DAT tegner overenskomst

Først holdt han glødende taler imod en overenskomst. Nu har Danish Air Transports direktør alligevel valgt at tegne overenskomst for sine 185 piloter og stewardesser.

Mandag indgik Danish Air Transport en overenskomst med Flyvebranchens Personale Union for flyselskabets over 185 piloter og kabineansatte. Dermed slutter et ni måneder langt forløb, der ellers startede med, at Danish Air Transports direktør hårdnakket nægtede at tegne overenskomst.

I dagene op til demokratifestivalen Folkemødet på Bornholm i juni sidste år var det kommet frem, at Danish Air Transport ikke havde overenskomst for deres ansatte. For store dele af LO-fagbevægelsen og den politiske venstrefløj er det vigtigt at vælge overenskomstdækkede virksomheder. Derfor kom DAT i mediemæssig modvind.

På Folkemødets sidste dag, søndag den 15. uni, holdt Danish Air Transports direktør, Jesper Rungholm, tale over højtalersystemet, da han tre gange den søndag fløj politikere, erhvervsfolk, fagforeningsfolk og andet godtfolk hjem fra Folkemødet på Bornholm til Københavns Lufthavn på den flyrute, som Danish Air Transport opererer. I klare vendinger fik passagererne fortalt, hvor unødvendig direktøren mente en overenskomst ville være. En forestilling, der sendte adskillige fagforeningsbosser op i det røde felt. Ikke mindst DAT-direktørens besked om, at man var velkommen til at kravle ud på vingen, hvis man ikke ønskede at lytte til hans tale på den 25 minutter lange flyvetur.

Kort tid efter faldt han dog til patten, da LO-fagbevægelsen gjorde det klart, at de mente det alvorligt, når de sagde, at de ønskede at tegne overenskomst.

”Det er træls at man skal presses til noget, som hverken vi eller de ansatte vil have. Men man skal vælge sine kampe med omhu. Hvis ikke vi har en overenskomst, så vil det formentlig skabe en masse bøvl, som vi ikke vil udsættes for,” forklarede Jesper Rungholm til CHECK-IN.dk 11 dage efter sine brandtaler i luften.

Derefter startede et forhandlingsforløb, som altså blev afsluttet med indgåelsen af en overenskomstaftale mandag.

Stille med en erstatning
Parterne skriver i en fælles pressemeddelelse, at forhandlingerne er forløbet i en god og konstruktiv atmosfære. Det er dog ikke mere end 2,5 uge siden, at Danish Air Transports direktør, Jesper Rungholm, overfor CHECK-IN.dk udtrykte sin utilfredshed med det han kaldte fagbevægelsens fodslæberi.

”Det er stærkt frustrerende at vi ikke har kunne indgå en aftale. De har været fodslæbende siden november sidste år. Vi har presset på for at blive færdige, men nu har de igen udsat det møde, som vi skulle have haft i morgen (i dag, red.),” sagde Jesper Rungholm den 26. februar til CHECK-IN.dk.

Hos Flyvebranchens Personale Union så næstformand Anders Mark Jensen en anelse anderledes på tingene.

”Vi ventede først tre måneder på, at de i december sidste år kom med et udkast til en aftale. Herefter har vi haft ét møde den 29. januar. Det er rigtigt, at mødet i morgen (i dag, red.) er aflyst, men det skyldes alvorlig sygdom som også er meddelt personligt til Dansk Industri. Vi havde håbet på lidt mere menneskelig forståelse fra DAT,” forklarede Anders Mark Jensen til CHECK-IN.dk.

Hos Danish Air Transport købte direktøren ikke den forklaring.

“Jeg er naturligvis ked af at modparten er ramt af alvorlig sygdom. Men så må man stille med en erstatning. I så vigtig en sag kan vi ikke basere vores forretning på helbredstilstanden i fagbevægelsen,“ sagde Jesper Rungholm.

Han kunne på det tidspunkt notere sig, at LO, som Flyvebranchens Personale Union er en del af, var begyndt at chartre fly fra konkurrenten Jet Time til at fragte dem til Folkemøde på Bornholm i juni i år. Og så sent som i sidste uge kom DAT igen i mediernes søgelys, da det faldt flere politikere for brystet, at Kommunernes Landsforening (KL) brugte et selskab uden overenskomst til at flyve dem fra København til KL-møde i Aalborg.

Startlønninger hævet
Nu er stridsøksen imidlertid blevet begravet og alle er glade.

”Jeg er meget glad for, at vi nu har fået papir på, at vi behandler vore ansatte anstændigt. Der har været tale om at foretage justeringer for at opnå enighed, men i store træk ser vi det som en blåstempling af de løn- og ansættelsesforhold, som hidtil har fundet sted,” siger Jesper Rungholm, direktør i DAT.

”Vi har primært ønsket, at startlønningerne for piloter og kabineansatte blev hævet, og dette har DAT imødekommet,” siger forbundsformand John Dybart fra Serviceforbundet, som Flyvebranchens Personale Union er en del af.

Han fortsætter:

”Vi er glade for, at DAT nu også opfylder det rimelige krav med en overenskomst for sine ansatte som luftfartsselskab med base i Danmark.”

Nu venter Ryanair
Nu venter der Flyvebranchens Personale Union, Serviceforbundet og LO en mundfuld, der sandsynligvis er endnu større end at nå til enighed med en bramfri DAT-direktør. I morgen onsdag lander Ryanair nemlig for første gang i Københavns Lufthavn, når en ny rute fra Dublin åbnes.

Og på torsdag i næste uge, den 26. marts, slår selskabet dørene op for sin nye base i Københavns Lufthavn med i første omgang et fly, 10 piloter og 30 kabinebesætningsmedlemmer. I den forbindelse ønsker FPU at tegne overenskomst med Ryanair. Det har det irske lavprisselskab pure nægtet at ville høre tale om. Derfor skal parterne samme dag mødes i Abejdsretten.