EasyJet-fly ved Go-fingeren i København Lufthavn (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

EasyJet åbner rute fra København til Venedig

Norwegian og SAS kommer under pres, når easyJet åbner en sommerrute fra København til Venedig fra marts måned næste år.

Det britiske lavprisflyselskab easyJet lukker den 7. februar næste år selskabets rute fra København til Rom, men vil i stedet etablere en rute til Venedig fra den 24. marts.

Den nye rute skal betjenes med et Airbus A319-fly med plads til 156 passagerer, og der lægges ud med tre ugentlige afgange på tirsdage, torsdage og lørdage.

“EasyJet har allerede 13 ruter fra København, og vi er meget glade for at kunne udvide vores netværk med ruten fra København til Venedig. Vi er overbeviste om, at Venedig bliver en populær destination med byens store udbud af moderne hoteller, restauranter, caféer og en fantastisk arkitektur,“ siger William Vet, der er kommerciel chef for easyJet i Danmark.

Byttet fra Rom til Venedig er et led i en større omlægning, idet easyJet allerede i sommer besluttede at nedlægge basen i Rom-Fiumicino lufthavnen i den kommende vinter.

Konkurrencen er blevet for hård, efter at Vueling og Ryanair har ekspanderet kraftigt i den italienske hovedstadslufthavn, og det tager easyJet konsekvensen af ved at flytte flyene til andre baser, hvor der er mulighed for at sikre en bedre ruteøkonomi.

De otte fly fra basen i Rom vil blive fordelt med et i Napoli, tre i Venedig samt fire i Milano-Malpensa, hvor easyJet i forvejen har 17 basefly.

Kapacitet udvides med 27 procent
Når easyJet åbner på ruten fra København til Venedig bliver det i tæt konkurrence med SAS og Norwegian, der i forvejen flyver på ruten.

SAS flyver dagligt fra København til Venedig i højsæsonen, mens Norwegian kan tilbyde i alt tre ugentlige afgange. Hos SAS benyttes der Airbus A320 med 168 sæder, mens Norwegian flyver med Boeing 737-800, der har plads til 186 passagerer.

Med easyJet på ruten vil den ugentlige kapacitet blive øget med 936 sæder fra 3.468 til 4.404. Det svarer til en kapacitetsudvidelse på 27 procent, hvilket utvivlsomt kommer til at betyde billigere flybilletter på grund af den skærpede konkurrencesituation.

I 2014 var der 75.000 passagerer, der rejste på ruten mellem København og Marco Polo-lufthavnen i Venedig.

Foto: Morten Lund Madsen