Air China Airbus A330-200.

CPH vil tiltrække flere Kina-ruter

Københavns Lufthavn har igangsat en indsats, der skal tiltrække flere nyrige kinesere til Danmark. Samtidig er initiativet en slags lokkemad for potentielle operatører til at overveje Københavns Lufthavn for fremtidige Kina-ruter.

Den hastigt voksende kinesiske middelklasse vil i stigende grad udgøre hovedparten af fremtidens rejsende på flyruterne mellem Europa og Kina. I dag er det omvendt. Her er 80 procent af passagererne i flyene af anden oprindelse end kinesisk.

Når det billede forventes at ændre sig, skal de europæiske lufthavne være klar med et modtageapparat, der i højere grad hjælper kineserne, end det er tilfældet med andre grupper af rejsende. I Københavns Lufthavn kan det være svært for kineserne at finde rundt, og sproget er en af de helt store udfordringer.

“Det er vigtigt, at vi kender vores kunder, herunder også kineserne. Og her viser vores interviews, at det kan være svært for mange kineserne at finde rundt og orientere sig. Derfor har vi ansat foreløbig 17 kinesiske guider, der kan hjælpe vores gæster rundt i lufthavnen og give dem en ekstraordinær serviceoplevelse,“ fortæller salg- og markedsdirektør Carsten Nørland fra Københavns Lufthavn.

Han understreger, at det først og fremmest handler om at behandle de nuværende omkring 50.000 årlige kinesiske passagerer godt. Men det handler ligeså meget om at sprede budskabet om, at Københavns Lufthavn er en god lufthavn at ankomme til, hvis man er kinesisk rejsende. Derfor har Københavns Lufthavn også udviklet en kinesisk version af hjemmesiden 360.cph.dk, ligesom man lige nu overvejer en kinesisk udgave af lufthavnens populære app til smartphones.

“Det vil være sandsynligt, at der på et tidspunkt kommer andre selskaber, der vil flyve til Kina end SAS. Hvis vi i mellemtiden gør en god indsats, og behandler de kinesiske rejsende så godt vi kan, så vil det være et af mange positive initiativer, der tæller ved et muligt valg af København. Vi fortæller historien til alle potentielle operatører af Kina-trafik, men et flyselskab åbner ikke alene en ny rute, fordi vi byder velkommen med kinesiske guider, kun hvis der er et trafikpotentiale,“ understreger Carsten Nørland.

Flere selskaber på radaren
Københavns Lufthavn har allerede flere selskaber på radaren. Indenfor de kommende 10 år forventes en massiv vækst fra asiatiske og kinesiske flyselskaber, der vil flyve den hastigt voksende asiatiske middelklasse til Europa.

Et af disse selskaber er naturligt Air China, som tidligere har flirtet med en rute fra Beijing til København. Lørdag den 2. juni 2012 skulle Air China oprindeligt have etableret en rute til København med tre ugentlige afgange, men planerne blev skrinlagt blot tre måneder før opstarten.

Der har været mange gætterier om, hvorfor Air China trak sig fra København-opstarten og sidenhen valgte Gèneve i stedet. Den danske miljøkommissær Connie Hedegaards stejle holdning overfor Kina i spørgsmålet om ETS-kvotesystemet har været et af buddene, men den rigtige svar skal nok findes i det forhold, at SAS angiveligt ikke var meget for at samarbejde med Air China om ruten, hvilket reducerede de kommercielle muligheder for det kinesiske flyselskab.

I stedet nævnes det norske lavprisflyselskab Norwegian i stigende grad som potential operatør til en rute mellem København og en eller flere kinesiske destinationer. Norwegians topchef Bjørn Kjos har ved flere lejligheder peget på det enorme potentiale, der ligger hos den kinesiske middelklasse, og Norwegian vil gå målrettet efter at sikre sig en del af den trafik fra Asien til Europa.

Foreløbigt åbner Norweigan i slutningen af november måned selskabets første langdistancerute med Fort Lauderdale i USA som destination. I foråret 2014 ventes New York-JFK at komme på ruteprogrammet fra København, mens Bangkok er sandsynlig for vinteren 2014/15. Endelig vurderes Beijing, Shanghai eller en anden kinesisk destination at være potentiel til foråret 2015.

Københavns Lufthavns bestræbelser på at gøre mere for de kinesiske passagerer, falder da også i god jord hos det norske lavprisflyselskab.

“Vi er selvfølgelig positivt indstillet overfor initiaitver af denne art, som kan være med til at gøre Københavns Lufthavn mere attraktiv ved at lette de rejsendes hverdag – også for kinesiske rejsende. Det kommer dog ikke til at ændre eller fremskynde nogen ting i forhold til vores planer,“ siger presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen fra Norwegian i Danmark.