ATR42-500 fly fra DOT LT med registreringen LY-DAT.

DAT indgår aftale med Loganair

DAT-Gruppen skal flyve for skotske Loganair med ATR42-fly på Flybe-rute, der tidligere har været betjent af Dornier 328-fly.

Frem til den 19. maj er der fast arbejde for ATR42-flyet LY-DAT, der tilhører DAT-Gruppen med hovedkontor i Vamdrup. Det litauisk registrerede fly skal i perioden fra den 9. april frem til og med den 19. maj flyve for skotske Loganair mellem London-Stansted og lufthavnen i Dundee, der er den fjerdestørste by i Skotland.

Loganair, der selv er ACMI-leverandør, har hidtil benyttet et fly af typen Dornier 328 på ruten, som opereres for britiske Flybe. Nu har det således været nødvendigt for det skotske flyselskab at indleje et fly med besætning fra DAT-datterselskabet DOT LT fra Litauen for at kunne opfylde kontrakten med det britiske flyselskab.

ATR-flyet, der har plads til 48 passagerer, får base i Dundee Airport.

Fodfæste på De Britiske Øer
DAT har netop indgået en etårig aftale med CityJet om at stille et ATR42-300 fly med besætning til rådighed for det irske flyselskab på ruten mellem Antwerpen og London City Airport, og nu følger den noget kortere aftale med Loganair.

“Loganair er en ny samarbejdspartner for Danish Air Transport, og vi håber, at det bliver starten til et succesfuldt og langvarigt samarbejde,” siger Andreas Mathisen, der er ansvarlig for forretningsudvikling hos DAT-Gruppen.

DAT er efterhånden ved at få et solidt fodfæste på De Britiske Øer. Således fløj DAT med også med ATR72-flyet OY-RUG fra den 27. marts til 31. august sidste år for irske Stobart Air på ruter for Aer Lingus og Flybe med base i henholdsvis Dublin, Manchester og Birmingham.

DAT-Gruppen flyver i øjeblikket på faste kontrakter for CityJet, Loganair, Nextjet, BRA og Farnair (ASL Airlines). Herudover har selskabets store jetfly af typerne A320 og MD83 på det seneste haft opgaver for SAS, Norwegian, Air Greenland, Novair, Primera Air, Germania, Transavia France, Small Planet Airlines, Aigle Azur samt Atlantique Air Association.

 

Relaterede artikler:

Stobart Air tæt på SAS-kontrakt

CityJet vil ikke kommentere på Cimber og Stobart

CityJet afbryder købsforhandlinger

12 nye ruter fra London-lufthavn

 

x

Læs Også

DAT skal flyve for Air Greenland

Danish Air Transport skal frem til begyndelsen af september flyve for Air Greenland på ruterne fra Nuuk til Kangerlussuaq, Narsarsuaq og Keflavik.

Ingen økonomisk støtte til pilotuddannelse

Regeringens luftfartsstrategi indeholdte ikke et forslag om en statsfinansieret pilotuddannelse. Det vækker skuffelse over en bred kam i luftfartsbranchen.

Begejstring for hård minister-kurs over for CPH

Transportminister Ole Birk Olesens hårde kurs over for Københavns Lufthavn får opbakning fra oppositionen og vækker begejstring hos indenrigsaktør.

Minister vil give indenrigsfly støttekroner

Indenrigsflyvningen skal have del i den statsstøtte, som tog og fjernbusser i dag får til rabatter til unge og pensionister, mener transportministeren.

Jet Time skal flyve videre for SAS

Selvom Jet Time stopper ATR72-produktionen for SAS i begyndelsen af september, skal selskabet stadig flyve for SAS.

SAS-leverandør under pres

Britiske Flybe, der beskæftiger fem fly for SAS, kæmper med stigende underskud og voksende gæld.