(Foto: Morten Lund Madsen)

Dansk Luftfart: Trafikaftaler på ministerbordet

Den nye transportminister bør have trafikaftaler med blandt andet Rusland på sin to-do-liste sammen med mere ensartede EU-regler. Det mener Dansk Luftfart.

Efter kun tre dage på kontoret har transportminister Hans Christian Schmidt allerede fået hænderne fulde med at udrede om der nu er EU-støtte til Femernforbindelsen eller ej, og om der er oliepenge nok at putte i den såkaldte Togfond, der skal finansiere den omfattende udbygning af tognettet.

Selvom det er knap så akut, så ligger der også en række opgaver og venter på den nye minister på luftfartsområdet. Det mener brancheforeningen Dansk Luftfart under Dansk Industri.

Én ting bør stå øverst på ministerens to-do-liste hvad angår luftfart, mener brancheforeningen.

”Vi ser frem til godt samarbejde med den nye minister om udvikling af en vækstplan for dansk luftfart. Det er jo krumtappen i en national strategi,” siger chefkonsulent Per Henriksen fra brancheforeningen Dansk Luftfart.

Nemmere at åbne ruter
Foruden de overordnede vækstplaner og nationale strategier, så er der også en række enkeltstående emner, som Hans Christian Schmidt bør rette sit fokus imod, mener brancheforeningen.

Et af de emner er indgåelse af en række internationale luftfartsaftaler, som ville gøre det nemmere at åbne ruter til række lande. I flere tilfælde lande, hvor bedre flyforbindelser ville kunne styrke vækstmulighederne for dansk erhvervsliv generelt. Ikke mindst til Rusland, hvor det i dag er sådan, at kun Aeroflot og SAS må flyve ruteflyvning mellem Danmark og Rusland. Og de to selskaber må kun flyve fra Danmark til Skt. Petersborg og Moskva.

Her er Finland og Finnair anderledes gunstigt stillet efter at Finland og Rusland har indgået aftaler, der giver Finnair adgang til en række russiske storbyer.

Mest lempelige regler
Et andet emne, som ifølge Dansk Luftfart bør stå på den nye ministers to-do-liste er at tage en snak med sine transportministerkolleger i EU om at sikre ensartet håndhævelse af EU’s regler. Det skal gerne være med til at reducere den såkaldte regelshopping, hvor luftfartsselskaber bevidst spekuleret i at etablere sig på en sådan måde, at de nemmest kan slippe uden om en række regler eller finde de lande, hvor reglerne er mest lempelige.

Endelig så kunne brancheforeningen godt tænke sig, at der bliver gennemført en analyse, der belyser fordele og ulemper ved at indføre en sømandsskatte-lignende sektorordning for luftfarten. En ordning, hvor piloter og kabinepersonale får samme lempelige skattevilkår som sømænd har det i dag.

Foto: Morten Lund Madsen.