DAT Gruppen beskæftiger blandt andet A320 og MD83-fly.

DAT vil leje ekstra A320

Danish Air Transport er ved at afsøge markedet efter efter et fly af typen A319 eller A320, der skal supplere selskabets fire nuværende A320-fly.

Der er travlhed hos Danish Air Transport (DAT). Faktisk bliver der så travlt i 2018, at de nuværende fire A320-200 ikke kan dække opgaverne med charterflyvninger for Primo Tours-selskaberne samt de løbende ACMI-opgaver for andre europæiske flyselskaber. Det bliver derfor nødvendigt at udvide flåden.

“Det er øget aktivitet fra de eksisterende kunder og SunCharter, der er kommet med i porteføljen. Men vi har ikke travlt, da det nye fly først skal være klar til maj måned,” siger administrerende direktør Jesper Rungholm fra DAT til CHECK-IN.dk.

DAT har således netop engageret britiske Airstream International Group til at finde en Airbus A319 eller A320, som det danske flyselskab vil kunne leje. Flyet skal leveres på en såkaldt drylease, hvilket betyder, at DAT lejer flyet og selv stiller besætning til rådighed og i øvrigt afholder alle omkostninger i lejeperioden.

At det lige netop er Airstream International  Group, der skal finde et egnet fly til DAT, hænger sammen med, at der i mange år har været et tæt samarbejde mellem de to virksomheder, selvom DAT har tradition for at købe og ikke leje fly.

“Vi plejer at købe, men situationen er den,  at A320-markedet er meget ophedet i øjeblikket, da der står 80 nye Airbus-fly uden motorer i Toulouse og Hamborg. Det betyder, at de fly vi gerne vil købe lige nu er for dyre. Vi ønsker at lave en såkaldt ‘green time’ leasingaftale, hvor vi lejer et fly, der måske kun har et par år tilbage inden et stor eftersyn, eller inden det skal sælges eller hugges op. Det giver nogle bedre vilkår for tilbagelevering,” forklarer DAT-direktøren.

A320´erne til C-check i Polen
DAT råder i dag over fire A320-200 med en gennemsnitsalder på 22,5 år. Ældste fly har en alder på mere en 27 år, mens det yngste af de fire fly blot er 14 år gammelt. Til gengæld vil mange DAT-passagerer nikke genkendende til, at disse fly – trods deres alder – er usædvanligt velholdte og har en kabine, der kan måle sig med langt yngre fly.

I øjeblikket er det kun to af de fire A320´ere der i drift, da flyene traditionelt ikke har meget at lave i vintertrafikprogrammet fra slutningen af oktober og frem til slutningen af marts. Således har OY-RUS og OY-JRZ de seneste 14 dage befundet sig i Rzseszów-Jasionaka Airport i det sydøstlige Polen, hvor Linetech Aircraft Maintenance har udført C-check på flyene. Senere hen skal de tre øvrige store mellemdistancefly også forbi Linetech.

Til gengæld er OY-LHD i øjeblikket travlt beskæftiget med charterflyvning for Primo Tours og Århus Charter, mens OY-JRK udfører adhoc ACMI-flyvninger samt faste flyvninger for charterarrangørerne til Hurghada og Sharm el-Sheikh.

I flåden har DAT stadig MD83´eren ‘den gamle dame’, der i øjeblikket flyver adhoc ACMI samt Las Palmas for charterarrangørerne. Herudover er der i flåden 17 kortdistancefly af typerne ATR42 og ATR72, hvoraf 12 er beskæftiget hos Danish Air Transport samt fem hos det litauiske søsterselskab DOT LT.

 

 

Relaterede artikler:

DAT: Bedste sommer nogensinde

Sidste rejse for DAT MD87

DAT har solgt A320-fly

DAT vil sælge MD83-fly

Femte A320-fly ankommet til DAT

x

Læs Også

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Hvis vækstraterne for 2017 i de skandinaviske lufthavne fortsætter uændret i 2018, kan Københavns Lufthavn ikke længere kalde sig Nordens største lufthavn.

Dansk flyselskab på VIP-opgave i Jordan

Det danske flyselskab BackBone Aviation er vendt hjem efter en særpræget tur med statslederne fra Ungarn og Jordan, der fløj i ren luksus med et CRJ-fly.

SAS Ireland i luften 3. december

Den 3. december går SAS' kontroversielle irske datterselskab på vingerne med sine første flyvninger mellem London og CPH. Senere følger flyvninger indenfor Skandinavien.

Piloter overrasket over SAS Ireland på skandinaviske ruter

SAS' nye irske datterselskab vil om få måneder overtager flyvninger på intra-skandinaviske ruter, som i dag betjenes med skandinavisk personale, og det kommer bag på piloterne.

Stigende oliepriser truer flyselskabernes vækst

I løbet af det seneste år er oliepriserne steget med 30 procent, og hvis stigningerne fortsætter, kan det ramme de vækstplaner, som mange flyelskaber har sat i værk.

Jet Time igen klar til vækst

Efter at have halveret medarbejderskaren og skåret produktionen ned til en tredjedel, vil Jet Time nu øge produktionen og flyflåden med 50 procent.