56-årige Vagn Sørensen bliver til maj bestyrelsesformand for Air Canada. Foto: Air Canada.

Dansker bliver bestyrelsesformand i Air Canada

Den tidligere SAS-kronprins Vagn Sørensen kan meget snart sætte sig for bordenden i bestyrelseslokalet hos et af verdens største flyselskaber.

Fra den 5. maj bliver antallet af medlemmer i klubben af danskere, der er bestyrelsesformænd i store internationale flyselskaber, fordoblet. Det sker når den tidligere SAS-mand Vagn Sørensen formentlig bliver valgt til ny bestyrelsesformand i Air Canada – der er et af verdens 20 største flyselskaber. I dag består klubben kun af erhvervsmanden Fritz Schur, der siden 2012 har været bestyrelsesformand i SAS.

Vagn Sørensen har siddet i Air Canadas bestyrelse siden 2006. Og hvis generalforsamlingen genvælger ham til det hverv, så vil han skulle sidde for bordenden ved bestyrelsesmøderne i det store canadiske flyselskab, der har omkring 42.000 ansatte og med sine godt 170 fly flyver omkring 45 mio. passagerer til 212 destinationer verden over inklusiv København. Air Canada havde i 2016 en omsætning på 112 mia. danske kroner og fik et overskud før skat på 5,2 mia. danske kroner.

Blandt de bedste
Danskeren afløser canadieren David Richardson, der har siddet i Air Canadas bestyrelsen siden 2004 og har været formand siden 2008.

“Det er en ære og et privilegium at blive valgt af bestyrelsen som indkommende formand. Jeg ser meget frem til at hjælpe Air Canada fortsætte på sin vej til at være blandt de bedste globale flyselskaber,” siger Vagn Sørensen og fortsætter:

“David Richardson har været en dygtig leder af bestyrelsen og direktionen i en tid med betydelig forandring for selskabet. På vegne af bestyrelsen vil jeg udtrykke vores oprigtige taknemmelighed og påskønnelse til David for hans bidrag til Air Canada succes,” siger Vagn Sørensen.

Forlod SAS i vanære
56-årige Vagn Sørensen er uddannet cand.merc. fra Handelshøjskolen i Århus og startede sin karriere i SAS i 1984. Her steg han op til at blive vicedirektør og nummer to i hierarkiet indtil han i 2001 måtte forlade selskabet i vanære som en konsekvens af sit kendskab til det ulovlige kartelsamarbejde med hedengangne Maersk Air. Han blev kort efter administrerende direktør for Austrian Airlines og bestred den post indtil 2006, hvor han blev professionelt bestyrelsesmedlem.

Han er i dag bestyrelsesformand for FLSmidth, Scandic Hotels og cateringgiganten SSP Group samt medlem af bestyrelserne i blandt andet Nordic Aviation Capital, Royal Caribbean Cruises, JP/Politikens Hus, detailkæden Flying Tiger of Copenhagen og Braganza AB, der ejer flere svenske flyselskaber.

Særlig indsats for dansk luftfart
I marts stoppede Vagn Sørensen som bestyrelsesformand for teleselskabet TDC efter ni år på den post og 11 år i TDC-bestyrelsen. Tidligere har Vagn Sørensen også haft sin gang i bestyrelseslokalerne hos blandt andre DFDS, Cimber Sterling og Lufthansa Cargo.

I 2004 tildelte Danske Flyvejournalisters Klub Vagn Sørensen Luftfartspokalen, der er en hæder til personer, der har ydet en særlig indsats til gavn for dansk flyvning og luftfart. Pokalen har været uddelt siden 1948.

 

Relaterede artikler:

Vagn Sørensen: SAS er attraktiv

Vagn Sørensen forlader Cimber Sterling-bestyrelsen

Fra luftfart til cement

Magtens mænd i europæisk luftfart

x

Læs Også

SAS tilbød ved en fejl gratis mad til Go-passagerer

Passagerer på den nye rute fra Stockholm til Israel har købt billet i den tro, at der var gratis måltider ombord, men det er en fejl, erkender SAS.

SAS Ireland i luften 3. december

Den 3. december går SAS' kontroversielle irske datterselskab på vingerne med sine første flyvninger mellem London og CPH. Senere følger flyvninger indenfor Skandinavien.

Piloter overrasket over SAS Ireland på skandinaviske ruter

SAS' nye irske datterselskab vil om få måneder overtager flyvninger på intra-skandinaviske ruter, som i dag betjenes med skandinavisk personale, og det kommer bag på piloterne.

SAS afviser at kommentere flyordre

En anonym europæisk kunde har underskrevet en hensigtserklæring om køb af 31 Bombardier CSeries-fly, men SAS ønsker ikke at kommentere.

SAS venter tredje overskud i træk

SAS er inde i en god udvikling og forventer et overskud på op mod 1,5 mia. kroner næste år. Hvis det holder, så vil det være tredje år i træk.

SAS tvunget til at droppe Plus-service på ny rute

SAS åbnede i lørdags en vinterrute mellem Stockholm og Eilat i Israel, men selskabet kan ikke levere Plus-produktet på returflyvningerne.