DRF giver ikke meget for sikkerhedsbekymring

Danmarks Rejsebureau Forening tror ikke på luftfartsselskabernes bekymringer for flysikkerheden efter Primera Air-dommene om erstatninger ved flyforsinkelser.

Det vakte stor irritation og frustration blandt de danske flyselskaber, da Højesteret mandag stadfæstede to landsretsafgørelser i to sager om erstatninger ved flyforsinkelser.

Det var flyselskabet Primera Air, der var den ene part i sagen. De mente ikke, at de i to konkrete sager med forsinkede flyvninger skulle betale de erstatninger, som passagererne normalt er berettigede til i forbindelse med forsinkelser over tre timer. Men det skal de, afgjorde Højesteret i de to sager, som kan få afgørende betydning for hvordan sager om flyforsinkelser generelt bliver behandlet fremover og i givet fald koste danske flyselskaber millioner af kroner.

”Ingen ting er længere ekstraordinært og kan fritage et selskab for erstatningsansvar. Hvis du aflyser en flyvning på grund af sikkerhed, så koster det en formue fremover,” pointerede direktør Jesper Rungholm fra Danish Air Transport overfor CHECK-IN.dk i tirsdags.

En forretningsrisiko
Hos Danmarks Rejsebureau Forening ser man dog helt anderledes på dommene og konsekvenserne af dommene, end flyselskaberne gør.

”Flyselskaberne er bare nødt til at betragte erstatningerne som en forretningsrisiko,” fastslår Lars Thykier, direktør for Danmarks Rejsebureau Forening (DRF).

Han advarer mod at overdrive det potentielle omfang af erstatningerne.

”Man skal huske på, at forbrugerne ikke så ofte får penge tilbage. Flyselskaberne gør nemlig ikke noget for at huske dem på det. Kunderne skal selv henvende sig til flyselskaberne, og det gør langt fra alle,” pointerer Lars Thykier.

Føle sig pressede
DAT-direktør Jesper Rungholm frygter, at de nye erstatningsregler i yderste konsekvens kan bringe flysikkerheden i fare, fordi besætninger kan føle sig pressede til at gå i luften med et fly for at undgå at påføre flyselskabet en millionudgift.

”Jeg kender ingen danske flyselskaber, der ville gå på kompromis med sikkerheden. Men der er en risiko for at det kan påvirke besætningerne på udenlandske fly, der flyver ind og ud af Danmark, at det fremover vil koste op til 4.500 kroner per passager, hvis flyet bliver mere end tre timer forsinket,” siger Jesper Rungholm.

I en engelsk undersøgelse fortæller en lang række piloter anonymt, at de ser en adfærdsændring hvor britiske piloter i stigende grad vælger at flyve med en teknisk fejl. Simpelthen fordi de frygter for de økonomiske konsekvenser ved forsinkelser over tre timer.

At Primera Air-dommene skulle kunne få indflydelse på flysikkerheden, giver Lars Thykier ikke meget for.

”Det tror jeg simpelthen ikke på. Hvis nogen piloter eller stewardesser føler sig pressede til at flyve, så har flyselskabet generelt et ledelsesproblem. Og her gør de danske regler hverken fra eller til,” siger Lars Thykier.

Betaling ved kasse 1
Hvis et fly fra en dansk lufthavn kommer mere end tre timer for sent frem, så er passagererne fremover sikret en erstatning på enten 400 euro eller 600 euro, svarende til henholdsvis 3.000 kroner og 4.500 kroner. Tidligere kunne flyselskaberne slippe for at betale erstatning, hvis forsinkelsen efter Trafikstyrelsens vurdering skyldtes noget, som flyselskabet ikke selv var herre over. Det kunne for eksempel være en strejke blandt franske flyveledere eller tekniske problemer, som man ikke kunne have forudset. Men den går ikke længere. Så snart flyet ankommer mere end 180 minutter for sent, så er der udbetaling ved kasse 1.

Rejser man med et flyselskab fra et EU-land, så er det muligt at få erstatning begge veje, uanset om flyrejsen starter i EU eller ej. Flyselskaber udenfor EU skal kun betale erstatning i henhold til EU’s forordning, hvis flyrejsen starter i et EU-land.