SAS Airbus A330-300 i Københavns Lufthavn. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

CPH: Selskaber bør hæve USA-priser

Københavns Lufthavn så gerne at de selskaber, der flyver til USA, satte priserne op, og ser ikke megen plads til flere USA-selskaber i CPH.

Københavns Lufthavn kunne godt tænke sig, at det blev dyrere at rejse mellem København og de 12 destinationer i USA, som SAS og Norwegian i dag betjener fra CPH. Ikke for lufthavnen og dets ejeres skyld. For lufthavnen opkræver de samme passagerafgifter uanset hvad billetterne koster.

Men for SAS og Norwegians egen skyld håber Københavns Lufthavn, at SAS og Norwegian uafhængigt af hinanden kunne hæve priserne på USA-flyvninger.

“Vi kunne godt ønske os, at selskaberne kunne gøre noget ved priserne, så de bliver mere rentable,” siger chef for ruteudvikling i Københavns Lufthavn, Morten Mortensen, til CHECK-IN.dk.

Ikke så meget plads
For selvom begge selskaber har rigtig god belægning på sine USA-ruter, så kunne indtjeningen godt være bedre. I hvert fald set med Københavns Lufthavns briller. Men her er ejerne også vant til at få en noget større årligt afkast end det er tilfældet for eksempelvis SAS’ aktionærer.

Priserne samt Norwegian og SAS’ efterhånden ganske mange USA-destinationer er også med til at afholde de store amerikanske selskaber fra at åbne ruter til Københavns Lufthavn. Bortset fra Delta Air Lines’ faste sommerrute i fire måneder, så har der ikke været et USA-selskab i CPH siden United Airlines lukkede sin rute mellem CPH og New York Newark-lufthavnen i 2013.

“Med SAS og Norwegians adskillige USA-ruter betyder, at der ikke er så meget plads i markedet for de nordamerikanske selskaber,” siger Morten Mortensen.

Houston på rutekortet
Ruteudviklingschefen håber på at et af de store amerikanske selskaber en dag kommer til København. Men med mere end en fordobling fra fem til 12 USA-ruter på ganske få år kan det være svært at finde plads til en ny destination.

“Jeg håber vi kan tiltrække et amerikansk selskab mere. Men Nordamerika er godt dækket ind og der skal være et markedsbehov. Flere af de store nordamerikanske flyselskaber fortæller os desuden, at de lige nu ser et større potentiale i ruter til Asien,” siger Morten Mortensen.

Han har dog håb om ruter til to konkrete destinationer.

“Jeg tror på, at Houston kan komme på rutekortet når olieprisen stiger, ligesom Philadelphia også kunne være en mulighed,” siger Morten Mortensen.

Houston’s George Bush Intercontinental Airport er et af Star Alliance-selskabet United Airlines store trafikknudepunkter med gode forbindelser til Mellem- og Sydamerika. SAS fløj i 2014-2015 mellem Stavanger og Houston i godt et år.

Philadelphia er et af American Airlines’ store trafikknudepunkter på den amerikanske østkyst. Et knudepunkt som kom ind i American Airlines efter fusionen med US Airways. American Airlines har i dag ruter fra Philadelphia til blandt andet Dublin, Amsterdam, Lissabon, Athen, München og Barcelona.

 

Relaterede artikler:

Kold skulder fra Star-medlemmer til CPH og SAS

Norwegian vil have flere USA-ruter fra CPH

 

x

Læs Også

Udvidet taxa-samarbejde om lufthavnsbetjening

Billund Taxa er blevet tilkoblet et landsdækkende samarbejde med Dantaxi 4x48, hvorfor taxakørsel til de fire største danske lufthavne snart kan bestilles fra én app.

Caravellen gav danskerne mod på at flyve

Sterling Airways beskæftigede fra 1965 og i en årrække ialt 34 Caravelle-fly, og med netop denne flytype stiftede mange danskere for første gang bekendtskab med flyvningen.

Ryanair skærer ned i København

Ryanair har valgt at annullere opstarten af to nye ruter fra Københavns Lufthavn, og yderligere to ruter er taget ud af det kommende sommertrafikprogram.

Stadig dyrest at starte nye ruter fra CPH

Trods en ny rabatmodel, der skal stimulere etableringen af nye ruter i Københavns Lufthavn, er de konkurrerende skandinaviske storlufthavne stadig billigere at benytte.

Nyt lufthavnshotel i København

I 2020 åbner Scandic Copenhagen Airport med 357 værelser blot 600 meter fra Københavns Lufthavn og tilfører dermed mere hotelkapacitet til området.

Trafikstyrelsen: Vi tilbyder gratis flyklageadgang

Danskerne behøver ikke at betale flyklagevirksomhederne for at søge erstatning hos Ryanair. Klagebehandling foretages helt gratis af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.