DAT vil af med Dash-8 fly

Danish Air Transport har sat sine to Dash-8 fly til salg, da man ikke længere er interesseret i statsstøttede norske kortbaneruter.

I 2011 indkøbte Danish Air Transport (DAT) to Bombardier Dash8-100 fly målrettet til ruterne mellem en række nordnorske lufthavne med meget korte landingsbaner på ned til 800 meter. Flytypen er en af de eneste, som er i stand til at lande på den slags baner. DAT havde håbet på at vinde kontrakten på at beflyve ruterne. En operation, som er støttet af den norske stat som led i at sikre ordentlig infrastruktur i Nordnorge.

Danish Air Transport vandt ikke kontrakten og har sidenhen benyttet flyene på sine andre ruter. Men nu har det danske luftfartsselskab besluttet ikke at byde på de norske statsstøttede ruter, når de kommer i udbud igen i 2016. Desuden har selskabet fundet det uhensigtsmæssigt at have de to fly ved siden af sin store flåde af ATR-fly. Derfor er de to Dash8-fly sat til salg.

“DAT har truffet en strategisk beslutning om ikke at byde på de norske PSO-ruter i det næste udbud i 2016. Vores eksisterende flåde på 15 ATR turboprop-fly gør et fantastisk stykke arbejde, og det giver ikke mening at have to Dash8 fly ved siden af ​​ATR-flåden,” forklarer Jesper Rungholm, direktør og medejer af Danish Air Transport.

Stor interesse
Flyene er henholdsvis 21 og 27 år gamle og Jesper Rungholm forventer at flyene har fået nye ejere inden for kort tid.

“Vi ser en kraftig efterspørgsel efter Dash 8-100 fly af høj kvalitet og har allerede haft stor interesse fra både Storbritannien og flere selskaber i Norge“, siger Jesper Rungholm.

De to fly er i dag registreret som OY-RUI og OY-RUW. Førstnævnte har gennem årene slået sine folder i USA og på Island mens det andet fly huserede i Australien inden det kom til Danmark.