Sikkerhedspersonale i Københavns Lufthavn (Foto: CPH)

CPH: Savner lige konkurrencevilkår

Københavns Lufthavn mener, at det giver en skæv konkurrencesituation, at lufthavnen selv skal afholde omkostninger til sikkerhedskontrol, mens det i andre lande er en statsopgave.

I Danmark er det lufthavnene, der alene har ansvaret for sikkerhedsopgaverne i lufthavnen, og dermed følger også omkostningerne til at sikre, at kravene på området bliver overholdt.

I andre lande er det helt eller delvist en statsligt opgave at sørge for den fornødne sikkerhed, når flypassagerer bevæger sig igennem lufthavnene, og det er der et stigende krav om herhjemme.

Københavns Lufthavn har årligt en samlet udgift til sikkerhed på mere end 600 mio. kroner, og omkostningerne har været stærkt stigende siden terrorangrebene i USA den 11. september 2001. I dag udgør omkostningerne til sikkerhed gennemsnitligt omkring 35 procent af de samlede driftsudgifter i lufthavnene over hele verden. Til sammenligning repræsenterede sikkerhedsopgaverne før 2001 blot under 10 procent af de samlede omkostninger i lufthavnene.

Ulige konkurrencesituation
Selvom flyselskaberne og Københavns Lufthavn kan være uenige om, hvor meget der skal betales for sikkerhedskontrol, så er der trods alt fælles fodslag i forhold til at lade en tredjepart helt eller delvist betale for opgaven. For ligesom flyselskaberne finder de høje omkostninger til sikkerhedskontrol i Københavns Lufthavn konkurrenceforvridende, så mener lufthavnen også, at den danske stats holdning skaber en ulige konkurrencesituation.

“Der er desværre stor forskel på, hvordan security finansieres fra land til land, og eksempelvis konkurrerer CPH med tyske lufthavne, hvor både security og brand og redning varetages af det offentlige. Det giver en skæv konkurrencesituation, og det vigtigste for CPH er, at der er en lige konkurrencesituation,” siger Kristian Durhuus, driftsdirektør i Københavns Lufthavn til CHECK-IN.dk.

Københavns Lufthavn er i særlig grad optaget af, at lufthavnen skal sikre konkurrenceevnen i forhold til konkurrerende internationale lufthavne, men umiddelbart har lufthavnen ikke nogen entydig løsningsmodel.

“Vi har ingen særlig holdning til, hvad den ideelle model er, men det bør naturligvis være lige. Det er politisk valg, hvordan det gøres, men det er også en politisk forpligtelse at sørge for lige konkurrencevilkår. Det er der ikke i dag,” mener driftsdirektøren.

Pres fra flyselskaber
Hos Thomas Cook Airlines Scandinavia er man ikke i tvivl om, at det altovervejende er en statsopgave at sikre en tilfredsstillende luftfartssikkerhed.

“Man kunne overveje, om man nationalt bør påtage sig et medansvar for at udføre sikkerhedsopgaverne, der i en lufthavn ultimativt er en statsopgave. Københavns Lufthavn er et væsentligt element af infrastrukturen i Danmark, og sikkerhedskontrol i lufthavnen er dermed i høj grad en almennyttig samfundsmæssig opgave,” siger juridisk chef, Henning Romme-Mølby fra Thomas Cook Airlines Scandinavia.

“Det kan derfor virke rimeligt, at staten rent faktisk også påtager sig en delvis medfinansiering eller delvist stiller sikkerhedsydelser til rådighed på visse områder, som vi ser andre steder i Europa. Dette kunne være til glæde for forbrugerne og de danske luftfartsselskaber, der gerne skal kunne konkurrere på lige vilkår med andre europæiske luftfartsselskaber.”

Danish Air Transport (DAT), der er et af de 10 største flyselskaber i CPH, peger også på, at opgaven burde lægge på offentlige hænder, samt at der ikke må være forskelsbehandling i forhold til andre transportformer.

“Det er rent faktisk en statsopgave, ligesom det er statens opgave at varetage sikkerhed på fodboldstadions og ved sportsarrangementer og andre steder, hvor mange mennesker er samlet. Det må vel også være en statsopgave at varetage sikkerheden i tog og på færger, og mig bekendt betaler passagererne på disse to transportformer ikke en sikkerhedsafgift, så derfor forstår jeg ikke, hvorfor luftfarten skal betale,” lyder det fra administrerende direktør Jesper Rungholm fra DAT.

 

Relaterede artikler:

Priser for sikkerhedskontrol varierer

Trafikstyrelsen: EU-regler skal overholdes

Trafikstyrelsen giver lufthavne “enorm byrde”

Stram fortolkning koster små lufthavne dyrt

Minister: Nemmere sikkerhedskontrol kan ikke lade sig gøre

x

Læs Også

Alsie Express skruer op for charterflyvninger

Alsie Express fortsætter med at flyve chartergæster fra Gislev Rejser til Italien, og fra næste år vil det være muligt at flyve til endnu en italiensk destination.

Forsinket WiFi i SAS-fly

SAS har tidligere stillet i udsigt, at udrulningen af WiFi ombord på selskabets mellemdistancefly ville starte i dette efterår, men kunderne må vente lidt endnu.

SAS lukker City Lounges

Der kommer ikke flere City Lounges hos SAS. Flyselskabet afslutter samarbejdet med No 18 Office and Lounge ved udgangen af oktober.

SAS opruster på Berlin-ruter

I kølvandet på airberlins kollaps indsætter SAS i vintertrafikprogrammet op imod 200 ekstra afgange på Berlin-ruterne fra København og Stockholm.

Endnu et stort underskud hos CityJet

Irske CityJet kom ud af regnskabsåret 2016 med et underskud på 225 mio. kroner efter store omkostninger til etablering i Skandinavien som operatør for SAS.

Indenrigstrafik trak CPH ned

En stor tilbagegang i indenrigstrafikken var med til at give Københavns Lufthavn marginal passagertilbagegang, mens der var fremgang i Oslo og Stockholm.