(Foto: )

EasyJet bringer 3D-print og droner ind i luften

Innovation Day i Milano med easyJet bød på 3D-printede flydele, en flyvende drone og flere andre nye teknologiske tiltag, som skal gøre flyrejsen nemmere og billigere for både selskabet og deres passagerer.

(MILANO) Grønne laserstråler arbejder i den sorte kasse og for hvert minut kommer et nyt stykke lilla plastik frem. På gulvet lyder en brummen og over hovederne svæver en rund og hvid drone, som medet kamerascanner rummet.

Det britiske lavprisselskab easyJet har fuld gang i Innovation Day i en hangar i Malpensa lufthavn Milano. Det er andet år i træk, at presse fra Europa er mødt op for at se præsentationen af de nye teknologiske tiltag, som selskabet arbejder med. Og her er der blandt andet fokus på den grønne laser i 3D-printeren,den flyvende drone, fejlfindingssystemer og virtuel reality i uddannelsen af kabinepersonale.

EasyJet samarbejde med forskellige virksomheder, som er specialiseret indenforde nye teknologier. En af de vigtigste fordele og grunde til deres fokus på innovation er ifølge administrerende direktør Carolyn McCall, at de vil øge effektiviteten og gøre oplevelsen bedre for deres passagerer. Og det gør de ved at spare tid og penge.

”Vi innoverer for vores passageres skyld. Det skal være let at være passager hos os, og det skal være muligt at tilbyde dem gode rejser og billige billetter. Derfor forsøger vi hele tiden at blive bedre og mere effektive i arbejdet,” siger hun.

Carolyn McCall understreger, at de ser sig selv som pionerer i innovation, og at det er noget af det, der gør det britiske lavprisselskab konkurrencedygtigt i en branche og et marked, hvor der er stor rift om passagerer og konkurrence på priser.

Print et armlæn og en motordel
Noget af det, der tiltrækker mest opmærksomhed på Innovation Day i Malpensa lufthavn er den lille sorte 3D-printer. En teknologi som easyJet nu satser på til at gøre processen med reparationer hurtigere og billigere.

3D-print er stadig meget nyt, men har været i stor udvikling fra plastikbaserede produkter til nu også at være metal og nikkelbaserede. Det er selskabet Safran med ingeniør Thierry Thomas i spidsen, der denne innovations-dag fremviser deres samarbejde med easyJet om at satse på de printede dele. Med muligheden for 3D-printede armlæn, borde og dele til de nye former for motorer er de ikke i tvivl om, at det kan give store fordele for flyselskaber fremover.

”Vi arbejder med flere selskaber, og det er spændende med easyJet, for de har en stor flåde, som vil kunne opleve forbedringer med det samme. Det er i flere tilfælde hurtigere og billigere for selskaber at reparere og lave flydele med 3D-print,” siger Thierry Thomas, der er executive Vice-President af Engineering i Safran, som er med i udvikling af 3D-print til luftfarten.

Den nye generation af motorer, LEAP, vil have flere 3D-printede dele, og den har blandt andet easyJet på bestillingslisten. Det er dele som brændstofdyser og ventilationsvinger af kulstof, som for fremtiden er printede i motorerne. Og her er det især vigtigt for både flyselskaberne og virksomhederne bag, at det er sikkerhed, der eri højsædet.

”Sikkerheden og kvaliteten af produkterne er det vigtigste. Det 3D-printede skal være lige så godt eller bedre, end det der findes. Og så kommer de økonomiske gevinster og den hurtigere proces først efter. For det er sikkerheden, der skal være i orden først,” siger Thierry Thomas fra Safran.Der fortæller, at flere at delene allerede er på vej til at blive implementeret i blandt andet helikopterere.

En fjernstyret inspektion
Innovation Day brydes for et øjeblik af den brummende lyd af motoren på den runde, hvide drone, som hurtigt letter fra gulvet i den store hangar.Fra et lille kamera på siden scanner den langsomtrummet og på storskærmen danner det et 3D-billede.

Droner er også en stor satsning for easyJet som en del af deres innovation. Det er en teknologi, som allerede er i brug, og de håber på at have deti 10 af sine hangarer i Europa i slutningen af 2016. Det bliver blandt andet London Luton, London Gatwick, Geneve, Basel, Berlin, Paris Charles de Gaulle, Milano og tre andre steder.

De fjernstyrede droner bruger easyJet til at udføre inspektioner af det udvendige af flyet og rapportere tilbage til ingeniørerne, hvis der er skader eller mangler. På den måde kan de hurtigt finde frem til de steder, der kræver reparationer. Det kan være efter hændelser som lynnedslag eller bird strikes, at flyet kræver inspektion.

”Det er utroligt effektivt med dronerne, for de er udviklet til at vide præcis hvor, de skal hen. De scanner flyet og ved derigennem, hvor de er ved flyet, så de kan melde det tilbage til ingeniørerne, som let kan finde skaden. Men det er stadig arbejderne, der står for reparationerne,” siger Ian Davies, chefingeniør hos easyJet.

EasyJet forventer at dronerne vil nedsætte antallet af forsinkelser for passagererne, da det er meget mere effektivt med dronerne i en inspektion end det var manuelt af arbejderne.

”En inspektion, der før tog 8-10 timer tager nu med droner kun 30 minutter. Det tager dermed timer af reparationstiden, som betyder kortere forsinkelser for passagererne og kortere tid for os, hvor flyet ikke er i luften,” siger Ian Davies, chefingeniør hos easyJet.

Ud over 3D-print og droner var også virtuel reality og nye fejlfindingsmuligheder på programmet på Innovation Day i Milano. Alt sammen var det ifølge administrerende direktør Carolyn McCall for at de i easyJet kan give deres passagerer bedre og billigere rejser i fremtiden.

Foto: easyJet