De flyver danskerne på charterferie

Når rejsearrangørerne skal have gæsterne af sted med fly til eksotiske destinationer, foregår det med en bred palet af flyselskaber.

Da Hans Linde og Finn Nielsen i 1959 stiftede charterflyselskabet, Flying Enterprise, var brugen af fly som transportmiddel til charterferier kun i sin spæde start. I årene efter tog udviklingen dog fart, og selskaber som Sterling, Conair, Scanair og Mærsk Air blev synonymer med charter-flyrejser igennem 1960’erne og 1970’erne. I dag findes der en lang række af flyselskaber, som flyver charterrejsende på ferie fra Danmark.

Blandt de store rejsearrangører har man sine egne koncern-flyselskaber. Thomas Cook Airlines Scandinavia flyver for Spies, TUIFly Nordic flyver for Star Tour imens Novair flyver for Apollo og Primera Air flyver for Bravo Tours. Det er dog ikke altid, at rejsearrangørerne råder over netop det fly, som passer bedst til en given charterrute, hvorfor de enkelte arrangører benytter sig af en bred palet charterfly fra andre selskaber.

”Der er to ting, vi ser efter, når vi vælger fly. Økonomi og fleksibilitet,” fortæller Carlos Cebrian, produktchef hos Spies, til CHECK-IN.dk.

”Vores eget store Airbus A330-300, der har plads til 405 passagerer, giver en rigtig god økonomi. Flyet kan flytte mange passagerer ad gangen på attraktive tidspunkter, men vi mister fleksibiliteten, som vi har med de mindre Airbus A321, der har plads til 211 passagerer, og som vi kan flyve med tre-fire dage om ugen uden at have overkapacitet,” forklarer Cebrian.

Kapacitet til en hver lejlighed
For rejsearrangørerne handler det om at kunne tilbyde mange rejsedage samtidig med at kunne flytte så mange rejsende som muligt på store rejsedage. Desuden er det ikke alle lufthavne, som har et passagergrundlag, der kan forsvare brugen af større fly, hvilket gør det attraktivt for rejsearrangørerne at samarbejde med flere forskellige selskaber for at have adgang til den optimale kapacitet.

Hos Spies samarbejder man derfor blandt andre med Jet Time, Primera Air, SAS og Malmö Aviation, der til sammen kan tilbyde alt fra 112 til 199 sæder.

Malmö Aviation bliver med sine 112-sæders Avro RJ-fly flittigt benyttet til betjeningen af mindre lufthavne samt på niche-destinationer. Ifølge Cebrian, benytter rejsearrangørerne også typisk et mindre fly på nye destinationer i den første sæson, hvorefter der indsættes større fly i den følgende sæson.

De store spillere
Den store interesse for at chartre eksterne fly har betydet, at man i dag finder en række selskaber, som spiller en store rolle i charterfly-markedet. Jet Time har siden 2006 haft stor succes med at flyve charter og råder i dag over 15 149-sæders Boeing 737-fly.

En anden stor aktør er Danish Air Transport. Selskabet, der i de næste tre år skal flyve charterrejser for blandt andre Primo Tours, gik med sit første jetfly, en MD-87, i 2008 for alvor ind på chartermarkedet. Netop DAT’s 135-sæders MD-87 blev for nylig faset ud til fordel for et nyere og større Airbus A320, der er indrettet med 170 sæder.

En af de nye aktører på chartermarkedet er færøske Atlantic Airways, som sidste år fik sit tredje 144-sæders Airbus A319-fly, der skal bruges til charterflyvninger. Atlantic Airways skal blandt andet flyve for Atlantis Rejser og derudover går selskabet også efter ad hoc-chartermarkedet. For nyligt annoncerede også islandske Primera Air, at man vil gå ind i konkurrencen på ad hoc-chartermarkedet, som hidtil har været domineret af DAT og Jet Time.

Fakta: Selskaberne og charterflyene

Selskab Flytype Sæder
Atlantic Airways Airbus A319 149
DAT Airbus A320 og MD-83 170 og 155
Jet Time Boeing 737-300 og -700 149
Malmö Aviation Avro RJ100 112
Norwegian Boeing 737-800 189
Novair Airbus A330-200 og A321 267 og 211
Primera Air Boeing 737-800 og -700 189 og 149
SAS Airbus A320 og A319 168 og 144
Thomas Cook Airlines* Airbus A330, A321 og A320 405, 211 og 177
TUIfly Nordic Boeing 767-300ER og 737-800 291 og 189

* Scandinavia

Foto: Thomas Cook Airlines Scandinavia’s Airbus A330 er med sine 405 sæder det største passagerfly i Norden.