USA's ambassadør til Danmark, Rufus Gifford t.v.), Københavns Lufthavns direktør, Thomas Woldbye (midten) og Lars Sandahl Sørensen, koncerndriftsdirektør i SAS, ved indvielsen af Boston-ruten i marts 2016. (Foto: Ernst Tobisch.)

CPH: Vi tager ikke nye SAS-langruter for givet

Mere transfertrafik og større punktlighed gør CPH mere attraktiv end Oslo og Stockholm for nye SAS-langruter, mener lufthavnens direktør, der ser CPH som lufthavnenes svar på en iPhone.

Smilene var brede og skåltalerne floromvundne, da SAS tirsdag indviede sin nye langdistancerute mellem Københavns Lufthavn og Boston Logan-lufthavnen på den amerikanske østkyst. Dermed cementerede CPH sin position som SAS’ foretrukne udgangspunkt for selskabets langdistanceruter.

Det er dog kun ganske få uger siden at smilene var brede og skåltalerne floromvundne i Stockholms Arlanda-lufthavn, da SAS her indviede sin nye rute til Los Angeles. Og for godt et halvt år siden var der også brede smil i Arlanda, da SAS åbnede sin nye Hong Kong-rute fra den svenske hovedstadslufthavn.

Fortsat i front
Dermed er stillingen mellem CPH, Arlanda og Oslo, at de har henholdsvis otte, fire og én af SAS’ langruter. Så CPH ligger fortsat i fronten. Og til september kommer man endnu længere foran Arlanda, når SAS åbner to Miami-ruter fra København og Oslo.

Men i Københavns Lufthavn er man også godt klar over, at positionen som SAS’ favoritlufthavn for langruterne ikke kommer af sig selv.

”Vi tager det ikke for givet, at SAS åbner langdistanceruter fra Københavns Lufthavn. Vi skal arbejde hårdt for at vi bliver udgangspunktet for deres næste rute,” understreger direktør for Københavns Lufthavn, Thomas Woldbye, overfor CHECK-IN.dk.

Næsten dobbelt så dyrt
SAS har tidligere kritiseret Københavns Lufthavn for at opkræve langt højere landings- og passagerafgifter end Stockholm Arlanda og Oslo Gardermoen gør. Da flyselskabet sidste år annoncerede, at man ville starte ruten mellem Arlanda og Los Angeles, så lagde man ikke skjul på, at forskellen i afgiftsniveauet havde været medvirkende til, at ruten tilfaldt Arlanda og ikke Københavns Lufthavn.

Faktisk er det næsten dobbelt så dyrt for SAS at flyve med sine langdistancefly fra CPH, som det er at flyve fra Gardemoen og Arlanda. Det viser SAS’ interne beregninger, som selskabet tidligere har fremlagt for CHECK-IN.dk. Hvis udgifterne i Københavns Lufthavn sættes til index 100, så svarer udgifterne til lufthavnsafgifter i Oslo og Stockholm til henholdsvis index 52 og 60.

”Oslo og Stockholm er sultne efter flere interkontinentale ruter. Københavns Lufthavn virker ikke så sultne. I hvert fald ikke hvis man kigger på deres priser,” understregede koncerndriftsdirektør Lars Sandahl Sørensen fra SAS, da selskabet i august sidste år annoncerede Los Angeles-ruten fra Stockholm Arlanda.

Lufthavnenes iPhone
Ifølge Thomas Woldbye, så handler det dog ikke kun om priser. Det handler også om det produkt og passagergrundlag som lufthavnene hver især kan levere.

”I Københavns Lufthavn får du transfertrafik fra hele Nordeuropa. Det gør du ikke i Arlanda. Desuden har vi større punktlighed end Arlanda og Gardermoen,” understreger Thomas Woldbye, der mener, at CPH er lufthavnenes svar på en iPhone. Højere pris, men også langt bedre og mere lækkert.

 

Læs også:
SAS afviser CPH-forsvar af høje priser

Så dyrt er det at flyve langt fra CPH

SAS: Point-to-point trafik gør Boston interessant

SAS: CPH er væsentlig dyrere end andre lufthavne

SAS åbner ruter til Miami og Los Angeles