ATR 42-300 fra Danish Air Transport. (Foto: DAT)

DAT skal flyve for Air Greenland

Danish Air Transport skal frem til begyndelsen af september flyve for Air Greenland på ruterne fra Nuuk til Kangerlussuaq, Narsarsuaq og Keflavik.

Jet Time har gennem de seneste år været fast sommervikar på Air Greenlands rute mellem København og Narsarssuaq. Således skal det danske flyselskab i år betjene ruten fra den 15. juni til den 2. september med Boeing 737-fly tre gange om ugen.

Men nu har Air Greenland hentet et andet dansk flyselskab ind. Det er Danish Air Transport (DAT), der har fået til opgave fra fredag den 7. juli og frem til begyndelsen af september at assistere på ruterne mellem Nuuk og henholdsvis Kangerlussuaq, Narsarsuaq og Keflavik.

DAT stiller ATR42-300 flyet (OY-JRY, red.) til rådighed inklusive besætning. Dermed får Air Greenland hjælp til at afvikle trafikken efter en periode med dårligt vejr, tekniske problemer og mangel på besætninger, der har kostet forsinkelser med strandede passagerer til følge.

Kapacitetsøgning på 24 procent
Især Nordgrønland har været svært påvirket af vejret, hvorfor et større antal passagerer samt post og fragt har været forsinket.

“Flyet bliver sat ind mellem Nuuk, Keflavik, Narsarsuaq samt Kangerlussuaq i de kommende to måneder for at give os bedre robusthed på hele indenrigsnettet over højsæsonen,” hedder det i en pressemeddelelse fra Air Greenland.

ATR42-flyet fra DAT er indrettet med i alt 46 sæder, og det vil være en opgradering på 24 procent, idet Air Greenlands egne Bombardier Dash8-200 blot er indrettet til 37 passagerer.

Det nye vikarfly til Air Greenland forlod Københavns Lufthavn fredag formiddag og gennemførte flyvningen til Grønland via en teknisk mellemlanding i Keflavik-lufthavnen ved Reykjavik.

 

Relaterede artikler:

Air Greenland-direktør skal gøre klar til nye fly

Jet Time vil være betydelig aktør i ACMI-markedet

Air Greenland øger på CPH-rute

DAT-fly lettede af sig selv

x

Læs Også

Begejstring for hård minister-kurs over for CPH

Transportminister Ole Birk Olesens hårde kurs over for Københavns Lufthavn får opbakning fra oppositionen og vækker begejstring hos indenrigsaktør.

Minister vil give indenrigsfly støttekroner

Indenrigsflyvningen skal have del i den statsstøtte, som tog og fjernbusser i dag får til rabatter til unge og pensionister, mener transportministeren.

Jet Time skal flyve videre for SAS

Selvom Jet Time stopper ATR72-produktionen for SAS i begyndelsen af september, skal selskabet stadig flyve for SAS.

Vandfly bliver landfly i to dage

Nordic Seaplanes vil i to dage flyve fra havnene i Aarhus og København til Bornholms Lufthavns asfaltbane i forbindelse med Folkemødet.

SAS vurderer flyvninger til Grønland

Air Greenland kan blive det næste offer for et ekspansivt SAS, der for nylig har holdt sit indtog på Færøerne og tilført konkurrence til Atlantic Airways.

Air Greenland-direktør skal gøre klar til nye fly

Den afgående direktør hos Air Greenland var god til at rydde op og effektivisere, men den nye direktør skal forberede en kommende udskiftning af flyflåden.