Norwegian Boeing 737-800 i Københavns Lufthavn. (Foto: Arne V. Petersen)

CPH rundede 26,6 mio. passagerer

Københavns Lufthavn når 26,6 mio. passagerer i 2015 og glæder sig især over langdistancefremgang og bryster sig af sit bidrag til vækst i hele Danmark. Omstridt sammenlægning forbigås derimod i tavshed.

Københavns Lufthavn kunne også i 2015 kalde sig Nordens største lufthavn, da man landede på 26.610.332 passagerer. Det er det højeste antal passagerer nogensinde og en vækst på 3,8 procent i forhold til 2014.

Det var især den europæiske og interkontinentale trafik, der trak væksten med en fremgang på henholdsvis 4,4 og 3,6 procent. Indenrigstrafikken faldt derimod 2,9 procent, hvilket ifølge lufthavnen især skyldes et fald i foråret, hvor indenrigs- og udenrigstrafikken blev slået sammen.

Det betyder, at indenrigsrejsende ikke længere har deres egen terminal med kort afstand til flyene. I stedet skal de i dag gennem den centrale sikkerhedskontrol mellem Terminal 2 og 3 sammen med alle de udenrigsrejsende, og derefter forbi butikker og restauranter ud til flyene.

Håndtere de allerstørste fly
Københavns Lufthavns administrerende direktør, Thomas Woldbye, fremhæver lufthavnens høje vækst på de lange ruter:

”Antallet af lange ruter til og fra København er fordoblet i løbet af det seneste tiår, og alene sidste år kom der fem nye interkontinentale destinationer på vores rutekort. Flere ruter betyder også flere passagerer, og alene i december var der 15,2 procent flere rejsende på de lange ruter, som således vokser betydeligt hurtigere end gennemsnittet. Vi har derfor i løbet af året udvidet Finger C til at håndtere de mange flere rejsende, ligesom vi har udvidet landingsbanen, så vi nu kan håndtere de allerstørste fly som Airbus A380, der netop er begyndt daglige flyvninger til København i december,” forklarer Thomas Woldbye,

Lufthavnsdirektøren nævner derimod ikke den omdiskuterede sammenlægning af indenrigs- og udenrigstrafikken, som berørte langt flere passagerer og flyselskaber end udvidelsen af Finger C og ankomsten af Airbus A380.

Reklame for Norwegian
Mens Københavns Lufthavn heller ikke nævner sin suverænt største kunde, SAS, med ét eneste ord i pressemeddelelsen om passagertallene for 2015, så gør man gerne reklame for lufthavnens næststørste flyselskabs langdistanceruter:

”I løbet af 2015 har Norwegian bl.a. startet direkte ruter til Las Vegas, Puerto Rico og de Vestindiske øer. I 2016 åbnes yderligere interkontinentale ruter, bl.a. til Miami og Boston,” skriver Københavns Lufthavn.

Den sidste sætning kan læses som om det er Norwegian, der i 2016 åbner nye ruter til Miami og Boston. Norwegian begynder rigtig nok at flyve én gang ugentligt til Boston. Men SAS åbner også en Boston-rute med syv ugentlige flyvninger og desuden er det SAS, der til efteråret åbner en rute til Miami.

Fokus på bundlinje
Københavns Lufthavn gør i sin pressemeddelelse også meget ud af at påpege, at den kapitalfondsejede lufthavn i mange år har arbejdet for at øge antallet af rejsende til Danmark. Syv ud af ti af de nye rejsende i 2015 var turister og forretningsrejsende, der besøger Danmark, påpeger lufthavnen, der ellers er blevet beskyldt for mest at fokusere på sin egen bundlinje og glemte det omkringliggende samfund.

Men faktisk så er lufthavnen til gavn for hele Danmark, påpeger man.

”I de kommende år udbygger og udvider vi lufthavnen, så vi er parat til at tage imod 40 millioner rejsende om året, og det bidrager til at sikre vækst og arbejdspladser i hele Danmark,” siger Thomas Woldbye.

Lufthavnen forventer at få et overskud i 2015 på knap 1,5 mia. kroner.