(Foto: Andzrej Kostrzewa)

Dansk flykaptajn: MH370 er en kapring

Den danske flykaptajn Otto Willum Nielsen kender flykaptajnen på det forsvundne Malaysia Airlines-fly. Derfor er han næsten 100 procent sikker på, at der er tale om en flykapring, og at flyet er landet et sted i den nordlige korridor.

En pensioneret dansk flykaptajn bistår i disse dage den kinesiske havarikommisson i efterforskningen af omstændighederne bag det forsvundne Boeing 777-fly fra Malaysia Airlines. Det er flykaptajn Otto Willum Nielsen, der tidligere har fløjet for kinesiske Xiamen Airlines Limited, der er blevet tilknyttet efterforskningen.

Malaysia Airlines-flyet havde den 53-årige Zaharie Ahmad Shah i cockpittet, da flyet forsvandt. Den erfarne flykaptajn havde været ansat i Malaysia Airlines siden 1981 og har 18.365 flyvetimer på sit CV.

Det forsvundne fly med rutenummer MH370 er blevet luftfartshistoriens største mysterium. Teorierne har været mange, og der har blandt andet været spekuleret i et muligt selvmordsforsøg fra kaptajnens side. Det afvises af danske Otto Willum Nielsen, der har ferieret med den malaysiske flykaptajn og hans familie samt besøgt ham flere gange privat i Kuala Lumpur.

“Selvmordsteorien er fuldstændig udelukket. Det er han ikke typen på, da han virker til at have det godt. Han er ikke gambler og har tre dejlige piger. Hvis du ville begå selvmord, så ville det være på ruten mellem Malaysia og Vietnam, og så sætte styrepinden helt fremad, og mindre end et minut efter ville det være slut,“ konkluderer Otto Willum Nielsen i en dialog med CHECK-IN.dk.

Otto Willum Nielsen traf Zaharie Amhad Shah, da han på et tidspunkt arbejdede for Silk Air og ofte fløj fra Cebu til Singapore og Kuala Lumpur. Her mødte han flere gange den malaysiske flykaptajn i Flight Planning. Sidenhen mødtes de til en middag sammen med familien, ligesom den nu pensionerede flykaptajn fik ture fra Xiamen til Kuala Lumpur med stopover, så han kunne besøge vennen i Kuala Lumpur.

Flysimulator spiller ingen rolle
Otto Willum Nielsen fortæller, at han så den meget omtalte flysimulator de gange han besøgteZaharie Ahmad Shah i dennes hjem. Han mener ikke, at flysimulatoren spiller nogen rolle, da MH-kaptajnen i forvejen havde al den viden han skal have om Boeing 777-fly.

“Han elskede sit job, og det gør mere end 90 procent af alle piloter. Han kunne også lide at vise andre hans simulator og lade dem prøve at flyve Boeing 777.“

Otto Willum Nielsen afviser, at den forsvundne malaysiske flykaptajn kan have ført et dobbeltliv og dermed være indblandet i en planlagt kapring.

“Det er naturligvis svært at sige, da jeg ikke kender ham så godt. Men ud fra en personlig vurdering havde han et rigtig godt liv og manglede ikke noget, selvom han var blevet separeret fra sin hustru. Men hvorfor skulle han sætte hele sit liv på spil? Det eneste, der kan give mening er, at han kan være blevet udsat for afpresning eller tvang på anden måde,“ er vurderingen fra den tidligere danske pilot i kinesiske Xiamen Airlines.

Kan være landet i den nordlige korridor
Otto Willum Nielsens egen teori om MH 370´s skæbne er, at flyet er landet omkring seks til otte timer efter afgang fra Kuala Lumpur. Derfor tror han at det befinder sig et sted i den nordlige korridor omkring Yemen, Somalia, Oman, det nordlige Pakistan eller Kasakhstan.

“Det er også muligt, at en eventuel kapring mislykkedes og det styrtede ned, ligesom med Ethiopian Airlines (flight 961 den 23. november 1996, red.) blev kapret og tvunget til at flyve ud over den tid, der var brændstof til.“

Den danske flykaptajn tror ikke på, at flyet skal findes i Det Indiske Ocean sydvest for Perth. Det vil ifølge hans opfattelse ikke give nogen som helst mening og i så fald være meget mystisk.

Afsluttende hæfter Otto Willum Nielsen sig ved, at de malaysiske myndigheder ikke har været særligt gode til at give informationer. I forbindelse med hjælpen til den kinesiske havarikommission har han mange gange stillet to spørgsmål til de malaysiske myndigheder. Hvor meget brændstof var der ombord samt, hvad flyvelederkontrollen sagde til andenpiloten på MH370, før man kvittererede med “allright – good night.“

“At sige ‘good night’ hvis flyet befandt sig over Vietnam giver ingen mening, men hvis flyet befandt sig over Kuala Lumpur kunne det muligvis give mening, men det var ikke de ord, som ville være naturlige. Så principielt kan andenpiloten have advaret flyvelederkontrollen med brugen af disse ord, men det kommer lidt an på, hvad der blev sagt hos flyvelederkontrollen i Kuala Lumpur, før der blev kvitteret,“ konstaterer Otto Willum Nielsen overfor CHECK-IN.dk.

Den seneste officielle opdatering fra de malaysiske myndigheder kom søndag aften. Her fortælles det, at satellitfotos fra Australien, Kina og Frankrig har vist objekter, der kan have relation til MH370. Derfor fortsættes eftersøgningen i den sydlige korridor under ledelse af de australske myndigheder.