CPH taber Emirates-passagerer til nabolufthavne

Den nylige etablering af en Emirates-rute til Stockholm samt den kommende rute til Oslo kan betyde et tab på 50.000 passagerer i Københavns Lufthavn.

Emirates indtog den første lufthavn i Skandinavien, da selskabet den 1. august 2011 etablerede en daglig rute fra København til Dubai. Den 4. september 2013 var det Arlanda-lufthavnens tur til at få direkte forbindelse til ørkenemirat med Emirates, og når kalenderen skriver den 2. september 2014 er turen så kommet til Oslo, som den tredje og sidste af de store skandinaviske hovedstadslufthavne.

Emirats har siden etableringen i Københavns Lufthavn haft en imponerende vækst og har i flere omgange måttet sætte større fly ind for at imødekomme den store efterspørgsel. I kalenderåret 2012 var der 205.000 passagerer på ruten, hvoraf et sted mellem 5.000 og 10.000 tilhører Norwegian, der flyver en gang ugentlig i vinterhalvåret.

I 2013 var der næsten 250.000 Dubai-passagerer igennem lufthavnen. Men der kunne have været flere. Åbningen af ruten fra Stockholm til Dubai kostede i årets sidste fire måneder omkring 7.000 passagerer i CPH. Vækstraten på Emirates-trafikken i CPHfra 2012 til 2013 lå på hele 25 procent frem til og med august, men fra september droppede den til 14 procent, hvilket er næsten en halvering.

Udsigt til at miste 50.000 vækstpassagerer
Fortsætter denne trend vil Københavns Lufthavn i 2014 miste 25.000 passagerer til Emirates-ruten fra Stockholm, og når Oslo-ruten tilmed lanceres i september måned, er der udsigt til, at måske endnu 25.000 vælger at kigge mod Oslo frem for København.

“Vi forventer ikke, at den nye Emirates-rute fra Oslo vil have signifikant betydning for passagertallet på Emirates-ruten fra København,“ vurderer pressechef Søren Hedegaard Nielsen fra Københavns Lufthavn

Kilder i markedet peger også på, at det primært er Norwegian og Thai Airways samt alternativt Air France-KLM og Lufthansa-Gruppen, der kommer til at mærke Emirates´ satsningen i Skandinavien.

Emirates har også i efteråret tilpasset kapaciteten på København-Dubai ruten angiveligt på grund af den samtidige satsning i Stockholm. Det er også en af årsagerne til, at væksten er noget lavere i CPH i årets sidste fire måneder.

“Med fyldte fly, er der svært at fastholde den samme vækst fra tidligere på året,“ siger Københavns Lufthavns pressechef.