Medlemsmøde i DPF (Arkivfoto: Dansk Pilotforening)

DPF-formand: Fuld opbakning

Dansk Pilotforening har i sidste uge afholdt seks informationsmøder med de op til 450 medlemmer, og der er ifølge formanden fuld opbakning efter konfliktvarslet.

Mandag, tirsdag og onsdag i sidste uge har Dansk Pilotforening (DPF) to gange dagligt afholdt informationsmøder for de godt 450 danske SAS-piloter, der er medlem af foreningen.

Bestyrelsen har ønsket at informere medlemmerne om, hvorfor man har sendt et konfliktvarsel til SAS og samtidig søge opbakning til genoptagelsen af forhandlingerne, der efter afsendelse af konfliktvarslet er blevet flyttet over i Forligsinstitutionen.

“Vi har haft et godt fremmøde og fuld opbakning, men da vi nu er i forhandlinger med SAS, har jeg ingen yderligere kommentarer,” udtaler René Arpe. formand for Dansk Pilotforening til CHECK-IN.dk.

Nyt varsel
Oprindeligt blev konfliktvarslet sendt afsted fredag den 25. august med tidligste konfliktdato mandag den 11. september.. Der er der nu ændret på, da Berlingske Business har erfaret, at SAS rejste tvivl om gyldigheden af det første strejkevarsel, hvorfor der i ugens løb er afsendt et nyt. Derfor vil en konflikt i givet fald første kunne træde i kraft lørdag den 16. september.

Konflikten handler primært om den fleksibilitet, som SAS ønsker at indbygge i de nye overenskomster. DPF er som udgangspunkt ikke uenig i ønsket fra SAS om at forsøge at indbygge større fleksibilitet, men man ønsker ikke, at det sker på basis af tvang. DPF vil således hellere indgå en aftale, hvor SAS-piloterne frivilligt kan tiltræde aftaler med større fleksibilitet.

De nuværende forhandlinger i Forligsinstitutionen har derfor angiveligt taget udgangspunkt i det seneste forslag fra SAS om at tilbyde en frivillig sommer/vinter-deltidsordning for 22 procent af alle piloterne på de skandinaviske og europæiske ruter.

Splittelse i skandinaviske pilotforeninger
Torsdag i sidste uge kom SAS overens med de svenske piloter omkring en treårig overenskomst med en indbygget fredspligt, og at dømme udfra forhandlernes udtalelser har der været en mere positiv dialog end det har været tilfældet med de danske piloter organiseret i DPF.

DPF har i alle årene frem til 2013 haft et forbundsfællesskab med den norske SAS pilotforening NSF og tilsvarende svenske SPF, hvor man fælles har forhandlet en samlet overenskomst for alle SAS piloter.

 

Relaterede artikler:

SAS indgår ny aftale med svenske piloter

DPF: Irsk SAS-selskab forstyrrer forhandlinger

SAS-piloter varsler konflikt

Pilotformand: SAS oplever os som et problem

SAS-piloter til møde med britisk fagforening

x

Læs Også

Caravellen gav danskerne mod på at flyve

Sterling Airways beskæftigede fra 1965 og i en årrække ialt 34 Caravelle-fly, og med netop denne flytype stiftede mange danskere for første gang bekendtskab med flyvningen.

Stadig dyrest at starte nye ruter fra CPH

Trods en ny rabatmodel, der skal stimulere etableringen af nye ruter i Københavns Lufthavn, er de konkurrerende skandinaviske storlufthavne stadig billigere at benytte.

Trafikstyrelsen: Vi tilbyder gratis flyklageadgang

Danskerne behøver ikke at betale flyklagevirksomhederne for at søge erstatning hos Ryanair. Klagebehandling foretages helt gratis af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Trafikstyrelsen: Vi skal overholde lovene

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil ikke se bort fra dom i Østre Landsret, selvom den er appelleret. Derfor kan forbrugerne i en periode få dobbeltkompensation ved flyforsinkelser.

Billund-rute får russiske fly

Brussels Airlines indsætter i det kommende vintertrafikprogram russiske Sukhoi Superjet 100-fly på ruten til Billund.

Spies-flyselskab vil klage til Trafikstyrelsen

Thomas Cook Airlines vil klage til Trafikstyrelsen over en ændret administrativ praksis om dobbeltkompensering, mens en principiel sag afventer behandling i Højesteret.