René Arpe, formand for Dansk Pilotforening (DPF)

DPF-formand: Vi kan opsige ny aftale efter to år

Formand fra Dansk Pilotforening, René Arpe, er glad for den nye pilotoverenskomst med SAS, mens de norske pilotkolleger karakteriserede den som benspænd.

Det lykkedes i sidste uge Dansk Pilotforening (DPF) og SAS at opnå enighed om en ny treårig aftale. Dermed blev en varslet konflikt afværget, og SAS har nu fået ro på bagsmækken i forhold til de 450 piloter, der er medlem af DPF.

Hos SAS var der tydeligvis tilfredshed med den nye overenskomst, og selvom DPF ikke nødvendigvis udtrykker tilfredshed, så er der trods alt glæde over, at en aftale er på plads. Samtidig er det tilsyneladende vigtigt for DPF at understrege, at aftalen kan opsiges allerede efter to år.

“Vi er glade for overenskomsten og fornemmer, at SAS også er tilfredse. Den er treårig med mulighed for, at begge parter kan side den op efter to år. Den følger lønudviklingen på det danske arbejdsmarked og indeholder derudover gode elementer for begge parter,” siger René Arpe, formand for Dansk Pilotforening til CHECK-IN.dk.

Lod norske kolleger i stikken
At DPF forholder sig til lønudviklingen på det danske arbejdsmarked står i kontrast til den udmelding foreningen kom med for lidt over et år siden, da en udbrydergruppe etablerede SAS Pilot Union (SPU) som en underafdeling af Flyvebranchens Personale Union (FPU), der er en del af LO-familien.

“DPF’s medlemmer har et tættere fællesskab med norske og svenske SAS-piloter end med danske lønmodtagere i helt andre brancher,” sagde DPF´s tidligere næstformand Bent Kofoed-Dam i den anledning.

Solidariteten med de norske piloter var dog ikke til at få øje på, da DPF i torsdags indgik en aftale med SAS og dermed lod kollegerne i de to norske pilotforeninger i stikken. De danske og norske piloter havde indtil DPF nåede forhandlingsbordet i Forligsinstitutionen haft nogenlunde afstemte holdninger og krav, og konfliktvarslet til SAS blev da også afsendt samtidigt i Norge og Danmark.

Nordmændene var da heller ikke særligt imponerende over DPF´s aftale med SAS.

“Evnen til at spænde ben for hinanden er uovertruffen,” var den umiddelbare kommentar fra Jens Lippestad, der er forhandlingsleder for Norsk Flygerforbund og leder i Norske SAS-flygeres Forening (NSF).

 

Relaterede artikler:

SAS-pilotstrejke er afværget

SAS indgår ny aftale med svenske piloter

DPF: Irsk SAS-selskab forstyrrer forhandlinger

SAS-piloter varsler konflikt

Pilotformand: SAS oplever os som et problem

 

x

Læs Også

Caravellen gav danskerne mod på at flyve

Sterling Airways beskæftigede fra 1965 og i en årrække ialt 34 Caravelle-fly, og med netop denne flytype stiftede mange danskere for første gang bekendtskab med flyvningen.

Stadig dyrest at starte nye ruter fra CPH

Trods en ny rabatmodel, der skal stimulere etableringen af nye ruter i Københavns Lufthavn, er de konkurrerende skandinaviske storlufthavne stadig billigere at benytte.

Trafikstyrelsen: Vi tilbyder gratis flyklageadgang

Danskerne behøver ikke at betale flyklagevirksomhederne for at søge erstatning hos Ryanair. Klagebehandling foretages helt gratis af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Trafikstyrelsen: Vi skal overholde lovene

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil ikke se bort fra dom i Østre Landsret, selvom den er appelleret. Derfor kan forbrugerne i en periode få dobbeltkompensation ved flyforsinkelser.

Billund-rute får russiske fly

Brussels Airlines indsætter i det kommende vintertrafikprogram russiske Sukhoi Superjet 100-fly på ruten til Billund.

SAS-lounge i Paris midlertidigt lukket

Som følge af en omfattende renovering har SAS lukket selskabets eneste europæiske lounge udenfor Norden og den forventes at genåbne sidste i oktober.