(Foto: Minna Tiirikainen)

DAT henter MD-fly tilbage

Først skilte Danish Air Transport sig af med sit MD-87 fly. Nu er flyet midlertidigt tilbage i flåden.

I starten af december sidste år skilte Danish Air Transport (DAT) sig egentlig af med det ene af sine to MD-jetfly. Det var MD-87’eren OY-JRU, der fløj sin sidste tur for selskabet og blev leveret tilbage til den ejer, som DAT havde leaset fly af.

Nu er flyet imidlertid tilbage i DAT’s tjeneste. Siden 2. maj har flyet således været tilbage på sin gamle arbejdsplads og blandt andet varetaget selskabets flyvninger for Primo Tours. Flyet bliver også en del af den luftbro mellem København og Bornholm, som DAT etablerer i forbindelse med Folkemødet på solskinsøen fra den 12. til den 15. juni.

Der er dog ikke tale om permanent tilbagevenden til DAT-flåden.

”Det er stadig til salg af ejerne, men vi har fået lov at bruge det indtil videre,” forklarer Danish Air Transports direktør og medejer, Jesper Rungholm, til CHECK-IN.dk.

Leje tilbage
Danish Air Transport havde egentlig købt et brugt Airbus A320-fly til tage over efter OY-JRU. Men den hidtidige bruger af det fly, slovenske Adria Airways, havde så stort behov for flyet, at Danish Air Transport valgte at udleje flyet tilbage til Adria Airways efter at have købt det.

Da selskabets andet MD-fly, MD-83’eren OY-RUE, stadig er beskæftiget med at transportere FIFA’s VM-pokal rundt i verden på en særlig promoveringstur for Coca-Cola, så har det været nødvendigt at hente den gamle ”medarbejder” ind igen indtil “kollegaen“ er tilbage i Danmark. Efter at have været jorden rundt er OY-RUE ved at runde af med nogle ture rundt i Brasilien.

Siden OY-JRU forlod Danish Air Transport har det blandt andet været igennem et omfattende C-check i Stockholm.