Danis Air Transport ATR72-200 OY-RUB (Foto: Anna Zvereva | Creative Commons 2.0)

DAT skal atter flyve for NextJet

Efter at have fløjet for svenske NextJet i syv måneder har DAT underskrevet en ny wetlease-aftale om at operere et fly frem til udgangen af oktober.

Hos Danish Air Transport (DAT) kan man glæde sig over, at der frem til den 29. oktober er sikret fast beskæftigelse for et af koncernens otte ATR72-fly. Kunden er det regionale svenske flyselskab NextJet, der har indgået en ny wetlease-aftale med DAT.

Det bliver fortsat ATR72-200 flyet med registreringen OY-RUB, der fra en base i industribyen Örnsköldsvik i det mellemste Sverige, skal flyve for NextJet. Aftalen med det svenske flyselskab blev oprindeligt indgået den 18. december sidste år med operationer frem til den 6. juli, men der er tilsyneladende behov for også at gøre brug af det danske flyselskab frem til udgangen af sommertrafikprogrammet den 29. oktober.

Det 66-sæder store ATR-fly har primært været beskæftiget på ruten fra Örnsköldsvik til Stockholm-Arlanda, og det skal flyet også på den forlængede kontrakt til udgangen af oktober.

Travl sommer
Lige nu har DAT gennem sit litauiske datterselskab DOT LT et ATR42-300 fly (LY-ARI, red.) på wetlease-kontrakt hos skotske Loganair, hvor det med base i Dundee skal være beskæftiget frem til udgangen af august måned. På denne aftale flyves der fast mellem Dundee og London-Stansted som underleverandør til Loganair, der har en kontrakt om at flyve for britiske Flybe.

I april fik DOT en etårig kontrakt med irske CityJet, hvor et ATR42-500 fly (LY-DAT, red.) skal flyve fast på ruten mellem London City og Antwerpen, mens et ATR42-300 (LY-RUM) fragtfly frem til den 30. september er beskæftiget for italienske Mistral Airlines med base i Lanzia Terme Airport.

Samtidig flyver ATR72-500 (SE-MDC, red.) i øjeblikket på svenske indenrigsruter for svenske BRA med base i Visby, og endelig er ATR42-300 flyet med registreringen OY-JRY i øjeblikket og frem til den 4. september beskæftiget for Air Greenland med udgangspunkt i basen i Nuuk. Her flyves der blandt andet på ruterne til Keflavik, Kangerlussuaq og Narssarsuaq.

DAT har også i øjeblikket en Airbus A320-200 på en wetlease-kontrakt for Primera Air, mens de øvrige fly i flåden er travlt beskæftiget med charterflyvninger på serie- og adhoc basis samt med at dække selskabets egen rutetrafik på de danske indenrigsruter fra Bornholm og Midtjyllands Lufthavn til København samt de norske olieruter til Stavanger fra Esbjerg og Billund suppleret af indenrigsruten fra Stord til Oslo.

 

Relaterede artikler:

DAT flyver post og passagerer i Italien

DAT skal flyve for Air Greenland

DAT indgår aftale med Loganair

CityJet forlænger kontrakt med DAT

DAT overtager fly fra BRA

 

x

Læs Også

Sæson for fodboldflyvninger

De danske superligaklubbers kvalifikationskampe til de europæiske turneringer giver fast arbejde for flere danske flyselskaber.

DAT flyver post og passagerer i Italien

Frem til den 30. september skal DAT´s litauiske datterselskab DOT LT flyve post i Italien for Mistral Air, og DAT flyver også passagerflyvning med et andet fly i øjeblikket.

Transportministeren har ikke droppet rabatter

Selvom det ikke specifikt er nævnt i den nye luftfartsstrategi, er der stadig mulighed for, at indenrigsflyselskaberne vil kunne få andel i de såkaldte sociale rabatter.

DAT skal flyve for Air Greenland

Danish Air Transport skal frem til begyndelsen af september flyve for Air Greenland på ruterne fra Nuuk til Kangerlussuaq, Narsarsuaq og Keflavik.

Ingen økonomisk støtte til pilotuddannelse

Regeringens luftfartsstrategi indeholdte ikke et forslag om en statsfinansieret pilotuddannelse. Det vækker skuffelse over en bred kam i luftfartsbranchen.

Begejstring for hård minister-kurs over for CPH

Transportminister Ole Birk Olesens hårde kurs over for Københavns Lufthavn får opbakning fra oppositionen og vækker begejstring hos indenrigsaktør.