Den italiensk-franske arbejdshest

I løbet af i år vil fire danske luftfartsselskaber formentlig komme til at operere ATR-fly. CHECK-IN.dk tegner et portræt af den populære arbejdshest.

For knap 29 år siden fløj det første eksemplar af det italiensk-franske ATR -fly for første gang og det har flytypen gjort lige siden. Knap 1.000 eksemplarer er der blevet bygget af den 50-sæders ATR-42 maskine og den 70-sæders ATR-72 maskine.

Flytypen har herhjemme gennem mange år været en populær arbejdshest hos blandt andet hedengangne Muk Air, Cimber Air og Cimber Sterling. Flytypen gør i dag tjeneste hos Danish Air Transport (DAT) og Cimber A/S. DAT har mere end 10 ATR-fly, som bruges på selskabets ruter i Danmark og Norge samt af selskabets litauiske datterselskab. Cimber A/S har i dag to ATR72-fly, som bruges til at flyve for SAS på indenrigsruterne fra København til Billund og Aarhus.

Senere i år kommer Danmark formentlig op på at have hele fire operatører af ATR-fly. I sidste uge indgik SAS og Jet Time en aftale om, at sidstnævnte selskab fra efteråret 2013 skal operere fire spritnye ATR72-600 fly på en række feederruter fra København og Stockholm. Og hvis en række sønderjyske virksomheder kommer i luften med planerne om at etablere det virtuelle flyselskab Mojn Express, så kommer Air Alsie fra maj eller juni til at operere to ATR72-fly.

Super driftsikkert
Hos Danish Air Transport er direktør Jesper Rungholm ikke i tvivl, når han bliver spurgt til hvorfor ATR-flyet er så populært.

”ATR-72’eren har den suverænt bedste brændstoføkonomi blandt turbopropflytyperne. Og det giver den laveste sædeomkostning,” forklarer Jesper Rungholm.

Derfor var selskabet ikke i tvivl, da man i 1998 skulle vælge en ny flytype at bygge sin flyflåde op omkring.

”Vi er ubetingede fans af ATR-flyene. Det er så super driftsikkert,” fastslår Jesper Rungholm.

Flytypen har dog en enkel ulempe.

”Den er dårlig til at håndtere kraftigoverisning. Her står direkte i manualerne, at man som pilot bør skynde sig væk,” siger Jesper Rungholm.

Den første model, ATR42-300, foretog sin jomfruflyvning den 16. august 1984 og franske Air Littoral var de første til at sætte flyet ind i rutedrift i december 1985. Det femte fly der rullede af produktionsbåndet startede sit liv hos Cimber Air med registreringen OY-CIA. Det mere end 27 år gamle fly flyver stadig den dag i dag – hos Danish Air Transports litauiske datterselskab.

I 1995 blev den forbedrede version, ATR42-500, certificeret og året efter stoppede produktionen af -300 versionen. Mere end 420 ATR42-flyet er rullet ud fra ATR’s samlehal i Toulouse i Sydfrankrig.

Vinder på bløde værdier
Allerede få år efter at ATR42-flyet var sat i produktion, tog ATR-fabrikkerne det næste skridt. I 1986 lancerede man således planen om at bygge den større ATR72 maskine. Første flyvning var den 27. oktober 1988 og præcis et år senere kunne Finnair som de første tage flyet i brug. Mere end 500 ATR72’ere er det siden hen blevet til. Og efter sommerferien kommer fire af den nyeste version, ATR72-600, så til Danmark. Den nyeste version fløj første gang i 2009.

Blandt brugerne af ATR72-flyene er der lidt diskussion om hvilken version, der er den bedste. Nogle af de danske brugere mener, at ATR72-200 er klart den bedste og billigste løsning i forhold til omkostninger per flyvetime. ATR72-600 vinder på de “bløde værdier“ som støj og en ny kabineindretning.