CWT: Vi får aldrig online-bookinger over 50 procent

Selvom et stadig stigende antal virksomheder vælger at bestille forretningsrejser via online-værktøjer, mener Carlson Wagonlit Travel og andre erhvervsrejsebureauer, at der er en maksimal grænse.

Hovedparten af det fritidsrejsende publikum har taget den moderne teknologi til sig. Billetter til rutefly bestilles typisk via nettet ved hjælp af traditionelle computere, tablets eller smartphones.

Flere undersøgelser har dokumenteret, at den såkaldte “online adoption rate“ efterhånden har passeret 50 procent, hvilket betyder at mere end halvdelen af alle flybilletter sælges via en online distributionskanal.

I dette tal trækker de fritidsrejsende op, mens forretningsrejsende trækker ned. Det har flere forklaringer. Først og fremmest er en del forretningsrejser relativt komplicerede, således at de ikke vil kunne bookes via de traditionelle online-værktøjer. Her skal der hjælp fra et erhvervsrejsebureau og en erfaren rådgiver, der kan booke via et af de store GDS-systemer.

Herudover er der også mange – især større – virksomheder, der har valgt en strategi, hvor medarbejderne ikke selv skal booke flybilletter. Det er særligt store virksomheder med egen rejseafdeling, men også andre virksomheder med en række dyre specialistfunktioner, hvor ledelsen mener at medarbejderne skal koncentrere sig om den primære opgave i virksomheden og ikke bruge tid på rejsebestilling, når det kan outsources.

Ikke over 50 procent
Hos Danmarks største erhvervsrejsebureau Carlson Wagonlit Travel bookes omkring 30 procent af alle solgte billetter online. Dette er blandt det højeste indenfor CWT i Europa, da Norden traditionelt har en højere internet-penetration end landene sydpå.

“Med den kundesammensætning vi har, vil vi aldrig nå over 50 procent i adoption rate. Vi vil maksimalt kunne lande et sted mellem 40 og 50 procent,“ mener administrerende direktør Sophie Hulgard fra Carlson Wagonlit Travel.

Hos konkurrenten VIA Egencia sælges 35 procent af samtlige billetter online. Men heri indregner VIA Egencia også de såkalde inhouse-rejsekontorer, da der sker en eller anden form for fulfillment-proces i disse kundeforhold.

VIA Egencia mener, at den maksimale online adoption rate på indenrigsflybilletter og flybilletter i Norden vil være 90 procent. I Sydeuropa vil den være 50 procent og på interkontinentale strækninger noget lavere.

“Jeg tror maksimalt, at vi kan komme op på 50 procent inklusive de interkontinentale flyvninger. Men så skal man også foretage en målrettet indsats sammen med de enkelte virksomheder,“ mener administrerende direktør Sys Hansen fra VIA Egencia.