Martin Møller Nielsen, bestyrelsesformand i Nordic Aviation Capital. (Foto: Ole Joern | Redstar)

“Samarbejdet med EQT er eksemplarisk”

Arbejdende bestyrelsesformand Martin Møller Nielsen er fuld af lovord om samarbejdet med EQT, der for to år siden overtog majoriteten i Nordic Aviation Capital.

I sommeren 2015 solgte Martin Møller Nielsen lidt mere end halvdelen af aktierne i Nordic Aviation Capital (NAC), der er den 52-årige vestjydes livsværk. Nordic Aviation Capital, der er verdens største privatejede leasingvirksomhed for regionalfly, blev i forbindelse med handelen værdisat til 3,3 mia. dollars, eller hvad der på dette tidspunkt svarede til 22,6 mia. kroner.

Køberen af lidt mere end halvdelen af aktierne var den svenske kapitalfond EQT Partners, der havde danske Kirkbi A/S med i transaktionen. Kirkbi er et investerings- og holdingselskab, der ejer 75 procent af LEGO-Gruppen.

Salget af majoriteten i NAC har gjort Martin Møller Nielsen ganske velhavende, og han figurerer da også som nummer 1.376 på Forbes-listen over dollar-millardærer med en formue, der skulle være opgjort til 1,52 mia. dollars, eller rundt regnet 10,6 mia. danske kroner. Berlingske Business har dog skønsmæssigt ansat formuen til 6,6 mia. kroner, hvilket i 2016 gjorde Martin Møller Nielsen til den 16. rigeste mand i Danmark.

Var svært at gøre tingene bedre
Da Martin Møller Nielsen valgte at sælge aktiemajoriteten til EQT og Kirkbi var der mange, der forventede, at vilkårene ville blive anderledes for den arbejdende bestyrelsesformand og tidligere eneejer. Men sådan har det ikke været.

“Udefra set var den en meget stor begivenhed, men internt har vi ikke mærket det fjerneste til det. Det er meget dygtige folk hos EQT, og de har formået at optjene min uforbeholdne respekt, da vi har fået lov til at fortsætte med at eksekvere strategien, ligesom der heller ikke er ændret på noget operationelt. De sagde, at det vi gjorde, var svært at gøre bedre, så der skulle ikke ændres for meget på det. Den aftale har de holdt,” konstaterer Martin Møller Nielsen i dag i en samtale med CHECK-IN.dk.

Virksomheden har været dansk i mange år, og det er den stadig under det ændrede ejerskab. NAC beskæftiger i dag 180 ansatte fordelt på 26 nationaliteter, og hovedparten af de ansatte er udenfor Danmark på selskabets kontorer i Canada, Irland, Singapore, Storbritannien og USA. Selv tilbringer Martin Møller Nielsen sin tid fordelt mellem Florida, London og Billund, hvis han da ikke er på en af de mange rejser rundt i verden for at handle med fly.

Mere partner end ejer
Selvom EQT har overtaget majoriteten betyder det ikke, at Martin Møller Nielsen har mistet indflydelse.

“Det handler i sidste ende om, hvordan aktionæroverenskomsten er skruet sammen. Jeg bruger faktisk under en halv procent af min kapacitet på at tage hensyn til de interesser, som EQT og Kirkbi måtte have,” lyder det fra NAC-formanden.

Martin Møller Nielsen tøver da heller ikke med at kalde samarbejdet med EQT for eksemplarisk.

“EQT har været med til at tilføre en smule mere kapital og var med til at fremskynde de virksomhedopkøb, som vi lavede sidste år. Det var den slags partner, som jeg havde ledt efter. Jeg har ikke fået mig en ejer, men en partner. EQT er cremen af ‘private equity’ i Skandinavien, og vi fik strikket en aftale sammen, som meget klart formulerede, hvad mine ansvarsområder er, og hvordan det skal køres videre. Det er et eksemplarisk samarbejde,” fastslår Martin Møller Nielsen.

Skal kunne gøre en forskel
Når Martin Møller Nielsen kigger tilbage til virksomhedens etablering i 1996 er det svært at pege på noget, som han ville have gjort anderledes. Men han fortryder en smule, at han ikke på et tidligere tidspunkt tik en stærk partner ind i virksomheden.

“Jeg skulle måske tidligere have taget skridtet til at tage en stærkere partner om bord, og vores vækst kunne have været meget større, hvis den beslutning var blevet taget på et tidligere tidspunkt. Markedet og efterspørgslen var nemlig til det,” konstaterer Martin Møller Nielsen i dag.

I dag lægger NAC-formanden stor vægt på, at selskabet kan gøre en forskel, når man er involveret i en forretning.

“Der har været utroligt mange transaktioner, hvor vi kan mærke, at vi har gjort en forskel. Vi ejer ikke nogens forretning, men vi skal gøre en forskel for at have noget at gøre i en given handel. Vi er med til at levere regional service til de store flyselskaber, men også til eksempelvis Colombia og fjerne bjergegne i Indonesien. Vi er med til at udvikle den planet, som vi alle lever godt af.”

Martin Møller Nielsen kalder virksomhedens holdning til forretninger for opportunistisk positiv.

“Dagligdagen bliver typisk præget af, at der dukker en interessant handel op. Den bliver lynhurtigt processet, eller også vælger vi ikke at gøre det. Sådan vil vi blive ved med at drive forretningen, men fællesnævneren vil til enhver tid være regionale fly,” fastslår bagersønnen fra Grønbjerg, der er blevet milliardær på handel med fly.

Fakta om Nordic Aviation Capital
Virksomheden blev oprindeligt etableret i 1990 i Skive Lufthavn i Højslev uden for Skive, men et nyt selskab, der er grundlag for den nuværende virksomhed, så dagens lys den 26. juni 1996. I begyndelsen drev virksomheden handel med små fly, men siden årtusindeskiftet blev det besluttet at satse på passagerfly med 30 sæder og derover, og allerede i 2001 blev den første handel med et ATR42-fly gennemført.

I februar 2005 flyttede virksomheden til Stratusvej ved Billund Lufthavn og tre år senere blev navnet ændret fra Nordic Aviation Contractor til Nordic Aviation Capital.

Omsætningen var i det seneste regnskabsår fra 1. juli 2015 til 30. juni 2016 på 610 mio. dollars (4,2 mia. kroner), og nettoresultatet var på 142 mio. dollars, hvilket svarer til 990 mio. kroner. Den 30. juni 2016 var værdien af selskabets fly opgjort til 3,6 mia. dollars, hvilket er lig med 25,1 mia. kroner.

I dag har NAC en portefølje på i alt 394 fly.

 

Relaterede artikler:

Regionalfly er fremtidssikrede

Dansk luftfartsvirksomhed solgt for milliardbeløb

Delta sælger 19 Air Canada-fly til dansk selskab

Næsten hver 12. Embraer E-jetfly under dansk ejerskab

NAC ind på Embraer-markedet

x

Læs Også

Billund-selskab overtager 30 fly

Nordic Aviation Capital i Billund forsætter med at købe op. Selskabet har underskrevet en købsaftale med det irske leasingselskab Aldus Aviation, der råder over 30 Embraer-jetfly.

NAC ind på Embraer-markedet

Det danske leasingselskab Nordic Aviation Capital har købt en amerikansk konkurrent. Dermed får turboprop-eksperten NAC fremover også Embraer-jetfly i sin leasing-portefølje.