Anflyvning til bane 12/30 i Københavns Lufthavn.

CPH: Kun widebody-fly vil ikke kunne bruge kort tværbane

Tre ud af fire fly vil fortsat kunne anvende lufthavnens tværbane, hvis den bliver forkortet til 1.600 meter. Det fastslår Københavns Lufthavn.

Det bliver ikke kun turbopropfly og mindre regionaljet-fly, der vil kunne bruge Københavns Lufthavns såkaldte tværbane, hvis den bliver forkortet fra 2.400 meter til 1.600 meter, sådan som lufthavnen har foreslået i et kompromis, der skal imødekomme kritikerne af den fuldstændige lukning af banen, som CPH oprindeligt havde lagt op til.

”Samlet set vurderer vi, at cirka 75 procent af de nuværende operationer på tværbanen vil kunne gennemføres på den forskudte bane,” forklarer Kasper Hyllested, pressechef i Københavns Lufthavn, til CHECK-IN.dk.

Den reducerede banelængde vil forhindre de helt store widebody-fly som Boeing 777, Boeing 787 og Airbus A330 i at bruge tværbanen. Men hovedårsagen til at 25 procent af de nuværende tværbaneoperationer ikke vil kunne gennemføres, skyldes ikke så meget den reducerede banelængde, men derimod at banen vil blive lukket for starter og landinger i den ene ende.

Københavns Lufthavn foreslår nemlig, at det fremover kun skal være muligt at lande og lette ud over Øresund. I den anden ende af banen kommer de nye terminaler, som forkortningen skal skabe plads til, nemlig til at lægge. Og dem kan man ikke lette eller lande henover.

Tværbanen bliver primært brugt, når meget kraftig vind fra sydøst eller nordvest gør det umuligt at lande på lufthavnens to hovedbaner 04L/22R og 04R/22L. Flere flyselskaber har derfor protesteret højlydt mod udsigten til ikke længere at have tværbanen til rådighed ved kraftige vinde. Men medmindre de opererer de helt store widebody-fly, så kan de tage det helt roligt, forsikrer Københavns Lufthavn. Når vinden kommer fra nordvest vil bane 30 i den forkortede udgave stadig kunne bruges.

”Type C-fly som Airbus A320 og Boeing 737 vil kunne lande på en forskudt og forkortet bane 30,” forsikrer Kasper Hyllested.

Altid fuldt hus
Den opfattelse deler man ikke hos Thomas Cook Airlines Scandinavia, der flyver charterturister til Sydeuropa og Nordafrika for hovedsageligt Spies med Airbus A321-fly.

”Vi vil ikke kunne anvende 1.600 meter. Vi har altid fuldt hus på vores fly med både passagerer og kufferter, så vi lander altid med noget nær den maksimale landingsvægt,” forklarer Thomas Cook Airlines Scandinavia’s flyvechef Per Schrøder til CHECK-IN.dk.

Han skal ikke kunne sige om ruteflyselskaberne, der ikke altid har helt fyldte fly, vil kunne anvende den korte bane.

”Men jeg kender ingen andre større lufthavn i verden, der har en 1.600 meter lang bane. Og det passer dårligt sammen med Københavns Lufthavns ambition om at tiltrække langrutefly. For de vil i hvert fald slet ikke kunne anvende en så kort bane,” fastslår Per Schrøder.

Desuden øges kravene til banelængder markant, hvis banerne er våde. Så kan selv halvfyldte fly få brug for langt mere asfalt at lande på end under mere normale vejrforhold.

Hvis Københavns Lufthavn får myndighedernes tilladelse til at forkorte tværbanen til 1.600 meter, så vil den blive kortere end banerne i mindre provinslufthavne som Sønderborg, Odense og Roskilde Lufthavn.

 

Relaterede artikler:

Flyselskab: Forkortet tværbane ubrugelig

CPH vil beholde en forkortet tværbane

Flyselskaber i fælles front mod banelukning

 

x

Læs Også

FPU-ledelse: Frygtede at vi blev overvåget

Den langvarige konflikt mellem FPU og Ryanair i 2015 var psykisk belastende for fagforeningens ledelse, der frygtede at de blev overvåget.

CPH-trafikchef: Vi skal være bedre til at planlægge

Der har allerede været en del dage med flere end 100.000 passagerer gennem Københavns Lufthavn, og det stiller store krav til planlægningen.

Rekordlavt antal flyulykker i 2017

I første halvår af 2017 har der blot været syv alvorlige flyulykker med samlet 18 omkomne. Det er langt under gennemsnittet for samme periode i de seneste fem år.

Karatekonge skal sælge Ryanair i Norden

Den 27-årige danske kampsportsekspert Chris Lundshøj er ansat som ny salg- og marketingansvarlig for Ryanair i Norden.

BMI Regional afviser ikke München-Billund rute

Hvis BMI Regional får ledig kapacitet på basen i München Lufthavn, vil man ikke udelukke muligheden for at etablere en rute til Billund.

Lufthansa vil ikke overtage München-rute

Det bliver ikke Lufthansa, der kommer til at lukke hullet efter Sun-Air på ruten mellem Billund og München. Pilen peger i stedet på et britisk flyselskab.