DRF: Har ikke råd til at markedsføre rejsegaranti

En netop offentliggjort undersøgelse fra rejsearrangøren Apollo viser, at fire ud af ti danskere ikke ved, hvad pakkerejsegarantien er. Hos Danmarks Rejsebureau Forening har man ikke råd til at markedsføre rejsegarantien.

Charterarrangøren Apollo gennemførte for nylig en undersøgelse blandt 1.036 danskere om kendskabet til pakkerejsegarantien. Undersøgelsen viste, at 42 procent af samtlige respondenter ikke vidste, hvad rejsegarantien er.

Rejsegarantien yder bistand til rejsekunder, der har købt en pakkerejse og til rejsekunder, der har købt konkursdækning til en flybillet alene eller billeje i udlandet alene. En pakkerejse defineres i pakkerejseloven som en kombination aftransport, indkvartering eller andre turistmæssige ydelser med en varighed på over 24 timer er at betragte som en pakkerejse.

Undersøgelsen hos Apollo viser, at det særligt er i det unge segment, at det kniber med viden om rejsegarantien. Her svarede 66 procent af de 18-21 årige og 59 procent af de 22-29 årige, at de ikke vidste, hvad rejsegarantien er. Derimod er de ældre bedre klædt på, idet 31 procent af de 60-60 årige ikke kendte til rejsegarantien.

De unge vælger meget ofte selv at sammensætte deres rejser på nettet, når de vil ud at opleve verden. Det kan dog føre til problemer, hvis man har bestilt flybillet et sted og hotellet et andet sted. Så er man nemlig ikke dækket af pakkerejsegarantien.

“Jeg undrer mig over, at der er så mange, der slet ikke ved, vad pakkerejsegarantien er. Jeg synes faktisk, at både vi og de øvrige arrangører af pakkerejser har været gode til at formidle budskaberne om, at pakkerejsegarantien eksisterer, og at man kun er dækket af den, hvis man køber sin rejse samlet gennem en arrangør,“ siger Glenn Bisgaard, der er kommunikationschef hos Apollo.

Ingen penge til markedsføring
Hos Danmarks Rejsebureau Forening (DRF) kommer det heller ikke bag på Lars Thykier, at der er så mange, der ikke har kendskab til pakkerejsegarantien.

“Vi er godt klar over, at især de unge ikke er klar over, at der findes denne beskyttelse. De køber det hele via nettet, og derfor tænker de ikke på det,“ forklarer DRF-direktøren.

Samtidig erkender han også, at der aldrig har været massive markedsføringskampagner til at gøre opmærksom på rejsegarantien.

“Det kan godt være, at det er lang tid siden, at der har været opmærksomhed omkring det. Det mærkes typisk, når der kommer et krak, men langtidseffekten er der tilsyneladende ikke,“ siger Lars Thykier.

Det er ifølge DRF-direktøren også et spørgsmål om, hvorvidt det er en offentlig opgave, eller om det er en opgave, som rejsebureauerne må påtage sig at få markedsført pakkerejsegarantien.

“Problemet er, at vi ikke har pengene til det i Danmarks Rejsebureau Forening. Medietrykket er for dyrt til, at vi kan betale det. Vi har taget det op en del gange i bestyrelsen i forhold til kampagner for vore medlemmer,“ understreger Lars Thykier.

DRF-direktøren håber, at den kommende revision af loven om rejsegarantifond kan indebære, at der iværksættes en kampagne.

“Her må medlemmerne bestemme, om de mener, at vi skal finde penge til det.“