Flybe Dash-8 fly efter havariet i Amsterdam Schiphol Airport (Foto: David Fleming jr. | Twitter)

Danskejet fly i landingsulykke

Landingsstellet brød sammen, da et danskejet Bombardier Dash-8-Q400 fra britiske Flybe torsdag eftermiddag landede i Amsterdam-Schiphol lufthavnen.

Siden SAS i løbet af 49 dage i efteråret 2007 var udsat for tre landingsulykker med Bombardier Dash-8-Q400 flyene, havde flyselskabet ingen anden udvej end at sætte samtlige 27 fly af denne type på jorden.

Mange andre flyselskaber benytter sig af denne flytype, der generelt har været udsat for mange hændelser med landingsstellene, og i går gik det galt igen. Denne gang var det et Dash-8-Q400 fly fra britiske Flybe, der var involveret i en landingsulykke i Amsterdams Schiphol-lufthavn efter en flyvning fra Edinburgh.

Højre side af landingsstellet brød sammen, da flyet satte hjulene på bane 22 kl. 16.55 torsdag eftermiddag. Samtlige 59 ombordværende blev evakueret direkte på banen og derefter kørt i busser til terminalen. Lufthavnens bane 22 var lukket i flere timer efter hændelsen, mens bane 27 kunne genåbne efter en times tid.

Bane 04-22 – også kaldet Oostbaan – er med sine 2.015 meter den korteste af lufthavnens seks baner. Den benyttes kun af mindre fly og især i kraftige storme med vinden i det sydvestlige hjørne. Ifølge tilgængelige vejrdata landede Flybe-flyet i en stormende kuling med vindstød af stormstyrke fra syd og sydvest og til 45-50 knob.

Ejet af Billund-selskab
Dash-8 flyet med registreringen G-JECP blev leveret til Flybe den 31. oktober 2006. Flyet var et af ni Dash-8-Q400-fly, som blev finansieret gennem det tyske leasingselskab GOAL. I januar 2015 overtog Billund-selskabet Nordic Aviation Capital ejerskabet og leasingkontrakterne på de ni fly.

Hændelsen i Amsterdam var ikke den eneste, der ramte Flybe i løbet af torsdagen. Samme formiddag måtte et Bombardier Dash-8-Q400-fly på rute BE683 fra Glasgow til Birmingham returnere til Glasgow Airport, da flyets ene motor måtte lukkes ned under en flyvningen. Her var der tale om et søsterfly (registrering G-JEDP, red.) til det fly, der var impliceret i hændelsen i Amsterdam.

Flybe beskæftiger i dag fem ATR72-600 på vegne af SAS. Disse fly har base i Stockholm-Arlanda og benyttes på de regionale SAS-ruter i Nordeuropa.

 

 

Relaterede artikler:

Flybe køber 10 fly af Billund-selskab

Nyt næsehjulsuheld med Q400-fly

Ny ulykke med Q400-fly

SAS´problemfly flyver stadig

AirBaltic har problemer med Dash-8 Q400 fly

x

Læs Også

KLM vender tilbage til Mumbai

Amsterdam får to Mumbai-ruter, når KLM til oktober vender tilbage til verdens ottendestørste by.

KLM og Schiphol i åben krig

Normalt er der fælles fodslag mellem KLM og Amsterdam Schiphol-lufthavnen. Men lange køer i sikkerhedskontrollen i Schiphol har vendt op og ned på det.

Dagen hvor alle ville flyve indenrigs

Interessen for at overtage Cimber Sterlings indenrigsruter var stor i timerne og dagene efter selskabets konkurs i dag for fem år siden.

Passagerkaos i Amsterdam-Schiphol

KLM anbefaler passagererne at møde op i Amsterdams Schiphol-lufthavn tre timer før afgang mod tidligere to timer på grund af udsigten til lange køer.

KLM vender tilbage til Costa Rica

KLM genåbner rute til Costa Rica, som blev lukket for næsten 20 år siden. Landets præsident jubler over udsigten til flere europæiske turister.

Schiphol Airport bliver næststørste lufthavn i Europa

Amsterdams Schiphol Airport bevæger sig med lynskridt mod positionen som Europas næststørste lufthavn, hvilket forventes at blive en realitet ved udgangen af 2017.