De virtuelle briller der bruges til, at se ens design af flyet (Foto: Airbus)

Design din egen flykabine

Forestil dig at du kan indrette et fly helt efter egne ønsker. Hos Airbus i Hamborg er dette muligt ved hjælp af virtuel teknologi.

(HAMBORG) Når et flyselskab går på indkøb efter nye fly, er det ikke en lille investering. Derfor vil selskaberne gerne skabe sin egen identitet, når det kommer til indretningen af kabinen. Design, farver, sædevalg, lys og komfort spiller ind i valget af kabinens fremtoning. På Airbus’ Customer Definition Center (CDC) på fabrikken udenfor Hamborg, kan kunderne designe sin egen kabine ved hjælp af god gammeldags ”se og mærk” praksis, men også virtuelle metoder tages i brug.

Indgangen til Customer Defenition Center på fabrikken i Hamborg. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

Indgangen til Customer Defenition Center på fabrikken i Hamborg. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

Ved CHECK-IN.dk’s besøg på fabrikken var det tilladt at fotografere, hvor vi ønskede. Den eneste undtagelse var CDC, hvor det var strengt forbudt at fotografere og filme. Vi fik dog en grundig rundvisning på centeret, og oplevelsen var ret imponerende.

Det første man kommer til, er et rum på cirka 2.000 kvadratmeter. Rummet indeholder forkortede udgaver – omkring 20 procent af modellens fulde længde – af alle kabiner på de flytyper Airbus producerer. Lige fra A319 til A380. Man kan gå ind og prøve sæder, personalets hvilearealer, hattehylder, køkken og gangarealer. Selv toiletter er færdigindrettede – dog ikke til test.

Efter besøget i kabinerne går turen videre til designteamet. Her kan man i fred og ro sammen med Airbus’ designere træffe valg omkring, hvilke materialer der ønskes til sæder, tæpper, gulve, vægge og borde, hvor et væld af stofprøver og farver er tilgængelige.

Lys og farver er noget både Airbus og Boeing gør meget ud af. Airbus satser på sine Airspace kabiner, hvor kunderne kan vælge belysningsprogrammet fra 17 millioner farvekombinationer. Dette tilbydes foreløbigt kun på A350 og A330neo modellerne.

IKEA-løsning
Toiletter, køkken, døre og håndtag skal også vælges for, at skabe et fuldendt interiør i kabinen. Til dette har Airbus taget en teknik i brug – der uden sammenligning i øvrigt – kan minde om den, man kender fra IKEA, når ens køkken eller badeværelse skal tegnes. Via store berøringsskærme kan man bladre gennem de forskellige valg af udseende for døre, vaske, spejl, toiletter og håndtag. Valgene gemmer man i ”varekurven”, og disse bliver behandlet af et dataprogram, som senere vil vise den endelige kabine ved hjælp af virtuel teknologi.

På langdistanceflyvninger skal der tilberedes mad, og køkkenfaciliteterne spiller en stor rolle, da pladsen er begrænset. Kunderne kan derfor teste forskellige ovne, køleskabe og kaffemaskiner, rullevogne samt små affaldscontainere med komprimering, som er tilpasset Airbus’ langdistancefly. Dette er også i 1:1 forhold rent størrelsesmæssigt. For at skabe så realistisk en arbejdssituation som muligt, er både luftfugtighed, temperatur og baggrundsstøj tilpasset forholdene, som om man var i 30.000 fods højde.

Virtuelt resultat
De valg man har foretaget undervejs gemmes i et dataprogram. Når rundturen er færdig, kan kunderne træde ind i et lille biograflokale og forsyne sig med virtuelle briller. En 3D-film starter med en lille flyvetur gennem skyerne, inden man befinder sig inde i den kabine, man har valgt. Her kan man bevæge sig rundt i kabinen, som man har designet og se nærmere på detaljer samt opleve, hvordan ens valg af farver, interiør og materiale vil udarte sig. Størrelsesforholdet er også her 1:1, og man føler det næsten helt realistisk – bortset fra at det hele er i 3D.

Den virtuelle oplevelse er foreløbig kun tilgængelig for A350-modellerne, men Airbus planlægger, at udvide det til at gælde flere modeller.

Typisk vil kunderne fra flyselskaberne tilbringe en uges tid i CDC, inden man når frem til den konfiguration man ønsker. For at kunderne skal have fred og ro til at diskutere sine valg, stiller Airbus egne værelser med køkken, sovesofa og brusebad til rådighed.

Relaterede artikler:

Airbus 3D-printer flydele i metal

Airbus speeder op og kigger til bilindustrien

Her er economy-kabinen i fremtidens Airbus-fly

Airspace-kabiner i 2017

 

CHECK-IN.dk var sammen med 160 journalister fra hele verden inviteret til Airbus Innovation days 2016 i Hamborg de to sidste dage i maj. Rejse og ophold var betalt af Airbus.

x

Læs Også

Nye flytyper på Paris Air Show

Boeing forventes på næste uges Paris Air Show at præsentere en hel ny flytype, der uofficielt er døbt Boeing 797. Også Airbus og Embraer har nye fly med.

Airbus kan ikke få økonomi i A380

Hvis ikke Airbus får nye A380-ordrer inden årets udgang, vil man sandsynligvis skrue produktionstempoet ned til under et fly om måneden.

Kina skriver luftfartshistorie

Det første store kinesisk producerede passagerfly gennemførte i dag en succesfuld testflyvning fra Shanghai-Pudong lufthavnen. Nu er Comac klar til at udfordre Boeing og Airbus.

Airbus vil teste flyvende biler

Flyproducenten Airbus er involveret i et projekt, hvor man i slutningen af 2017 vil teste det første personlige luftfartøj, der kan flyve hen over trafikken i storbyerne.

Airbus vandt over Boeing

Airbus fik lige akkurat flere nettoordrer end Boeing i 2016 og fik dermed for fjerde år i træk den største andel af nye ordrer.

Emirates accepterer udskudt levering af 12 A380-fly

Airbus reducerer den årlige produktion af A380-fly fra 27 til 12 fra 2017, hvilket vil forsinke leveringen af fly til Emirates.