CPH vil give rabat til nye sæsonruter

Københavns Lufthavn har ændret sin rabatmodel, så flyselskaber nu kan få rabat på lufthavnsafgifterne i CPH, når de åbner sæsonruter.

Tidligere har det kun været ved åbning af helårsruter, at flyselskaber har kunne få rabat på passager- og startafgifter i op til fem år i Københavns Lufthavn. Og kun på ruter, som i forvejen ikke bliver betjent.

Fremover kan flyselskaber også få rabat hvis de kun åbner sæsonruter. Det er et af de nye elementer i Københavns Lufthavns opdaterede rabatmodel, som netop er blevet lanceret.

Flere af de lufthavne, som Københavns Lufthavn konkurrerer med, giver allerede rabatter til sæsonruter. For at kunne klare sig og fortsat være attraktiv for flyselskaberne har CPH også valgt at gå ned ad den vej.

“Vi vil gerne støtte trenden, at leisureruter også har brug for støtte,” siger ruteudviklingschef Morten Mortensen fra Københavns Lufthavn til CHECK-IN.dk.

Mere attraktive i forhold til SAS
For at få støtte til sæsonruter skal flyselskaberne flyve mindst 16 gange i enten sommersæsonen fra slutningen af marts til slutningen af oktober eller i vintersæsonen fra slutningen af oktober til slutningen af marts.

Rabatterne til sæsonruter gør det især interessant for lavprisselskaber som Ryanair, easyJet og Norwegian at åbne endnu flere sommerruter til og fra Sydeuropa. SAS forsøger dog også at blande sig på det marked. Derfor vil sæsonrabatterne også være godt nyt for SAS’s muligheder, mener Københavns Lufthavn.

“Vi må erkende, at vi er nødt til at tilpasse os for at blive mere attraktive også i forhold til SAS, da der gives sæsonrabat i andre af de lufthavne, som SAS benytter sig af fra Skandinavien,” siger Morten Mortensen.

Favoriserer lavpriskonkurrenterne
Når Københavns Lufthavn giver rabatter, så gives de til nye ruter, som ikke bliver betjent i forvejen. Lufthavnen er flere gange blevet kritiseret for at give rabat til ruter til specifikke lufthavne, i stedet for at se på om der i forvejen flyves til den by, som lufthavnen ligger i nærheden af byen. På den måde har eksempelvis Ryanair kunne opnå rabat til deres rute til Milano’s Bergamo-lufthavn, selvom andre selskaber i forvejen flyver til Milano Malpensa og Milano Linate-lufthavnene.

Så sent som i går udtrykte SAS utilfredshed med denne praksis, som man mener favoriserer lavpriskonkurrenterne.

“Rabatmodellerne har forfordelt lavprisoperatører samt operatører, der er kommet ind kortvarigt. Det er dem, der er blevet tilgodeset, da man giver en rabat per lufthavn og ikke per by,” sagde koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen fra SAS mandag til CHECK-IN.dk.

Den bedste løsning
Københavns Lufthavn har dog ikke ændret denne praksis i den nye rabatmodel. Det er stadig lufthavnskoder og ikke city-koder, der afgør om der er rabat eller ej.

“Vi vil gerne blive ved med at være konkurrencedygtige.Og så har vi fundet i den internationale konkurrence, at den bedste løsning er at bruge lufthavnskoder,” understreger Morten Mortensen.

For målet for Københavns Lufthavn er fortsat klart defineret.

“Uanset hvordan vi skruer rabatmodellen sammen, så vil vi gerne vokse samt skabe vækst for luftfarten i Danmark,” fastslår Morten Mortensen.

 

Relaterede artikler:

SAS: CPH har tilgodeset lavprisflyselskaber

Ny rabatmodel skal gøre CPH mere attraktiv

 

x

Læs Også

SAS skærer ned på rute til Færøerne

I vintertrafikprogrammet frem til den 21. marts 2018 har SAS fjernet omkring 30 procent af kapaciteten på ruten til Færøerne på grund af svagere efterspørgsel.

Vækstdirektør stopper i SAS

Norske Eivind Roald, der tidligere var kommerciel koncerndirektør i SAS, forlader det skandinaviske flyselskab til fordel for et job i en svensk kapitalfond.

Lufthavnsdirektør er fratrådt

Trods rekordvækst i Vágar Lufthavn er Jákup Sverri Kass torsdag fratrådt som lufthavnsdirektør efter gensidig aftale med bestyrelsen.

DAT fløj danske fodboldhelte hjem fra Dublin

Det var Danish Air Transport, der havde fået til opgave at flyve herrelandsholdet ud og hjem fra Dublin, og efter 5-1-sejren var der champagne og tre retters menu på MD83-flyet.

CPH: Undskyld vi roder

Københavns Lufthavn er i gang med bygningsarbejder i Terminal 3 på landside, hvilket vil betyde byggerod de kommende måneder.

Norwegian udsætter langruteoffensiv i CPH

De skandinaviske regeringer har ikke kunnet forhandle en ny luftfartsaftale med Rusland på plads, og derfor må Norwegian udsætte planlagte Asien-ruter fra Københavns Lufthavn.