Branchedirektør Michael Svane fra DI Transport. (Arkvifoto)

Dansk Luftfart: Urimeligt hvis gartneribranchen skal kompenseres

Den danske luftfartsbranche tabte millioner af kroner under den islandske askeskys hærgen i april måned sidste år uden at blive kompenseret. Derfor finder luftfartsbranhcen det uforståeligt, at politikere vil stille danske agurkeavlere en kompensation i udsigt som følge af forbrugernes frygt for VTEC-bakterien. ‘Hvis agurker, hvorfor så ikke aske?’ spørger brancheorganisationen Dansk Luftfart.

Agurketiden har sat ind relativt tidligt i år. Det mener i hvert fald brancheorganisationen Dansk Luftfart, der finder det urimeligt, hvis danske agurkeavlere skal kompenseres for indtægtstab, efter at VTEC-bakterien har ramt salget af danske agurker.

Ifølge gartneribranchen ligger salget af agurker i Danmark i øjeblikket næsten 20 procent under det normale.Derfor har brancheorganisationen Dansk Gartneri henvendt sig til fødevareminster Henrik Høegh (V), der støtter agurkeavlernes ønske om at modtage kompensation fra EU for tabt salg.

Det har nu afstedkommet en reaktion fra brancheorganisationen Dansk Luftfart, der sidste år i april måned døjede med store indtægtstab og ekstra omkostninger som følge af den islandske askesky, der ramte det meste af Europa. Et nyt vulkanudbrud forstyrrede igen flytrafikken i slutningen af maj måned i år, men denne gang med relativt beskedne konsekvenser.

“Det er principielt samme omstændigheder som hos agurkeavlerne. Man kan endda sige, at der er en grads forskel. Et vulkanudbrud er hvad, man kalder ‘An Act of God’, hvilket ingen er herre over. En bakterie i fødevareindustrien kan måske skyldes dårlig praksis eller dårlig renholdelse,“ siger Michael Svane, der er direktør for brancheorganisationen Dansk Luftfart.

Michael Svane oplyser, at brancheforeningen de seneste par dage har talt med flere af medlemmerne, der ønsker at gøre opmærksom på det urimelige i situaitonen, hvis gartneriejere måtte blive kompenseret via EU.

En af disse er det Billund-baserede regionale flyselskab Sun-Air of Scandinavia. “Vi finder det stærkt urimeligt, at der skal være denne forskelsbehandling. Vi tabte sidste år over 8 millioner kroner på den islandske askesky, og det nylige vulkanudbrud har kostet ca. 800.000 kroner,“ fortæller kommerciel direktør Kristian Tvergaard til CHECK-IN.dk.

Hos Dansk Luftfart er branchedirektøren af den opfattelse, at kompensationer af denne art generelt er usundt, uanset branche.

“Vi vil ikke deltage i et hylekor omkring agurkerne. Men vi synes, at det er bemærkelsesværdigt at se nogle politikere og EU-kommissærer stille kompensation i udsigt, mens der er andre sektorer, som man helt glemmer. Hvis agurker, så hvorfor så ikke aske?“ spørger Michael Svane.

Sagen vil ifølge Dansk Luftfart-direktøren blive nævnt for transportminister Hans Chr. Schmidt (V) ved først givne lejlighed. Men mere agter man ikke at gøre i første omgang.“Vi vil dog i stedet bruge vores kræfter på at få ændret på EU261/2004 forordningen.“

Den stærkt kritiserede EU-forordning er en lovgivning omkring forbrugerbeskyttelse, hvor passagerne som udgangspunkt skal kompenseres af luftfartsselskaber som følge af aflysninger forårsaget af blandt andet vulkanudbrud og andre naturkatastrofer.