DAT-fly i drone-hændelse

En drone fløj ved siden af et ATR-fly fra Danish Air Transport, da flyet var ved at lande i England.

Piloterne på et ATR72-fly fra Danish Air Transport (DAT) kunne med egne øjne se en drone, da de tirsdag i sidste uge var på finale til at lande i Newquay Airport i regionen Cornwall i det sydvestligste England.

DAT-flyet var omkring 3,2 kilometer fra lufthavnen og fløj i en højde på omkring 275 meter, da man spottede en drone, der fløj langs med flyet. Ifølge engelske medier, så var dronen temmelig tæt på flyet. Men ifølge det internationale luftfartsmedie Air Transport World, så var dronen flere hundrede meter væk.

Over alle bjerge
DAT-flyet fløj for det britiske flyselskab Flybe på selskabets rute mellem London Stansted og fiskerbyen Newquay. 62 passagerer og fire besætningsmedlemmer var ombord på flyet.

Efter landing i Newquay indrapporterede flyets kaptajn episoden til flyvekontrollen. De gav besked til det lokale politi, som iværksatte en eftersøgning efter den eller de personer, som fra jorden havde styret dronen. Men som det så ofte er tilfældet med den slags episoder, så var dronepiloterne over alle bjerge.

Lukkes i en time
Episoden i Sydvestengland er blot den seneste i et stigende antal hændelser, hvor droner og fly kommer faretruende nær hinanden.

I maj 2015 måtte Stockholms Bromma-lufthavn lukkes i en time, da en drone var fløjet ind i lufthavnsområdet. Politiet blev alarmeret og fandt synderen i en park omkring fire kilometer fra den svenske city-lufthavn.

En anden af episoderne fandt sted i august sidste år, hvor et fly under indflyvning til Københavns Lufthavn kom tæt på en drone. Piloterne fik sig en slem forskrækkelse, da de pludselig fik øje på en drone. Den uidentificerede drone befandt sig omkring 450 meter over jorden og dermed langt over den maksimalt tilladte højde for droner, som er 100 meter over terræn, og piloten beskrev afstanden til dronen som ’meget tæt’.

I september sidste år iværksatte politiet i Hamborg en større efterforskning efter en hændelse, hvor et landende fly havde observeret en drone meget tæt på flyet. Og i februar i år kom et Airbus A320-fly og en drone angiveligt meget tæt på hinanden i nærheden af Paris Charles de Gaulle-lufthavnen i Frankrig.

I april i år ramte et Airbus A320-fly fra British Airways angiveligt en drone under flyets indflyvning til London Heathrow-lufthavnen. Det var første gang i Europa at et større passagerfly ligefrem har ramt en drone.

Maksimalt 25 kilo
Trafikstyrelsen har udformet særlige regler for droner, der maksimalt på veje 25 kg. Dronerne skal til enhver tid vige for bemandede luftfartøjer, og maksimal flyvehøjde er 100 meter. Samtidig skal afstanden til banerne på offentlige flyvepladser og lufthavne være på mindst fem kilometer og ved militære flyvestationer på mindst otte kilometer.

I USA registrerer de nationale luftfartsmyndigheder alle drone-hændelser. Det er ikke tilfældet i Europa. Og det har fået de europæiske piloter til at tage sagen i egen hånd. Gennem European Cockpit Association (ECA) har man fornylig taget initiativ til at registrere og beskrivelse hændelserne, så det vil være muligt at skabe et overblik over problemet samt foreslå tekniske og politiske løsninger, så luftrummet kan blive sikkert for alle at færdes i.

 

 

Relaterede artikler:

Piloter kortlægger drone-hændelser

BA-fly ramte drone

Ingen undersøgelse af drone-hændelse

Fly og drone tæt på kollission ved CPH