(Arkivfoto; alenkasm/ 123RF Stock Photo 21734934)

Dårligt sommervejr kan gavne rejsearrangører til 2018

Den våde og kolde sommer kan faktisk have en positiv effekt for charterbranchen frem til 2018, lyder det fra brancheforeningen Rejsearrangører i Danmark.

Regn, regn og atter regn.

Det har ikke just været sjovt at være dansker på ferie i Danmark denne sommer. Til gengæld har rejsearrangørerne haft kronede dage med travlhed på telefonerne og stor belægning på ferieflyene.

Danmarks største rejsearrangør, Spies, har oplevet en belægning på 99,92 procent på flyene, og hos Bravo Tours ville man kunne have solgt op mod 10.000 flere rejser, hvis man havde haft kapacitet til rådighed.

Hos brancheorganisationen Rejsearrangører i Danmark (RiD) har man med glæde budt velkommen til det dårlige danske sommervejr og dermed folks længsel efter sydens sol. Men rejselysten kan også tilskrives andet end vejret, fortæller formand i RID, Niels Grosen, til CHECK-IN.dk.

”Vi har været glade for sommeren i 2017. Vi har haft et vejr, hvor folk har haft lyst til at tage til udlandet. Men heldigvis hænger rejselysten ikke kun sammen med, hvordan vejret er. Der er masser af mennesker, der har lyst til at rejse, fordi de måske vil ud at opleve noget. Eller folk, som ikke har lyst til at sidde derhjemme og have dårlig samvittighed over, at de skulle male deres hus,” siger han.

Kunder er gået forgæves
Mange danskere har måttet gå forgæves i jagten på en ferierejse, mens andre har prioriteret at blive hjemme. Niels Grosen mener, at mange af dem, der har holdt ferie i Danmark, måske vil rejse af sted til vinter, og dermed har sommeren anno 2017 endnu en positiv effekt. Og ikke nok med det; sommeren kan også have en indvirkning på næste sommer.

”Jeg forestiller mig, at den sommer, vi har haft i år, får en effekt på resten af 2017, men jeg tror også, den kommer til at trække nogle spor til næste sommer. Nogle af dem, der bookede sent i år og fandt ud af, at der ikke var så meget at vælge imellem, vil måske booke tidligere til næste år,” siger Niels Grosen, der også forklarer, at udbud og efterspørgsmål desværre ikke altid går op i en højere enhed.

”Det gælder for alle rejsearrangørerne, at vi har kunnet sælge mange flere rejser i juli. Mange kunder er gået forgæves. Vi kan ikke lige skrue op for volumen i juli, så jeg tror ikke, udbuddet kommer til at stige i voldsom grad til næste år. Og det betyder nok, at nogle vil booke tidligere for at være sikker på ikke at gå forgæves igen.”

Tyrkiet igen populær
Ferieflyene har således været fyldt til sidste plads denne sommer, og der er gode muligheder for, at de bliver proppet med solhungrende danskere igen til næste sommer.

”Det, at vi kan fylde flyene, betyder rigtig meget. Det er de sidste solgte pladser, der virkelig kan gøre en forskel. Både at de bliver solgt, men også at de bliver solgt til fornuftige priser,” siger Niels Grosen.

Niels Grosen er, ved siden af sit virke som formand for RID, også administrerende direktør for Apollo Rejser. Han fortæller, at kunderne har vist stigende interesse for Tyrkiet efter et par vanskelige år for landet.

”Hos Apollo oplever vi, at Tyrkiet sælger fint i år. Kapaciteten til Tyrkiet er lavere i år end de foregående år, men folk har efterhånden fået færre bekymringer om landet. Du får rigtig meget for pengene i Tyrkiet. Det har man altid gjort, men det er ikke blevet mindre i de her år. Tyrkiet kommer stille og roligt igen.”t,” siger han.

 

Relaterede artikler:

Mange udfordringer for ny brancheformand

Gran Canaria overhalede Antalya

Kroatien hitter blandt rejsearrangører

Spies og TUI mister markedsandele

Star Tour har fem Tyrkiet-alternativer i 2017

x

Læs Også

Vil sætte fokus på sikkerhedsomkostninger i CPH

Transportminister Ole Birk Olesen vil sætte Københavns Lufthavns opgørelse af sikkerhedsomkostninger under lup i forbindelse med de kommende takstforhandlinger.

Lavprisflyselskaber peger på risici ved egne metoder

Ryanair og Norwegian er medforfattere på en guide til at håndtere de sikkerhedsrisici, som kan være forbundet med de nye forretningsmodeller i luftfarten.

Norwegian lukker Berlin-rute fra København

Konkurrencen er hård mellem de fire flyselskaber, der flyver mellem København og Berlin, og nu trækker Norwegian sig.

Kendte til bevæbnede vagter i to måneder

Trafikstyrelsen vidste i mere end to måneder, at iranske Mahan Air brugte ulovlige bevæbnede vagter på sine fly. Alligevel greb styrelsen ikke ind.

Hemmelighedskræmmeri bag støttekroner til flyruter

I 2015 og 2016 har ni flyselskaber fået andel i offentlig markedsføringsstøtte fra Global Connected, og sekretariatet hos Wonderful Copenhagen ønsker at hemmeligholde beløbene.

Vanskelig debut for ny SAS-leverandør

Regional Jet debuterede søndag som underleverandør for SAS, og på første afgang til Billund måtte man foretage flybytte, mens resten af dagen blev fløjet med forsinkelser.