Drone i luften (Foto: seregalsv / 123RF Stock Photo)

CPH overvejer teknologi til drone-overvågning

Udviklingen i droneflyvninger giver udfordringer for lufthavne og flytrafik, og derfor overvejer Københavns Lufthavn at tage ny teknologi i brug for at begrænse generne.

Det giver store udfordringer i luftfarten, at droner i stigende grad benyttes tæt på de store civile lufthavne. Det måtte Københavns Lufthavn eksempelvis sande søndag den 21. maj i år, da Naviairs flyveledere blev nødsaget til at flytte startende fly fra bane 04R til bane 30, da en drone udenfor lufthavnens hegn generede udflyvningen fra banen.

Tilbage i august 2015 var et fly meget tæt på at kollidere med en drone nær Københavns Lufthavn, og dengang medførte hændelsen en skarp reaktionen fra myndighederne.

“Vi tager skarp afstand fra sådanne ulovlige flyvninger med droner. Det er et udtryk for stor dumhed, og der spilles hasard med flypassagerers liv, når en drone flyves i nærheden af et almindeligt fly,“ sagde Jesper Rasmussen, daværende vicedirektør i Trafik- og Byggestyrelsen og nuværende direktør i EASA, det europæiske luftfartssikkerhedsagentur i Køln.

Arbejder med problemerne
Men nu er der gået to år siden hændelsen i august 2015, og Københavns Lufthavn har stadig ikke taget konkrete initiativer i retning af at sikre lufthavnens område i forhold til nærgående droner. Der findes teknologi, der kan overvåge droner og bryde ind i deres systemer, så de kan styres væk fra områder, hvor der er risiko for den civile luftfart.

“Vi arbejder meget aktivt med problemerne omkring droner, og har i den forbindelse naturligvis talt med flere forskellige virksomheder,  ligesom vi har en meget tæt dialog med myndighederne om det,” siger trafikchef Dan Meincke fra Københavns Lufthavn til CHECK-IN.dk.

Skærpede regler
En netop offentliggjort britisk undersøgelse dokumenterer, at der kan være fare for, at cockpitruden i en helikopter tager skade ved sammenstød med en drone på blot 400 gram. Derimod skal dronerne op på en vægt mellem 1,2 og 4,0 kilo, før at det kan medføre fare for store passagerfly. Alligevel har de britiske myndigheder valgt øjeblikkeligt at stramme reglerne for droneflyvning, således at alle droner med en vægt på mere end 250 gram skal registreres elektronisk. Herudover skal droneejerne gennemføre en test, hvor de dokumenter, at de forstår reglerne for droneflyvning i Storbritannien.

Noget kunne tyde på, at Københavns Lufthavn er afventende i forhold til, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen tilsvarende tager initiativ til at indføre regler, der kan forhindre en mulig ulykke. Men ifølge lufthavnen overvejer man i øjeblikket forskellige teknologiske muligheder, der kan forhindre, at droner generer den civile flytrafik på og tæt ved lufthavnens arealer.

“Vi ser udviklingen indenfor droneflyvning både som noget, der kan skabe nye muligheder, men i høj grad også som noget, der giver udfordringer for lufthavne og flytrafik. Derfor ser vi på en række muligheder for at indføre særlig teknologi, der kan begrænse generne fra droneflyvning tæt på lufthavnen,” lyder det fra trafikchefen.

 

Relaterede artikler:

Droner stopper trafik i Stockholm-lufthavne

Politiet erkender fejlvurdering af dronehændelse

Drone forstyrrede flytrafik i CPH

Piloter kortlægger drone-hændelser

Fly og drone tæt på kollission ved CPH

x

Læs Også

Air India kom til Stockholm

Onsdag aften gjorde Air India endelig sin entré i Stockholm Arlanda med åbningen af sin rute til Delhi. Om en måned er det formentlig Københavns tur til at byde inderne velkommen.

Vil sætte fokus på sikkerhedsomkostninger i CPH

Transportminister Ole Birk Olesen vil sætte Københavns Lufthavns opgørelse af sikkerhedsomkostninger under lup i forbindelse med de kommende takstforhandlinger.

Lavprisflyselskaber peger på risici ved egne metoder

Ryanair og Norwegian er medforfattere på en guide til at håndtere de sikkerhedsrisici, som kan være forbundet med de nye forretningsmodeller i luftfarten.

Norwegian lukker Berlin-rute fra København

Konkurrencen er hård mellem de fire flyselskaber, der flyver mellem København og Berlin, og nu trækker Norwegian sig.

Kendte til bevæbnede vagter i to måneder

Trafikstyrelsen vidste i mere end to måneder, at iranske Mahan Air brugte ulovlige bevæbnede vagter på sine fly. Alligevel greb styrelsen ikke ind.

Hemmelighedskræmmeri bag støttekroner til flyruter

I 2015 og 2016 har ni flyselskaber fået andel i offentlig markedsføringsstøtte fra Global Connected, og sekretariatet hos Wonderful Copenhagen ønsker at hemmeligholde beløbene.