Allerede samme aften som konkursen sendte Danish Air Transport fly afsted til Bornholm og Sønderborg.

DAT: Selv skyld i norsk nederlag

Danish Air Transport tabte kampen om at operere en statsstøttet flyrute i Sydnorge. Det var vores egen skyld, lyder det fra DAT-direktør.

Ørerne er ekstra røde i disse dage hos en medarbejder hos Danish Air Transport (DAT) efter at det danske luftfartsselskab tabte et udbud om at betjene en statsstøttet flyrute i Norge.

DAT havde budt ind på en af i alt otte ruter i Sydnorge, som den norske stat af hensyn til infrastrukturen i det store land betaler flyselskaber for at drive. Vinderen af udbuddet ville fra marts næste år og fire år frem skulle betjene en rute mellem Oslo Gardermoen og Røros med offentlige midler i ryggen. Operatøren på ruten er således ikke afhængig af om der er nok passagerer på ruten til at gøre den rentabel. Han skal bare flyve.

Tilbud afvist
Det norske Samferdselsdepartement havde udtrykkeligt bedt om et tilbud, hvor der blev fløjet 12 gange om ugen. To gange på hverdage, en lørdagsflyvning og en søndagsflyvning.

Alligevel havde DAT-medarbejderen lavet et tilbud med en fartplan, der indeholdte 11 ugentlige rotationer. Og alle de økonomiske beregninger var baseret på 11 ugentlige flyvninger. Derfor blev tilbuddet afvist og Widerøe løb med opgaven – ligesom de gjorde det på de syv andre udbudte ruter.

”Af forholdsvis uforklarlige årsager har vi overset, at der skal være 12 rotationer om ugen og ikke 11,” forklarer Danish Air Transports direktør, Jesper Rungholm, til CHECK-IN.dk.

Menneskelig fejl
DAT har flere gange før været på kant med Samferdselsdepartementet og beskyldt dem for at favorisere det norske regionalflyselskab ved valg af operatører til de statsstøttede ruter. Men denne gang er der ingen tvivl om, at det er DAT’s egen fejl, at de ikke vinder udbuddet.

”Det er en klokkeklar menneskelig fejl fra vores side,” fastslår Jesper Rungholm.

DAT har tidligere fløjet på Røros-ruten og havde håbet at gøre comeback.