SAS-fly i Stockholm Arlanda Lufthavn (Foto: Peter Phillips)

CPH og Arlanda i kamp om nye langdistanceruter

Den tidligere ruteudviklingschef i CPH er tiltrådt i Swedavia med ansvaret for udvikling af interkontinentale ruter, og derfor er der lagt op til hård kamp om nye ruter.

Konkurrencen mellem storlufthavnene i København og Stockholm er blevet væsentligt skærpet, efter at den svenske lufthavnsoperatør Swedavia har annonceret, at man har ansat CPH´s tidligere ruteudviklingschef Ole Wieth Christensen som ny chef for den interkontinentale ruteudvikling.

Dermed vil forretningshemmelighederne fra CPH, der tidligere har sikret sig europa- og verdensmesterskabstitler i ruteudvikling, sikkert ikke være så hemmelige længere.

Ser man på antallet af interkontinentale ruter havde Stockholm-Arlanda ved udgangen af 2015 i alt 25, mens Københavns Lufthavn var oppe på  32. Den fordeling kan godt ændre sig i de kommende år, da den svenske storlufthavn i forvejen har vind i sejlene. Således åbnede SAS sidste år en rute fra Stockholm til Hong Kong, og her i foråret kom Los Angeles med SAS på rutekortet fra Arlanda.

I Arlanda Lufthavn har man da også i dag flere ruter og flyselskaber, der ikke findes ud af Københavns Lufthavn. Norwegian flyver eksempelvis fra Stockholm til Oakland i Californien, mens United Airlines kan tilbyde daglige flyvninger til New York/Newark. Herudover finder man Ethiopian Airlines til Addis Abeba, Iran Air til Teheran samt Germania og Wings of Lebanon til Beirut.

Antallet af interkontinentale helårsruter med Norwegian er seks i begge lufthavne, mens CPH fører klart på interkontinentale ruter med SAS. Fra Københavns Lufthavn flyver SAS til otte destinationer i Nordamerika og Asien, mens Arlanda blot repræsenterer fire ruter til henholdsvis New York-Newark, Chicago, Los Angeles og Hong Kong.

Ingen frygt i CPH
Der bliver rigeligt at se til for Ole Wieth Christensen, når han skal forsøge at tiltrække nye interkontinentale ruter til Arlanda Lufthavn. Sidste år havde havde lufthavnen 23,1 mio. passagerer gennem terminalerne, hvilket var 3,5 mio. færre end Københavns Lufthavn, hvor 26,6 mio. i 2015 var på rejse gennem lufthavnen på Amager.

Selskaber som Thai Airways, Delta Air Lines, Qatar Airways og Emirates er til stede i begge lufthavne. Men Københavns Lufthavn har siden den 1. december sidste år haft A380´eren fra Emirates på dagligt besøgt, og den nye interkontinentale ruteudviklingschef vil sikkert arbejde hårdt for at tiltrække kæmpeflyet til Arlanda.

Blandt de øvrige destinationer, der kan være attraktive for Arlanda er Delhi, Sao Paulo, Johannesborg, Manila og Seoul samt en rute med SAS til Teheran. Disse destinationer er i dag blandt de største i Skandinavien, hvortil der ikke er direkte ruter i dag.

Men i Københavns Lufthavn frygter man ikke konkurrencen fra den skandinaviske lillebror.

“Det er altid rart for en virksomhed som vores at se, at tidligere medarbejdere kommer godt videre. Swedavia og dermed Arlanda er ikke blandt vores primære konkurrenter. Det er derimod lufthavnene i Amsterdam, München og Zürich,” siger pressechef Kasper Hyllested fra Københavns Lufthavn til CHECK-IN.dk.

Selvforståelsen og selvtilliden har således ikke taget skade i den danske hovedstadslufthavn, der i løbet af de seneste ni måneder har mistet fire medarbejdere i ruteudviklingsafdelingen.

“Vi er Nordens førende lufthavn og har ambitioner om at vokse til 40 millioner passagerer om året. Vi har et fantastisk dygtigt team i vores ruteudviklingsafdeling, der hver dag knokler for at hente flere ruter og øget kapacitet til Københavns Lufthavn.” understreger pressechefen.

Fakta

Antal ruter (2015):
CPH ARN OSL HEL HAM
Internationale ruter 150 129 109 117 98
– Interkontinental 32 25 14 21 10
– Europa 105 94 87 86 84
– Skandinavien 13 10 8 10 4
Indenrigs 6 23 30 16 12
Total 156 152 139 133 110

Kilde: SRS Analyser (antal ruter), ACI (Passager- og transferandel).

 

Relaterede artikler:

”Som at skifte fra FC Barcelona til Real Madrid”

Udfordringer for ny ruteudviklingschef i CPH

Oslo Lufthavn headhunter ruteudvikler i CPH

CPH ansætter ny ruteudviklingschef

Ole Wieth: Vil savne mine kolleger

x

Læs Også

Rampetårn omdannet til eksklusiv lejlighed

Det gamle rampetårn i Stockholm-Arlanda lufthavnen er blevet omdannet til en eksklusiv lejlighed i samarbejde med en stor europæisk ferieboligportal.

Luftfartsdirektør i hård kritik af CPH

Københavns Lufthavn er en malkemaskine for de to store udenlandske ejere, og det er simpelthen blevet så groft, at det må stoppe, mener DAT-direktør Jesper Rungholm.

Forkortet tværbane for kort til mange flytyper

Beregninger viser, at mange flytyper ikke kan bruge en forkortet tværbane i Københavns Lufthavn. SAS vil have CPH til helt at opgive sine nuværende udbygningsplaner.

Indenrigsflyvning hjælper udflyttet styrelse

Indenrigsflyvning har kraftigt reduceret medarbejderflugten fra Geodatastyrelsen, der sidste år rykkede fra København til Nordjylland.

Arlanda haler ind på Københavns Lufthavn

Stockholm Arlanda er nu Nordens næststørste lufthavn. Men selvom væksten i maj var langt højere end i CPH, så er der stadig langt op til den danske storebror.

Afvist i Arlanda og accepteret i København

USA-sanktioner betød, at ingen handlingselskaber ville røre iranske Mahan Air i Stockholm Arlanda. I CPH havde et af selskaberne dog ingen problemer med iranerne.