovedårsagen til at 25 procent af de nuværende tværbaneoperationer ikke vil kunne gennemføres, skyldes ikke så meget den reducerede banelængde, men derimod at banen vil blive lukket for starter og landinger i den ene ende.

Københavns Lufthavn foreslår nemlig, at det fremover kun skal være muligt at lande og lette ud over Øresund. I den anden ende af banen kommer de nye terminaler, som forkortningen skal skabe plads til, nemlig til at lægge. Og dem kan man ikke lette eller lande henover.

Tværbanen bliver primært brugt, når meget kraftig vind fra sydøst eller nordvest gør det umuligt at lande på lufthavnens to hovedbaner 04L/22R og 04R/22L. Flere flyselskaber har derfor protesteret højlydt mod udsigten til ikke længere at have tværbanen til rådighed ved kraftige vinde. Men medmindre de opererer de helt store widebody-fly, så kan de tage det helt roligt, forsikrer Københavns Lufthavn. Når vinden kommer fra nordvest vil bane 30 i den forkortede udgave stadig kunne bruges.

”Type C-fly som Airbus A320 og Boeing 737 vil kunne lande på en forskudt og forkortet bane 30,” forsikrer Kasper Hyllested.

Altid fuldt hus
Den opfattelse deler man ikke hos Thomas Cook Airlines Scandinavia, der flyver charterturister til Sydeuropa og Nordafrika for hovedsageligt Spies med Airbus A321-fly.

”Vi vil ikke kunne anvende 1.600 meter. Vi har altid fuldt hus på vores fly med både passagerer og kufferter, så vi lander altid med noget nær den maksimale landingsvægt,” forklarer Thomas Cook Airlines Scandinavia’s flyvechef Per Schrøder til CHECK-IN.dk.

Han skal ikke kunne sige om ruteflyselskaberne, der ikke altid har helt fyldte fly, vil kunne anvende den korte bane.

”Men jeg kender ingen andre større lufthavn i verden, der har en 1.600 meter lang bane. Og det passer dårligt sammen med Københavns Lufthavns ambition om at tiltrække langrutefly. For de vil i hvert fald slet ikke kunne anvende en så kort bane,” fastslår Per Schrøder.

Desuden øges kravene til banelængder markant, hvis banerne er våde. Så kan selv halvfyldte fly få brug for langt mere asfalt at lande på end under mere normale vejrforhold.

Hvis Københavns Lufthavn får myndighedernes tilladelse til at forkorte tværbanen til 1.600 meter, så vil den blive kortere end banerne i mindre provinslufthavne som Sønderborg, Odense og Roskilde Lufthavn.

 

Relaterede artikler:

Flyselskab: Forkortet tværbane ubrugelig

CPH vil beholde en forkortet tværbane

Flyselskaber i fælles front mod banelukning

 

Få hurtig adgang til artiklen

Vælg det abonnement, der passer til dig eller din virksomhed

99 kr. + moms

1 md.

279 kr. + moms

3 mdr.

549 kr. + moms

6 mdr.

999 kr. + moms

12 mdr.

Allerede abonnent?

x

Læs Også

Ny SAS-leverandør: Planlægning bliver den store udfordring

Regional Jet OÜ ser planlægningen af piloterne og kabinepersonalets arbejdstid som den største udfordring, når selskabet skal til at flyve ATR-fly for SAS i stedet for Jet Time.

Masser af skjulte værdier i SAS

De resterende 17 slot-par i Heathrow Airport har en værdi på omkring 4,4 mia. kroner, og sammen med bonusprogram og overflyningsrettigheder har SAS mange skjulte værdier.

Air Greenland: EU-regler rammer os hårdt

Den udskældte EU-forordning om kompensation ved aflysninger og forsinkelser gør ekstra ondt for Air Greenland. Britisk EU-exit kan betyde, at forordningen lempes.

Regionalfly er fremtidssikrede

Trods en overtallighed af ATR-fly i markedet tror NAC´s bestyrelsesformand Martin Møller Nielsen fuldt og fast på fremtiden for de regionale fly.

CPH vil gøre lufthavnen til centrum for e-handel

Københavns Lufthavn afventer godkendelse af en ny lokalplan for lufthavnens østlige område, så det kan blive muligt at tiltrække globale e-handelsvirksomheder.

Minister: CPH skal give noget tilbage

Når CPH har fået tildelt eneretten til at drive lufthavn i hovedstaden, så er den også forpligtet til at give noget tilbage til samfundet, fastslår transportministeren.