CRJ200-flyet fra BackBone Aviation i Jordan. Foto: Privatfoto

Dansk flyselskab på VIP-opgave i Jordan

Det danske flyselskab BackBone Aviation er vendt hjem efter en særpræget tur med statslederne fra Ungarn og Jordan, der fløj i ren luksus med et CRJ-fly.

”Det var ren Emirates First Class-service i den lille CRJ.”

Sådan beskriver flykaptajn Bjarne Lastein den kulinariske oplevelse ombord på CRJ200-flyet med registrering OY-BPO fra det danske flyselskab BackBone Aviation. Flyselskabet blev grundlagt i 2011 og hører hjemme Holsted og har fly stationeret i Esbjerg Lufthavn.

BackBone Aviation havde i begyndelsen af november fået til opgave at flyve med statsledere til et statsbesøg i det mellemøstlige land Jordan, hvor der var et helt særligt emne på mødedagsordenen.

”Vi kunne læse i pressen, at Ungarn og Jordan danner front i at få løst flygtningeproblemet. I Amman var der konference med de to statsledere, og det var i den forbindelse, at vi havde fået opgaven,” siger Bjarne Lastein, der er direktør i flyselskabet og kaptajn på den aktuelle opgave.

Perfekt fly til statsopgave
Han forklarer videre til CHECK-IN.dk, hvordan et flyselskab fra Danmark ender med at få en opgave med to så vigtige statsledere.

”Da Ungarn åbenbart ikke har et egnet fly til opgaven, så blev den lagt ud til mægler. Da de så vores CRJ, ville de have den. Den tager sig godt ud som ’head of state’-flyver,” forklarer Bjarne Lastein.

Flybesætningen hos BackBone Aviation på turen til Jordan. Foto: Privatfoto

Opgaven bestod i tre såkaldte VVIP-flyvninger (Very Very Important Person, red.). Der var afgang fra Budapast mod den jordanske hovedstad, Amman. Herfra gik det videre til havnebyen Aqaba – også i Jordan – inden turen gik tilbage mod Budapest.

Undervejs blev de berømte passagerer vartet op med alskens lækkert fra det lille køkken på CRJ-flyet. Menuen bestod således af suppe, kold forret, varm hovedret, inden en delikat dessert blev serveret. Ingen smalle steder på servicen og den kulinariske oplevelse, fortæller flyets kaptajn.

”Louise og Ingelise (kabinemedlemmer, red.) er erfarne medarbejdere fra branchen. De måtte erkende, at de aldrig har serveret og håndteret så meget mad ombord i en flyver. De fik ros for deres serviceniveau. Som en fra gruppen sagde: ’It was worth waiting for you – your service is super’,” siger Bjarne Lastein om det, han altså selv kalder en First Class-oplevelse.

Skyhøje sikkerhedskrav
BackBone Aviation modtog for nyligt CRJ-flyet, der er bygget i Montreal i 1996, og turen til Jordan var den første opgave for det lille jetfly. Flyveturen blev arrangeret på normal vis, men hvor der var lidt flere korrespondancer i forhold til at få overflyvningstilladelser i forskellige regioner. Men sikkerheden derimod – den var enorm.

”Der er store krav til sikkerheden på sådan en tur. Aldrig har så mange sikkerhedsfolk tjekket en flyver og kabinebesætning efter.  Der var folk fra både efterretning, SAFA (Safety Assessment of Foreign Aircraft, red.), en bombeenhed, politi og militær,” fortæller Bjarne Lastein.

BackBone Aviation har både fly og helikoptere, og selskabet fokuserer både på uddannelse og på at løse opgaver af både let og svær kategori. Turen til Jordan hører naturligvis ind under sidstnævnte kategori.

Det danske flyselskab er gået sammen med det virtuelle schweiziske flyselskab Powdair for at operere på flyvninger til Schweiz i vintertrafikprogrammet. Powdair wetleaser et fly fra BackBone Aviation, der hermed stiller med alle fornødenheder inklusiv en kabinebesætning.

 

Relaterede artikler:

Danske piloter trænes i alpeflyvning

Dansk flyselskab skifter bestyrelsen ud

Revisor undsiger to danske flyoperatører

Cimber-fly til Esbjerg-selskab

Dansk selskab skal flyve for PowdAir

x

Læs Også

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Hvis vækstraterne for 2017 i de skandinaviske lufthavne fortsætter uændret i 2018, kan Københavns Lufthavn ikke længere kalde sig Nordens største lufthavn.

SAS Ireland i luften 3. december

Den 3. december går SAS' kontroversielle irske datterselskab på vingerne med sine første flyvninger mellem London og CPH. Senere følger flyvninger indenfor Skandinavien.

Piloter overrasket over SAS Ireland på skandinaviske ruter

SAS' nye irske datterselskab vil om få måneder overtager flyvninger på intra-skandinaviske ruter, som i dag betjenes med skandinavisk personale, og det kommer bag på piloterne.

DAT vil leje ekstra A320

Danish Air Transport er ved at afsøge markedet efter efter et fly af typen A319 eller A320, der skal supplere selskabets fire nuværende A320-fly.

Stigende oliepriser truer flyselskabernes vækst

I løbet af det seneste år er oliepriserne steget med 30 procent, og hvis stigningerne fortsætter, kan det ramme de vækstplaner, som mange flyelskaber har sat i værk.

Jet Time igen klar til vækst

Efter at have halveret medarbejderskaren og skåret produktionen ned til en tredjedel, vil Jet Time nu øge produktionen og flyflåden med 50 procent.