De røde områder viser, hvor man har søgt efter MH370.

Det skal være nemmere at finde sorte bokse

Nye EU-regler betyder, at flyenes sorte bokse skal udsende signaler i længere tid og lagre lyd fra cockpittet mere end et døgn tilbage.

Det har været mere end almindelig svært at finde vragresterne fra det Air France-fly, AF447, som i 2009 styrtede ned i Atlanterhavet på vej fra Rio til Paris. Og der gik mere end et år før de første vragrester skyllede i land og blev identificeret fra det Malaysia Airlines fly med rutenummer MH370, som forsvandt den 8. marts 2014 på vej fra Kuala Lumpur til Beijing.

Nu skal nye EU-regler i hvert fald gøre det nemmere at finde fly tilhørende europæiske flyselskaber. Kort før jul vedtog EU-Kommissionen en række nye regler for det trackingudstyr, som passagerfly er udstyret med.

Hurtigere lokalisering
De nye regler vil forbedre sporingen af de europæiske fly og placeringen af et fly i nød overalt i verden. I tilfælde af en ulykke over vand vil de også give mulighed for en hurtig lokalisering af vragdele og en hurtig genopretning af de data, der er indeholdt i flyets sorte bokse – som normalt er orange.

“For den brede offentlighed er det uforståeligt, at fly ikke kan spores overalt hvor de flyver. De regler vi har vedtaget i dag, sigter mod at afhjælpe denne mangel for at forhindre gentagelse af de forsvundne fly AF447 og MH370,” siger EU-kommissær for transport Violeta Bulc.

Spor går tabt
Operatører af større passagermaskiner skal etablere et trackingsystem, som en del af systemet for operationel kontrol over flyvningen. Nyere og helt nye fly skal være udstyret “med robuste og automatiske midler“ til præcist at kunne lokalisere hvor et alvorligt beskadiget fly er. Dette er for at forhindre at al kommunikation og spor fra et fly går tabt.

Teknologien af i flyenes sorte bokse skal styrkes og registreringen på den såkaldte ”Cockpit Voice Recorder” af lyde og samtaler i cockpittet vil blive udvidet fra to timer til 25 timer. Endelig vil de sorte bokse blive udstyret med lokaliseringsenheder med en udvidet sendetid for at gøre det nemmere at finde dem. Og for at enhederne ikke løber tør for strøm inden boksene bliver fundet.

Reglerne om sporing af fly og lokaliseringen af et fly i nød er resultatbaseret og vil ikke favorisere nogle specifikke kommercielle eller tekniske løsninger. EU-Kommissionen håber, at de vil give den nødvendige fleksibilitet og vil rumme en række tekniske muligheder, både eksisterende og muligheder under udvikling, såsom Galileo Search & Rescue.