Foto: Midtjyllands Lufthavn.

DAT øger med 25 procent i Midtjyllands Lufthavn

Søndag var der navngivningsfest i Midtjyllands Lufthavn, og her kunne DAT meddele, at flyselskabet øger fra otte til 10 hverdagsafgange på København-ruten.

Søndag den 5. februar kl. 12.00 skiftede terminalen i Karup Lufthavn officielt navn til Midtjyllands Lufthavn. Dermed afsluttes en epoke på 52 år, hvor den civile del af lufthavnen har været drevet under navnet Karup Lufthavn.

I forbindelse med navngivningen var Danish Air Transport (DAT) som lufthavnen største kunde til stede. Her lovede administrerende direktør Jesper Rungholm, at antallet af flyvninger mellem Midtjylland og København vil blive øget med 25 procent fra april måned. Der bliver der tilbudt 10 hverdagsafgange på indenrigsruten til København mod i dag otte.

Dermed kan DAT tilbyde noget, der ligner timedrift på den midtjyske indenrigsrute. Til sammenligning vil SAS betjene indenrigsruten til Billund med fem hverdagsafgange, mens Aarhus Lufthavn får seks hverdagsafgange til hovedstaden.

Offensiv strategi
Flere tusinde mennesker var mødt op i lufthavnen for at være med til at fejre navneskiftet, der blev foretaget af H.K.H. Prins Joachim, der samtidig afslørede lufthavnens nye logo.

“Midtjylland er en stor og driftig del af Danmark med erhvervsliv, kultur, sport og kunst. Et nyt navn gør ingen forskel, men med alle de nye initiativer omkring Midtjyllands Lufthavn bliver det forhåbentlig nemmere for os alle at komme hertil og for alle i Midtjylland nemmere end nogensinde at komme på tværs i Danmark og videre ud i verden,” sagde H.K.H Prins Joachim i sin tale.

Lufthavnen drives som et andelsselskab med begrænset ansvar med ni midt- og vestjyske kommuner som ejere. De har igennem de senere år måttet skyde penge ind i lufthavnen for at sikre en fortsat levedygtighed, men nu forventer man, at navneskiftet og andre igangsatte aktiviteter kan bringe lufthavnen fremad med mere vækst og bedre økonomiske resultater.

“Jeg er både glad og stolt. Der er skarp konkurrence også i luften, men i stedet for at se passivt til, har vi valgt en offensiv strategi, der ser ud til at lykkes”, udtalte Holstebros borgmester H.C. Østerby (S), der samtidig er formand for lufthavnen.

I 2016 var der 147.996 passagerer, der rejste på indenrigsruten til og fra København, hvilket var en stigning på 14,6 procent i forhold til året før, hvor 129.141 rejsende benyttede DAT-ruten til København. Største år i lufthavnens historie var i 2010, hvor 302.832 passagerer rejste frem og tilbage til København med Norwegian og daværende Cimber Sterling.

 

Relaterede artikler:

Stor fremgang i omdøbt lufthavn

Første udenrigsflyvning fra Midtjyllands Lufthavn

Midtjyllands Lufthavn bliver en realitet

Karup-indenrigsrute skal op på 10 afgange om dagen

DAT: Karup Lufthavn bør hedde Aarhus Vest

x

Læs Også

Charterflyvninger sikrede fremgang i Midtjylland

Næsten 9.000 passagerer rejste gennem Midtjyllands Lufthavn i juli, hvilket var det højeste antal i en juli måned siden rekordåret 2011.

160 buspassagerer forhindrer busrute til lufthavn

Midtrafik vil ikke lade bussen fra Viborg til Herning køre via Midtjyllands Lufthavn, da 160 buspassagerer hver dag vil få ni minutter længere transporttid.

Stram fortolkning koster små lufthavne dyrt

Nye EU-regler og Trafikstyrelsens fortolkning af reglerne koster de mindste danske lufthavne millioner af kroner.

Flere charterflyvninger fra Midtjylland

Kreta og Rhodos får selskab af en lille skotsk by på Midtjyllands Lufthavns kort over charterdestinationer.

Midtjysk charterlufthavn uden bistro og taxfree

Midtjyllands Lufthavn er i øjeblikket uden bistro, og det er tvivlsomt, om lufthavnens tax-free butik åbnes til de 13 nye charterflyvninger i den kommende sommer.

DAT reducerer kapacitet på Midtjylland-rute

Selvom DAT ved starten af sommertrafikprogrammet har øget fra otte til 10 daglige afgange på indenrigsruten fra Midtjylland Lufthavn, så udbydes der nu færre sæder.