(Foto: Minna Tiirikainen)

DAT: Vi vil ikke flyve FCK til det østlige Ukraine

FC København skal om en uge spille Champions League-kvalifikation i den ukrainske by Dnipropetrovsk. Selv DAT, der har erfaring i at flyve danske soldater til Afghanistan, vil ikke påtage sig at udføre sådan en opgave.

I kølvandet på nedskydningen af det malaysiske passagerfly MH017 omkring 80 kilometer øst for Donetsk samt den ustabile politiske situation i området, har mange flyselskaber valgt at holde sig væk fra luftrummet i det østlige Ukraine.

Nedskydningen af passagerflyet fra Malaysia Airlines har betydet, at mange flyselskaber har valgt andre flyvekorridorer, der går udenom Ukraine. Dette er også tilfældet med SAS, der allerede den 18. juli meddelte, at ingen SAS fly foreløbigt vil benytte ukrainsk luftterritorium.

Situationen i det østlige Rusland har skabt problemer for fodboldklubben FC København, der har trukket FC Dnipro Dnipropetrovsk som modtander i forbindelse med kvalifikationen til Champions League. Første kamp skal spilles den 29. eller 30. juli i Dnipropetrovsk, der ligger omkring 200 kilometer fra Donetsk, og altså tæt på det område, hvor passagerflyet angiveligt blev ramt af et missil affyret af pro-russiske oprørere.

Men ifølge FC København vil ingen skandinaviske rute- eller charterflyselskaber kunne flyve til området, som situationen er lige nu, hvor planlægningen skal foretages.

Heller ikke Danish Air Transport (DAT), der ofte flyver fodboldklubber til kampe rundt i verden vil man påtage sig sådan en opgave.

“Vi har netop booket en charter for en fodboldklub, der skal til Kiev, men her er der ingen problemer. Men det østlige Ukraine er absolut ‘no go’ i øjeblikket, da ingen forsikringsselskaber vil kunne dække vores flyvning,“ siger administrerende direktør Jesper Rungholm til CHECK-IN.dk.

Netop DAT har stor erfaring i at flyve til krigszoner, idet flyselskabet igennem en årrække gennemførte flyvninger af danske soldater til Camp Bastion i Afghanistan, og netop Jesper Rungholm har siddet bag styrpinden på mange af disse flyvninger.

Vanskeligt at planlægge
At FC København skal møde en klub, der har pro-russiske støtter bag sig, udgør i sig selv en risiko i forhold til terroraktioner. Men det er ikke den del, som fodboldklubben alene forholder sig til.

“Sikkerhedsmæssigt er det et ustabilt område, og vi har ingen idé, om, hvordan sikkerhedssituationen ser ud om syv dage. Det har vi vanskeligt ved at planlægge ud fra,“ siger presse- og kommunikationschef Christian Wolny fra FC København til CHECK-IN.dk.

Problemerne omkring planlægningen afspejles i det forhold, at FC Københavns rejsebureau har oplyst, at der i øjeblikket ikke findes skandinaviske rute- eller charterflyselskaber, der vil flyve til det østlige Ukraine indenfor den tidshorisont, der ligger for kampens afvikling.

Herudover er der også et spørgsmål om forsikringsforhold, der kan afholde FC København fra at begive sig ud på rejsen til det uroplagede område.

“Vores forsikringsselskab dækker i øjeblikket ikke i det østlige Ukraine,“ konstaterer Christian Wolny.

“Mission impossible“
Selvom skandinaviske rute- og charterflyselskaber ikke kan tilbyde FC København at flyve til Dnipropetrovsk International Airport, er der stadig ruteflyselskaber, der har destinationen i tidtabellen.

Det er blandt andet tilfældet for Austrian Airlines, der flyver direkte fra Wien til Dnipropetrovsk samt Turkish Airlines, der tilbyder flyvninger via Istanbul til den østukrainske by. Herudover findes der nogle muligheder med indenrigsflyselskabet Ukraine International Airlines via Kiev.

Men flykapaciteten til området er relativt begrænset, hvorfor ruteflyvning reelt ikke vil være en mulighed, da der ikke vil være tilstrækkeligt mange flysæder til spillere, stab, sponsorer, fans og presse. Det illustreres bedst ved, at det daglige Austrian Airlines-fly fra Wien til Dnipropetrovsk blot har 80 sæder, hvoraf mange i forvejen er solgt.

Herudover er der allerede hårdt booket op på Turkish Airlines, da spilledatoerne ligger midt i den ultimative højsæson. Derfor er FC København på en “mission impossible“ i forhold til at skaffe flykapacitet, med mindre UEFA bløder op og beslutter at flytte kampen til et neutralt spillested – eventuelt i den ukrainske hovedstad Kiev eller i et andet land.