CWT er bekymret over Lufthansa-distribution

Det globale erhvervsrejsebureau Carlson Wagonlit Travel advarer om “grundlæggende problemer“ ved Lufthansas nye distributionsmodel.

Lufthansa-gruppens popularitet hos rejsebureauerne er dalende. Ikke nok med, at selskabet relativt ofte er plaget af strejker, men det nye GDS-distributionsgebyr på 16 euro – godt 120 danske kroner – har medfødt mange reaktioner i forhold til den tyske luftfartskoncern.

Således har den globale erhvervsrejsebureaukæde Carlson Wagonlit Travel (CWT) udsendt en pressemeddelelse, hvori der rettes kritik mod Lufthansas distributionsplaner.

Den 4. november skulle Lufthansa ifølge CWT have løftet sløret for planer, der er mere vidtrækkende end det nuværende GDS-gebyr. Lufthansa-gruppen vil øge antallet af direkte distributionsløsninger med industrielle partnere og samtidigt tilbyde eksklusive tilbud, der ikke er tilgængelige i GDS-systemerne.

“CWT mener, at der ikke findes en holdbar løsning til at undgå distributionsgebyret uden at det medfører øgede omkostninger til at opretholde eksisterende tjenester og sikre værdi for vores kunder. I betragtning af dette er det til stadighed CWT´s opfattelse, at GDS-systemerne fortsat vil være den mest effektive, fuldstændige og omkostningseffektive distributionsløsning for erhvervsrejsemarkedet,“ udtaler Scott Brennan, der er vicekoncernchef og globalt ansvarlig for leverandør-relationer.

Virksomheder køber færre Lufthansa-billetter
Ifølge CWT er der nogle “grundlæggende problemer“ med Lufthansas direkte distributionsmodel.

Først og fremmest tvinger opsplitningen af produktudbud i forskellige kanaler rejsebureauerne til at foretage en række komplekse og manuelle søgninger og bookinger.

Samtidig opstår der reduceret sigtbarhed over udbuddet af billetpriser, da det bliver sværere at sammenligne på tværs af distributionskanalerne, ligesom rejsebureauerne får begrænsninger i adgangen til kundernes bookinger.

Endelig peger CWT på, at virksomhedernes data over rejsende bliver svært at konsolidere, således at sporing af rejsende i krisesituationer vanskeliggøres. Og selv om det lykkes at foretage en booking på Lufthansas agentportal og dermed spare distributionsgebyret på 120 kroner, vil der være omkostninger forbundet med at hente data fra Lufthansas agentportal over i rejsebureauernes systemer, således at konsolideret rapportering kan gennemføres.

GDS-gebyret fra Lufthansa-gruppen har vist sig at være nøjagtig så kontroversielt som forudset. En undersøgelse som Global Business Travel Association gennemførte i sidste måned på vegne af medlemsvirksomhederne viste, at halvdelen af de globale rejseaktive virksomheder havde reduceret antallet af bookinger hos Lufthansa siden gebyrets indførelse den 1. september.