A320-200 fra DAT.

DAT øger omsætningen med 28 procent

Den danske luftfartskoncern Danish Air Transport har vokseværk. Omsætningen blev i 2015 øget med 28 procent til næsten 650 mio. kroner.

Danish Air Transport-koncernen, der består af flyselskaber i Danmark og Litauen samt et flyleasingselskab, har netop lagt en af årets travleste weekender bag sig. Med flere end 20 daglige afgange mellem København og Bornholm under Folkemødet, ruteflyvning fra København til Karup, charterflyvninger til Middelhavet samt ad-hoc charter til Le Mans, har der været nok at se til for det Vamdrup-baserede flyselskab.

Den danske luftfartskoncern har i 2015 gennemlevet en vækst, som er mere end almindelig. Fra 2011 til 2015 har koncernen stabilt ligget på en årsomsætning omkring 500 mio. kroner samt 300 ansatte. I årsrapporten for 2015 fremgår det, at koncernomsætningen er vokset til 644,1 mio. kroner, mens antallet af fuldtidsansatte nærmere sig 400.

Det er først og fremmest anskaffelsen af fem Airbus A320-fly, der har skubbet omsætningen i vejret. Men bundlinjen er også blevet påvirket af satsningen på de 180 sæder store charterfly. Således kom det driftsselskabet Danish Air Transport A/S, der udgør hovedaktiviteten i forretningen, ud af 2015 med et underskud på 11,9 mio. kroner, mens koncernen som helhed kunne holde skindet på næsen med et overskud på 8,9 mio. kroner.

I 2015-årsrapporten for Danish Air Transport A/S skriver ledelsen: “Årets resultat er ikke tilfredsstillende, selvom det er i tråd med vores forventninger, hvilket skal ses i lyset af, at vi fik leveret to Airbus-fly for sent, og at vi stadig har betydelige opstartsomkostninger forbundet med den markante vækst med fem A320-fly i løbet af to år.”

Midlertidig overtallighed af besætninger
Hos Danish Air Transport bekræfter koncernchef Jesper Rungholm, at der har været betydelige opstartsomkostninger med A320´erne som følge af, at produktiviteten skulle justeres i forhold til materiel og besætninger.

“I den første del af 2016 har vores produktion på besætningerne været dobbelt så høj som samme periode sidste år. Sidste år havde vi to Airbus-fly, der var forsinkede i levering, og det betød, at vi havde besætninger til rådighed, men ingen fly at flyve med,” forklarer Jesper Rungholm til CHECK-IN.dk.

Denne situation med midlertidig overtallighed af Airbus-besætninger har kostet selskabet op til otte mio. kroner, hvilket er hovedparten af driftsunderskuddet for driftsselskabet Danish Air Transport A/S.

Selskabets fly er ejet af Danish Air Transport Leasing A/S, hvorfra driftsselskaberne i Danmark og Ukraine lejer flyene. Det har vist sig at være en god disposition, da leasingselskabet kom ud af 2015 med et overskud på 22,9 mio. kroner og således har sikret, at koncernen endnu engang kunne præsentere et samlet overskud.

“Vi ejer flyene selv, hvilket har været utrolig klogt. Vi havde i dele af 2015 tre til fire ATR-fly ubeskæftigede, da nogle kontrakter ophørte før tiden. Selvom vi driver forretning efter armslængde-princippet, ville det samlet have kostet os meget mere, hvis vi havde leaset flyene fra et eksternt selskab,” konstaterer DAT-koncernchefen.

FAKTA

Danish Air Transport Holding A/S er moderselskabet, der har 100 % ejerskab af Danish Air Transport A/S og Danish Air Transport Leasing A/S. Herudover ejes 85 % af aktierne i de litauiske selskaber, UAB DAT Lite og UAB DOT.

Nøgletal i TDKK 2015 2014 2013 2012 2011
Omsætning 644.125 503.209 500.046 510.776 500.598
Bruttofortjeneste 251.358 212.669 202.761 197.044 192.362
Driftsresultat 43.731 41.981 27.729 24.121 32.213
Finansielle poster -32.235 -27.815 -3.216 -5.554 -5.719
Nettoresultat 8.862 10.918 22.330 13.817 20.275
Antal fuldtidsansatte 393 321 303 299 267

 

Relaterede artikler:

Valutakurser drillede DAT

Stabil indtjening hos DAT

DAT-regnskab påvirket af tab i Norge

DAT nomineret til to priser