SAS Business Class-kabine i de nye A330-fly ( Foto: Ole Kirchert Christensen)

Dyrere at opgradere hos SAS

SAS gør det op til 66 procent dyrere at bruge EuroBonus-point til opgraderinger på afrejsedagen i lufthavnen.

Prisstigninger på op til 66 procent er ikke just dagligdag i et konkurrencepræget marked som markedet for flyrejser. Men det er netop hvad SAS-rejsende, der ønsker at betale for opgraderinger med Eurobonus-point, oplever.

SAS har således hævet prisen for en opgradering fra SAS Go til SAS Plus fra 15.000 Eurobonus-point til 25.000 Eurobonus-point, hvis man ”køber” den i lufthavnen på afrejsedagen. En stigning på 66 procent.

Ønsker man at blive opgraderet fra SAS Plus til SAS Business på selskabets langdistanceflyvninger, så koster det fremover 40 procent mere på pointkontoen end tidligere. Her er ”prisen” nemlig steget fra 25.000 til 35.000 point. Ønsker man at flytte fra SAS Go bagerst i langdistanceflyene frem til SAS Business forrest, så koster det fremover 50.000 point mod tidligere 40.000 point. En stigning på 25 procent.

Skabe bedre harmoni
De faste priser på opgraderinger – som nu er steget med mellem 25 og 66 procent – er hvis man køber opgraderingerne på afrejsedagen i lufthavnen. Man kan som SAS-rejsende i dagene op til afrejsen også lægge et bud ind på en opgradering og så håbe at ens bud bliver accepteret. Det afhænger af, om der er ledige pladser og om ens bud ikke bliver overgået af andre opgraderingslystne rejsende.

Det er netop mulighederne for at byde på forhånd, som har fået SAS til at justere på priserne for at købe opgraderinger i lufthavnen.

”I slutningen af sidste år begyndte vi med SAS Upgrade, hvor vores EuroBonus-medlemmer, afhængig af tilgængelighed, har mulighed for at byde på en opgradering bord til SAS Plus eller SAS Business. Vi har fornylig tilpasset det antal point, der kræves for at opgradere i lufthavnen. Dette er sket for at skabe bedre harmoni med vores nye system, som giver passagererne oplysninger om opgraderingen forud for afgang, og samtidig giver ekstra EuroBonus-point,” forklarer SAS’ svenske pressechef Fredrik Henriksson til CHECK-IN.dk.

SAS ønsker altså med prisstigningerne tilsyneladende at gøre det mere attraktivt at byde ind på forhånd.

400 udvalgte butikker
SAS’ loyalitetsprogram EuroBonus har knap fem millioner medlemmer og er de senere år blevet udvidet, så man i dag kan bruge sine point i en lang række butikker samt optjene point langt flere steder end tidligere. Eksempelvis har man som Eurobonus-medlem siden oktober sidste år kunne optjene point hos 400 udvalgte butikker, cafeer og restauranter over hele Danmark. Point som kan anvendes til flyrejser, hotelbesøg, billeje eller i EuroBonus-shoppen.

EuroBonus-medlemmer skal blot registrere sit medlemskort i butikkens betalingsterminal inden selve betalingen foretages. Antallet af optjente EuroBonus Ekstrapoint per brugte 100 kroner varierer fra 30 til 250.

Mulighed for dobbeltoptjening
De nye optjeningsmuligheder betyder samtidig, at kunder med både et kombineret EuroBonus-betalingskort (American Express, MasterCard, Diners eller Travel Cash) og et almindeligt EuroBonus-kort har mulighed for at tjene point på begge kort, såfremt det almindelige medlemskort registreres først, og der efterfølgende betales med et EuroBonus-betalingskort.

Eksempler på steder i Danmark, som giver EuroBonus Ekstrapoint er Burberry, Gucci, Hästens, Copenhagen Luggage, Formel B, Trollbeads, Beck & Jørgensen, Cafe Vivaldi, Vibholm guld og sølv, H.J. Hansen Vin – Vinspecialisten, Delicious By Nordic i CPH Lufthavn og en række Dinitrol Centre.

Langt de fleste steder ligger i Storkøbenhavn. I Aarhus, Aalborg og Odense er der således kun henholdsvis fem, tre og ni steder, at man kan optjene point. Forretningerne, som giver EuroBonus Ekstrapoint, har for det meste et klistermærke og skilt ved disken, så det er tydeligt for medlemmerne, at man kan optjene point.

 

Relaterede artikler:

SAS EuroBonus-point i 400 danske butikker

Visse Eurobonus-medlemmer får billigere billetter

1.675 nye Eurobonus-medlemmer om dagen

Nemmere vej til Eurobonus-pointene

Medlemmerne strømmer til Eurobonus

x

Læs Også

1.400 flyklagesager ved Københavns Byret

Københavns Byret har en særlig Flysagsafdeling, der i øjeblikket har omkring 1.400 sager til en værdi af omkring 12. mio. kroner liggende til behandling.

Jet Time: “Stavnsbåndet er ophævet”

Jet Time kan ikke tvinge piloter og kabinepersonale til at følge med, når ATR-flyvningerne for SAS rykker over til estisk flyselskab.

Lunken holdning til danske halehelte på norske fly

Hverken Kulturministeriet eller VisitDenmark falder på halen over, at Norwegian indtil videre har udsmykket fly med Karen Blixen og 16 andre afdøde danske kulturpersonligheder.

Regional Jet i kapløb med tiden før SAS-debut

Det estiske flyselskab Regional Jet kæmper mod uret for at kunne nå at ansætte piloter og kabinepersonale, når selskabet overtager SAS-produktionen efter Jet Time.

Dansk Luftfart får ny formand

Brancheforeningen Dansk Luftfart har fået en ny formand, der formentlig vil være mere neutral end den SAS-direktør, der har haft posten de sidste syv år.

SAS åbner nye ruter fra København til Kanarieøerne

SAS opruster i det kommende vintertrafikprogram på flyvningerne fra København til De Kanariske Øer og vil dermed udfordre Norwegian og Ryanair.