SAS Airbus A320neo. (Foto: Stein Olsen | Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic license.)

DPF: Irsk SAS-selskab forstyrrer forhandlinger

Dansk Pilotforening erkender, at de igangværende aktiviteter med at etablere et SAS-selskab i Irland på en eller anden måde påvirker forhandlingerne om en ny overenskomst.

I slutningen af oktober vil SAS efter planen igangsætte flyvninger gennem Scandinavian Airlines Ireland, der løbende vil indfase ni helt nye Airbus A320-200neo til baser i London-Heathrow og Málaga.

Det er et eller andet sted en torn i øjnene på de danske og skandinaviske SAS-piloter, da SAS meget tydeligt har meldt ud, at det handler om at kunne producere billigere, fordi de lokalt ansatte piloter i London og Málaga selv skal betale de sociale omkostninger, der til gengæld tynger hårdt i de skandinaviske pilotoverenskomster.

At planerne i Irland er ved at blive udviklet sideløbende med, at der forhandles ny overenskomst i Danmark, har på en eller anden måde haft en indflydelse på forhandlingsforløbet.

”Det ligger altid i baggrunden, når arbejdsgiveren vælger at sende vores arbejdspladser et andet sted hen. Som vi ser det, er det muligt for SAS at sende nytilkomne fly et andet sted hen, fordi vi gennem indrømmelser i de senere år har været med til at finansiere de 30 nye fly. Det gælder ikke blot piloterne, men alle medarbejdere i SAS,” siger René Arpe, formand fra Dansk Pilotforening til CHECK-IN.dk.

DPF: Det er ren social dumping
Repræsentanter fra de skandinaviske SAS-pilotforeninger var i slutningen af juli i London for at mødes med den store og magtfulde britiske pilotbrancheforening, British Airline Pilots Association (BALPA), og her blev parterne enige om at følge det irske SAS-eventyr ganske tæt i relation til at forsøge at sikre, at de kommende piloter i Scandinavian Airlines Ireland bliver ansat på overenskomstmæssige vilkår.

”Det pres som det irske projekt lægger på medarbejderne, herunder danske arbejdspladser i SAS, er ikke specielt godt omtalt. I EU er der fri etableringsret, men SAS vil for det flyvende personale benytte bemandingsbureauer, hvor den enkelte pilot selv er ansvarlig for eksempelvis at varetage sundhedsudgifter og levere arbejdskraft. Det er ren social dumping,” lyder det fra DPF-formanden.

DPF frygter, at SAS på et tidspunkt vil øge antallet af fly på de udenlandske baser igennem det irske produktionsselskab, og derfor har piloterne i dag den opfattelse, at de måske ikke er en del af fremtiden i SAS, men i stedet en udfordring for det skandinaviske flyselskab.

”Det er måske ikke meningen i dag, at der skal flere end ni fly til det irske datterselskab, men man kan ikke få det hele til at løbe rundt med kun ni fly. Så det sætter tanker i gang. Er det meningen, at alle fly skal derover? Det får os til at tænke på, om vi er en del af fremtiden i SAS, eller om vi er et problem, der skal løses,” spørger René Arpe retorisk.

Snævre grænser for at skalere op
Aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank, der følger SAS ganske tæt, har en anden vurdering af situationen.

“Den indsats som de eksisterende medarbejdere yder er grunden til at man kan vokse og derigennem tiltrække yderligere ansatte til selskabet.  Jeg tror ikke, at man behøver at frygte for, at ansatte i Storbritannien og Spanien kommer til at skære de skandinaviske jobs væk. Jeg kan ikke se en situation, hvor SAS kan flytte ret mange fly til de baser. SAS´ kernekunder er skandinaviske, og de skal ud af Skandinavien og ikke ind til Skandinavien, og derfor er der meget snævre grænser for, hvor mange fly, der kan flyttes ud af Skandinavien,” siger Jacob Pedersen.

Jacob Pedersen ser det som en situation, hvor det isoleret set er lykkedes SAS at sikre lidt billigere vilkår for nogle enkelte fly.

 

Relaterede artikler:

SAS-piloter varsler konflikt

Frygter fjendtlig overtagelse af pilotoverenskomst

Pilotformand: SAS oplever os som et problem

SAS-piloter til møde med britisk fagforening

Tidligere Ryanair-ansat bliver direktør i SAS-selskab

x

Læs Også

SAS tilbød ved en fejl gratis mad til Go-passagerer

Passagerer på den nye rute fra Stockholm til Israel har købt billet i den tro, at der var gratis måltider ombord, men det er en fejl, erkender SAS.

SAS Ireland i luften 3. december

Den 3. december går SAS' kontroversielle irske datterselskab på vingerne med sine første flyvninger mellem London og CPH. Senere følger flyvninger indenfor Skandinavien.

Piloter overrasket over SAS Ireland på skandinaviske ruter

SAS' nye irske datterselskab vil om få måneder overtager flyvninger på intra-skandinaviske ruter, som i dag betjenes med skandinavisk personale, og det kommer bag på piloterne.

SAS afviser at kommentere flyordre

En anonym europæisk kunde har underskrevet en hensigtserklæring om køb af 31 Bombardier CSeries-fly, men SAS ønsker ikke at kommentere.

SAS venter tredje overskud i træk

SAS er inde i en god udvikling og forventer et overskud på op mod 1,5 mia. kroner næste år. Hvis det holder, så vil det være tredje år i træk.

SAS tvunget til at droppe Plus-service på ny rute

SAS åbnede i lørdags en vinterrute mellem Stockholm og Eilat i Israel, men selskabet kan ikke levere Plus-produktet på returflyvningerne.