Repræsentanter fra BBHS ved IGHC 2017 i Bangkok (Foto: BBHS)

Dansk virksomhed hædret for bagageløsninger

Virksomheden BBHS har i Bangkok vundet luftfartsindustriens innovationspris for udviklingen af et nyt system til bagagehåndtering, og en aftale med et stort flyselskab er i sigte.

På Hovedgaden i Hedehusene er der i disse dage glæde at spore hos BBHS, der er en dansk virksomhed specialiseret i systemer til håndtering af bagage i lufthavne.

Virksomheden har netop deltaget i den årlige IATA Ground Handling Conference (IGHC) i Bangkok, hvor i hundredevis af ledere fra luftfartsindustrien har været samlet for at drøfte, hvordan groundhandling i lufthavne bliver mere effektivt.

I forbindelse med konferencen skulle IGHC-innovationsprisen uddeles, og BBHS var i år nomineret sammen med den franske virksomhed Deolan samt det australske flyselskab Qantas. BBHS kunne rejse tilbage til Danmark med vindertrofæet i kufferten, og virksomheden har dermed fået dokumentation for, at man har udviklet den mest innovative løsning til bagagehåndtering.

“Vi er stolte og meget glade. Når man er langt hjemmefra, så føles det som at vinde en pris for hele Danmark. Det er den største anerkendelse, vi kan opnå for vores system til fremtidens bagagehåndtering,” siger Martin Sattrup Christensen, der er administrerende direktør for BBHS.

Forhandler med United Airlines
Virksomheden er blot fire år gammel og har indtil videre brugt op imod 20 mio. kroner på at udvikle det nye system, der ifølge virksomhedens ledelse har et stort salgspotentiale. Således vurderer BBHS, at en vækst på en halv milliard kroner inden for en periode på tre til fem år vil være realistisk.

BBHS tager om kort tid mod en delegation fra United Airlines, der er et af verdens største flyselskaber. Her forventes det, at en aftale om en testopstilling kan blive forhandlet på plads.

“Potentialet i en aftale med United Airlines er et trecifret millionbeløb over fem år. Vi er også blevet udvalgt af Gardermoen Lufthavn i Oslo til at komme med et forslag til, hvordan vores system kan integreres hos dem,” fortæller Martin Sattrup Christensen.

BBHS-løsningen handler om at systematisere bagagehåndteringen i lufthavnene, så omkostningerne kan sænkes og arbejdsskader og tidsforbrug kan reduceres. BBHS-systemet kan integreres i lufthavne både ved afgang og ankomst.

I Billund Lufthavn har man eksempelvis implementeret løsningen på fly, der ankommer til lufthavnen, og i den internationale lufthavn i Vestdanmark har man indtrykket af, at der er færre skader på bagagen ved at benyttet BBHS.

“Jeg har en helt klar overbevisning om, at i og med bagagen kører langt mere på bånd og ikke i samme grad får fysiske løft, så vil bagagen blive påvirket mindre end ved fysisk håndtering,« siger driftschef René Høgh Jensen fra Billund Lufthavn.

 

Relaterede artikler:

Bagage forsinkes oftest i Europa

Frygter ulykke i CPH-bagagefabrik

CPH udvider bagageudlevering

Bagagenedbrud i CPH sendte passagerer i kælderen

3F og CPH i strid om bagageanlæg