Danskere skal levere til fremtidens fly

To danske virksomheder har landet store kontrakter på produktion af dele til fremtidens Airbus- og Boeing-fly.

Der kommer til at stå “Made in Denmark“ på komponenter i både Airbus- og Boeing-fly i de kommende år. Danske virksomheder er i dag kun i meget lille omfang leverandører til Airbus’ og Boeing’s civile flyproduktion. Men det laver to nye aftaler om på.

Den ene blev indgået onsdag mellem Boeing og Terma, der fremover skal producere kompositdele til halerorene på Boeing 777-fly. I første omgang er der kun tale om en aftale til omkring 100 mio. kroner. Men aftalen handler også om certificere Terma til at lave kompositdele til kommercielle fly. På den måde håber virksomheden på i fremtiden at kunne få foden indenfor på andre af Boeings flytyper.

Terma indgik for to uger siden en samarbejdsaftale med Airbus. Der er ikke tale om egentlige ordrer, men om at Terma på sigt skal certificeres til at kunne producere dele til Airbus A380-fly.

Centrale elementer
En virksomhed, der har landet en rigtig aftale med Airbus, er den lille maskinvirksomhed Multicut fra Vildbjerg uden for Herning. Virksomheden skal fremover levere store titaniumdele til Airbus’ nye Airbus A350XWB-fly. Kontrakten med Airbus er i første omgang på tre år og dækker forarbejdningen af seks store, højteknologiske titaniumkomponenter. Komponenterne er lægter og ribber, der er centrale elementer i et flyskrog. Delene vil blive produceret på Multicuts nyeste fabrik i Vildbjerg, der åbnede sidste år, og som har fokus på automatiseret produktion af store og meget store komponenter i titanium og stål.

”Det er ikke bare endnu en kontrakt: Den er grundlaget for vores fremtidige vækst i civilflytrafikken og derfor afgørende for Multicut. Vi er stolte af, at Airbus Group viser os tillid ved at lade os producere disse komponenter over de næste tre år – nu er det op til os at bevise, at de bør underskrive flere kontrakter med os,” siger Multicuts direktør Lars Rasmussen.

Termas direktør Jens Maaløe og Debbie Rub fra Boeing underskriver aftalen mellem de to selskaber. Foto: Andreas Krog.