SAS Airbus A330-300 i Københavns Lufthavn. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

CPH: Selskaber bør hæve USA-priser

Københavns Lufthavn så gerne at de selskaber, der flyver til USA, satte priserne op, og ser ikke megen plads til flere USA-selskaber i CPH.

Københavns Lufthavn kunne godt tænke sig, at det blev dyrere at rejse mellem København og de 12 destinationer i USA, som SAS og Norwegian i dag betjener fra CPH. Ikke for lufthavnen og dets ejeres skyld. For lufthavnen opkræver de samme passagerafgifter uanset hvad billetterne koster.

Men for SAS og Norwegians egen skyld håber Københavns Lufthavn, at SAS og Norwegian uafhængigt af hinanden kunne hæve priserne på USA-flyvninger.

“Vi kunne godt ønske os, at selskaberne kunne gøre noget ved priserne, så de bliver mere rentable,” siger chef for ruteudvikling i Københavns Lufthavn, Morten Mortensen, til CHECK-IN.dk.

Ikke så meget plads
For selvom begge selskaber har rigtig god belægning på sine USA-ruter, så kunne indtjeningen godt være bedre. I hvert fald set med Københavns Lufthavns briller. Men her er ejerne også vant til at få en noget større årligt afkast end det er tilfældet for eksempelvis SAS’ aktionærer.

Priserne samt Norwegian og SAS’ efterhånden ganske mange USA-destinationer er også med til at afholde de store amerikanske selskaber fra at åbne ruter til Københavns Lufthavn. Bortset fra Delta Air Lines’ faste sommerrute i fire måneder, så har der ikke været et USA-selskab i CPH siden United Airlines lukkede sin rute mellem CPH og New York Newark-lufthavnen i 2013.

“Med SAS og Norwegians adskillige USA-ruter betyder, at der ikke er så meget plads i markedet for de nordamerikanske selskaber,” siger Morten Mortensen.

Houston på rutekortet
Ruteudviklingschefen håber på at et af de store amerikanske selskaber en dag kommer til København. Men med mere end en fordobling fra fem til 12 USA-ruter på ganske få år kan det være svært at finde plads til en ny destination.

“Jeg håber vi kan tiltrække et amerikansk selskab mere. Men Nordamerika er godt dækket ind og der skal være et markedsbehov. Flere af de store nordamerikanske flyselskaber fortæller os desuden, at de lige nu ser et større potentiale i ruter til Asien,” siger Morten Mortensen.

Han har dog håb om ruter til to konkrete destinationer.

“Jeg tror på, at Houston kan komme på rutekortet når olieprisen stiger, ligesom Philadelphia også kunne være en mulighed,” siger Morten Mortensen.

Houston’s George Bush Intercontinental Airport er et af Star Alliance-selskabet United Airlines store trafikknudepunkter med gode forbindelser til Mellem- og Sydamerika. SAS fløj i 2014-2015 mellem Stavanger og Houston i godt et år.

Philadelphia er et af American Airlines’ store trafikknudepunkter på den amerikanske østkyst. Et knudepunkt som kom ind i American Airlines efter fusionen med US Airways. American Airlines har i dag ruter fra Philadelphia til blandt andet Dublin, Amsterdam, Lissabon, Athen, München og Barcelona.

 

Relaterede artikler:

Kold skulder fra Star-medlemmer til CPH og SAS

Norwegian vil have flere USA-ruter fra CPH

 

x

Læs Også

SAS skærer ned på rute til Færøerne

I vintertrafikprogrammet frem til den 21. marts 2018 har SAS fjernet omkring 30 procent af kapaciteten på ruten til Færøerne på grund af svagere efterspørgsel.

Vækstdirektør stopper i SAS

Norske Eivind Roald, der tidligere var kommerciel koncerndirektør i SAS, forlader det skandinaviske flyselskab til fordel for et job i en svensk kapitalfond.

Lufthavnsdirektør er fratrådt

Trods rekordvækst i Vágar Lufthavn er Jákup Sverri Kass torsdag fratrådt som lufthavnsdirektør efter gensidig aftale med bestyrelsen.

DAT fløj danske fodboldhelte hjem fra Dublin

Det var Danish Air Transport, der havde fået til opgave at flyve herrelandsholdet ud og hjem fra Dublin, og efter 5-1-sejren var der champagne og tre retters menu på MD83-flyet.

CPH: Undskyld vi roder

Københavns Lufthavn er i gang med bygningsarbejder i Terminal 3 på landside, hvilket vil betyde byggerod de kommende måneder.

Norwegian udsætter langruteoffensiv i CPH

De skandinaviske regeringer har ikke kunnet forhandle en ny luftfartsaftale med Rusland på plads, og derfor må Norwegian udsætte planlagte Asien-ruter fra Københavns Lufthavn.