Drømmeflyet på skandinavisk jord

Tirsdag var det Skandinaviens tur til at få besøg af Boeings nye 787’er, der er på verdensturné. Norwegians køb af flyet betød, at Oslo fik lov at lægge asfalt til.

Tirsdag var det juleaften. I hvert fald for de norske flyspottere. For præcis kl. 12.51 landede et eksemplar af Boeings nye 787 Dreamliner på Oslo’s Gardermoen Lufthavns bane 1L. Flyet med registreringen N787BX og kaldesignalet BOE787 ankom fra London og bliver i Oslo frem til på fredag.

Den norske visit er en del af Boeings stort opsatte pr-stunt for det nye fly. Oslo er således det seneste stop på den såkaldte Dreamtour, der har taget flyet rundt til kommende brugere og underleverandører i hele verden. At det blev Oslo Gardermoen, der lagde asfalt til besøget skyldes, at lavprisselskabet Norwegian indtil videre er den eneste skandinaviske køber af flyet.

Norwegian har planer om i første omgang at bruge seks Boeing 787’ere til selskabets længe ventede lancering af langdistanceflyvninger til lavpris. Og derfor var det naturligt nok ikke flyspotterne på Flyvergrillen på Amager, men kollegerne i Oslo, der fik fornøjelsen af at kunne lægge objektiver til de første billeder af flyet i Skandinavien.

De fire dage på norsk jord skal bruges til at vise flyet frem til Boeings samarbejdspartnere, ligesom Norwegian bruger flyet til endnu en gang at slå på tromme for sin langdistancesatsning, der efter planen skal gå i luften næste år. I første omgang bliver det med ruter til Bangkok og New York. Hvorfra i Norden flyene kommer til at afgå har selskabet ikke lagt sig fast på endnu.

Gøre det mere behageligt
Boeing 787 er en hel ny flytype, hvor det er lykkedes at reducere brændstofforbrug og CO2-udledning betragteligt. Desuden byder flyet indvendigt på en lang række features, som gerne skal gøre det mere behageligt at være passager. Det er blandt andet højere til loftet, bredere gangarealer og lyssætning, der kan simulere solopgange og -nedgange.

Det fly, som bruges på ”drømmeturen”, blev oprindeligt brugt til prøveflyvninger, men er blevet istandsat for at kunne fremvise hvordan kabinen i den nye flytype ser ud og hvilke funktioner flyet tilbyder den enkelte passager.

Flyet er lavet af kompositmaterialer og er det første mellemstørrelse fly, der er i stand til at flyve langdistanceruter. Dermed skal der ikke så mange passagerer til at skabe økonomi i en langdistancerute, og det giver luftfartsselskaberne mulighed for at åbne helt nye non-stop ruter, hvor der ellers ikke var et tilstrækkeligt stort passagergrundlag til at fylde de traditionelle større langdistancefly.

Flyspottere og vi andre kan allerede nu flyve med Boeing 787’eren på almindelige ruteflyvninger. Men det kræver en rejse til Japan. For det er indtil videre kun de to japanske luftfartsselskaber, ANA og Japan Airlines, der bruger flyet med den karakteristiske næse. Eneste europæiske 787-destination er indtil videre Frankfurt, hvor ANA har indsat 787’eren på flere af de syv ugentlige afgange mellem Frankfurt og Tokyo.

Luftfartsselskaber verden over har indtil videre bestilt 855 eksemplarer af flyet. Og selvom nye kunder hele tiden kommer til, så er nettoantallet af ordrer faldet som en konsekvens af finanskrisen fra 910 fly i 2008.

En naturlig kandidat
I Europa har selskaber som British Airways, polske LOT og Air France-KLM købt flyet. Den mest bemærkelsesværdige europæiske fraværende i køberkredsen er Lufthansa. Hverken Lufthansa selv eller datterselskaberne Austrian, Swiss og SN Brussels har lagt billet ind på flyet.

SAS har heller ikke købt Boeing 787’eren, men flyet er en naturlig kandidat den dag det skandinaviske luftfartsselskab skal finde en afløser til sine Airbus A330 og A340 langdistancefly. Men til den tid vil Airbus’ modsvar til 787’eren, Airbus A350, sandsynligvis også være i produktion.

Torsdag kan du læse en reportage fra CHECK-IN.dk’s visit ombord på flyet.